@article { author = {Fath Taheri, Ali}, title = {The Melody of Time in Bergson's Philosophy of Life}, journal = {Occidental Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {131-158}, year = {2013}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {One of the important problems in the history of philosophy is the problem of time. Though many philosophers tackled this problem, in the contemporary period it was undoubtedly Henry Bergson who first treated it seriously, to the extent that his philosophy was known as the philosophy of time. He founded the beginning and ending point of his philosophy based on the intuition of time and, in strict sense of the word, on the intuition of duration. According to the tradition of his dualism, there are two approaches toward time in Bergson's philosophy: metaphysical approach and epistemological approach. With reference to the metaphysical approach, this article seeks to cast some light on the reality of time, although the conceptual description of time seems to be impossible and indeed such an approach contradicts the nature of Bergson's philosophy. This is because by imprisoning time in certain concepts, we may do away with his duration and continuity which constitute the essence of his philosophy. On the whole, Bergson sought to elaborate two negative and affirmative points concerning time: So far as the former is concerned, time is not an independent concept, and indeed it is identical with place, though differentiated from it. As for the latter, time is a spiritual and psychological matter that Bergson calls duere (duration). In this sense, time is an independent fact; indeed it constitutes the basis and reality of everything}, keywords = {Bergson,Duration,Consciousness,Time,dualism}, title_fa = {آهنگ زمان در فلسفة حیات برگسن}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم تاریخ فلسفه مسئلة زمان است. فیلسوفان زیادی به این مسئله پرداخته‌اند، ولی بدون تردید در روزگار ما برگسن نخستین فیلسوفی است که زمان را به جد مورد بررسی قرار داده است، به طوری که فلسفة او را به حق می‌توان فلسفة زمان نامید. او اساس فلسفة خود، و نقطة آغازین و پایانی آن را شهود زمان و به عبارت دقیق‌تر شهود دیرند می‌داند. مطابق سنت دوئالیستی برگسن در خصوص زمان می‌توان به دو رویکرد اشاره کرد: رویکرد متافیزیکی و رویکرد معرفت‌شناختی. مؤلف این نوشتار با تأکید بر رویکرد اول می‌کوشد تا حقیقت زمان را روشن سازد، اگرچه به‌نظر می‌رسد بیان حقیقت زمان در قالب مفاهیم ممکن نیست و با ماهیت تفکر برگسن منافات دارد، زیرا با آوردن زمان در چنگال مفاهیم دیمومت و استمرار را که ذاتی آن است از آن می‌ستانیم. به طور کلی برگسن در خصوص زمان دو نکتة سلبی و ایجابی را شرح می‌دهد؛ نکتة سلبی این‌که زمان، مفهومی مستقل نیست، و اگرچه میان او و مکان فرق گذاشته می‌شود ولی درواقع با مکان یکی است. نکتة ایجابی این‌که زمان امری روحی و روانی است که برگسن آن را دیرند می‌نامد. به این معنا زمان واقعیتی است مستقل، و درواقع اصل و اساس هر واقعیتی است.}, keywords_fa = {برگسن,دیرند,وجدان,زمان,دوگانه‌انگاری}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_1007.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_1007_d1663b79284cbd4b938b3af01e947088.pdf} }