@article { author = {saki, fateme and Karbasizade, Ali and Zarei (Peyman), Ali}, title = {Foucault, Enlightenment and the art of Self- Creation}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {71-86}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {The present study shows that how Michel Foucault is inclined to the art of self-invention in his final works through referring to some enlightenment doctrines. Reviewing basic concepts of enlightenment in late Foucault's works is along with a new understanding on the part of Kant and Subject. By placing aesthetic theories regarding to the self in the text of enlightenment thinking, Foucault shows that not only he doesn't ignore enlightenment values (on the contrary to his previous works), but also addresses restructuring some of these concepts. Such enlightenment reflects itself in that ethics implying rapport à soi. The formation of such ethics is possible with the help of Foucault's research regarding ethics in Greece and Rome from the one hand, and referring to Nietzsche as well as Charles Baudelaire's doctrines from the other. The ethics in ancient world is seeking to offer a method to nurture creativity, which faces them with their presence at first, and then the self in order to think in another way and change their life; i.e, to create themselves. Baudelaire, too, interprets being modern as creativity and dynamicity and believes that the person's life should be concomitant to self- invention and change like an artistic work. Our objective in the present study is to investigate an aspect of Foucault is thinking that has less been attended to which is invention and beautiful living.}, keywords = {Kant,Enlightenment,Foucault,Baudelaire,Aesthetics of Existence,Self- invention}, title_fa = {فوکو، روشنگری و هنر آفرینش خویشتن}, abstract_fa = {مقاله‌ی حاضر نشان می‌دهد که چگونه میشل فوکو در آثار پایانی خود با رجوع به برخی آموزه‌های روشنگری به هنر آفرینش خویشتن روی می‌آورد. بازاندیشی مفاهیم اساسی روشنگری در فوکوی متأخر با درک تازه‌ای از کانت و سوژه همراه است. با جای دادن نظریه‌های زیبایی‌شناسی مرتبط با نفس در متن تفکر روشنگری، فوکو نشان می‌دهد که نه تنها او ارزش‌های روشنگری را نادیده نمی‌گیرد، بلکه به بازسازی برخی از این مفاهیم می‌پردازد. بازتاب چنین نگرشی خود را در اخلاق به معنای رابطه با خویشتن نشان می‌دهد. صورتبندی چنین اخلاقی به مدد پژوهش‌های فوکو در مورد اخلاقیات در یونان و روم از یک طرف، و رجوع به آموزه‌های نیچه و شارل بودلر از طرف دیگر ممکن می‌شود. اخلاقیات در جهان باستان در پی ارائه‌ی شیوه‌ای ‌برای پرورش خلاقیت افراد است که آنها را ابتدا با اکنونِ خویش و سپس با خویشتنِ خویش مواجه کند تا فرد بتواند به‌گونه‌ای دیگر بیاندیشید، زندگی خود را دگرگون کند و خود را بیافریند. بودلر نیز مدرن بودن را خلاقیت و پویایی معنا می‌کند و معتقد است زندگی انسان نیز باید مانند اثر هنری با خلق خویشتن و تغییر همراه باشد. در این مقاله در صدد هستیم به بررسی خودآفرینی و زیست زیبا بپردازیم.}, keywords_fa = {کانت,روشنگری,فوکو,بودلر,زیبایی‌شناسی خود,خودآفرینی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3790.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3790_f190e45d56856694d443cef4d6fb7c98.pdf} }