@article { author = {Baqeri, Saeed and Haqiqat, Seyyed Sadeq}, title = {Theory of Just War in Political Philosophy of St. Augustine}, journal = {Occidental Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {23-50}, year = {2013}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {The concept of Just War and the relation between Just War and Christian theology is the focal point of discussions about political philosophy in the Christian world for over sixteen centuries. The theory of “Just War” is one of the most important theories of international relations and political philosophy about peace which was put forward and developed by Saint Augustine (354), the divine thinker and sage. Augustine considers a war as just, if its initiator has divine eligibility and aims at implementation of justice and setting up monotheistic society through war. In his opinion, the theory of Just War has three basic properties: 1. ethics (excellence) and justice, 2. the laws (natural and time-related), 3. commonwealth. These three points are the most important results of the theory of Just War. On one hand, he puts sin as the basic axis of just war and expresses that the latter is developed to get rid of materialistic life and to form spiritual life. Based on religious topics, Augustine attempted to present a different definition of justice, to show an approach towards justice different from the approaches taken by his predecessors, that had a celestial shape and to offer a clear interpretation of his own spiritual society and utopia based on religious and natural reasons. The theory of Just War, concerning its logical structure, is consistent with the theory of Just War among classical philosophers on the one hand, and with the theory of Holy War among the philosophers of Middle Ages on the other hand}, keywords = {Saint Augustine,Just War,Christianity,Holy War,natural laws,time-dependent laws,Ethics,Justice,Political Philosophy}, title_fa = {نظریة جنگ عادلانه در فلسفة سیاسی سنت اگوستین}, abstract_fa = {مفهوم جنگ عادلانه و نسبت آن با الهیات مسیحی، بیش‌تر از شانزده قرن است که در کانون بحث‌های فلسفة سیاسی در جهان مسیحیت قرار دارد، نظریة جنگ عادلانه از مهم‌ترین نظریه‌های روابط بین‌الملل و فلسفة سیاسی پیرامون صلح است که آگوستین (354 م) آن را طرح و بسط داده است. آگوستین جنگ را در صورتی عادلانه می‌داند که صادرکنندة جنگ دارای مشروعیت الهی بوده و هدفش از این کار اجرای عدالت و برپایی جامعة توحیدی و صلح باشد، به نظر آگوستین، نظریة جنگ عادلانه دارای سه ویژگی اساسی است: 1. اخلاق (فضیلت) و عدالت؛ 2. قوانین (طبیعی و زمانی)؛ 3. مشترک‌المنافع. همین سه نکته، مهم‌ترین دستاورد نظریة جنگ عادلانه است؛ از طرفی وی محور اساسی جنگ عادلانه را گناه قرار می‌دهد و بیان می‌کند که برای رهایی از زندگی مادی و شکل‌گیری زندگی معنوی جنگ عادلانه شکل می‌گیرد. آگوستین کوشیده است تا بر اساس مباحث دینی، تعریفی متفاوت از عدالت ارائه کند و بر اساس آن دیدگاهی متفاوت با فلاسفة گذشتة خود از عدالت که صورتی زمینی داشت ارائه کند و تفسیری روشن از جامعة معنوی و آرمان‌‌شهر خود بر اساس ادلة دینی و طبیعی ارائه کند. نظریة جنگ عادلانه به لحاظ ساختار منطقی‌ای که دارد، از طرفی با نظریة جنگ عادلانه در نزد فلاسفة کلاسیک و از طرف دیگر با نظریة جنگ مقدس نزد فلاسفة قرون وسطی هم‌خوانی دارد}, keywords_fa = {سنت آگوستین,جنگ عادلانه,مسیحیت,جنگ مقدس,قوانین طبیعی,قوانین زمانی,اخلاق (فضیلت),عدالت,فلسفة سیاسی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_1002.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_1002_5f4f4b6bdc1b89f3be8337a78607e98a.pdf} }