@article { author = {Zahed Zahedani, Saeed and Hamidizadeh, Ehsan}, title = {Religious Fundamental Movements}, journal = {Occidental Studies}, volume = {3}, number = {2}, pages = {75-105}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {In this paper we argue about religious fundamentalism as a social movement. We use a particular theory to explore different aspects of these movements. To use Castell’s theory could be suitable to analyze this kind of movement. Then to explain fundamentalism we use Zahed practical - theoretical model in social movements. This model is applied to three fundamentalist movements in Christianity, Islam and Judaism (Christian Zionism, Al Ghedeh and Gush Emunim). Finally we find some similar points among them. Such as: fundamentalism as global phenomena, similar reactions to secularism and …}, keywords = {Social movements,religious fundamentalism,Christian Zionism,Gush Emunim,Al Ghaedeh}, title_fa = {جنبش‌های بنیادگرایی دینی}, abstract_fa = {اصطلاح بنیادگرایی دینی در مورد گروه‌‌های بستۀ مذهبی به‌کار می‌‌رود که جریان اصلی خود را، که از میان آن برخاسته‌‌اند، به دلیل سازش‌‌کاری یا غفلت، متهم به فراموشی اصول بنیادین مذهبی می‌‌دانند و آن را قبول ندارند و خود را نمایندۀ واقعی دین مزبور می‌‌دانند. در این مقاله، برای این‌که بتوان بنیادگرایی دینی را به‌منزلۀ جنبشی اجتماعی بررسی کرد، به استفاده از نظریه‌ای مناسب در زمینۀ جنبش‌های اجتماعی نیاز است تا ابعاد بنیادگرایی دینی به‌منزلۀ جنبشی اجتماعی بر ما روشن شود، بنابراین در این مقاله از نظریۀ کاستلز بهره جستیم و برای تبیین این جنبش‌ها در واقعیت از مدل عملی ـ نظری زاهد استفاده کردیم که، علاوه‌بر توجه به فرد و جامعه، به عامل رابطه در بحث جنبش اجتماعی توجه دارد و با استفاده از این مدل ابعاد جنبش اجتماعی (زمینۀ اجتماعی و سیاسی جنبش، ایدئولوژی، کنش‌گران، و خود جنبش) را از سه جریان بنیادگرای دینیِ، یعنی صهیونیسم مسیحی، گوش آمونیم، و القاعده بیرون آوردیم که هریک از آن‌ها مربوط به یکی از سه دین بزرگ ابراهیمی است. نهایتاً به نقاط مشترک بین این جنبش‌های بنیادگرا دست پیدا کردیم. این نقاط مشترک عبارت‌اند از: 1. پدیده‌ای جهانی‌اند؛ 2. معتقد به قطعیت متون مقدس‌اند، اما در عین حال برخوردی گزینشی با آن دارند؛ 3. خواهان بازگشت و تفسیر مجدد بنیادها و مبانی دینی طبق ایدئولوژی مورد نظر خودشان‌اند؛ 4. جهت‌گیری سیاسی خاصی دارند و در مقابل نظم سیاسی موجود ایستاده‌اند؛ 5. از سکولاریسم انتقاد می‌کنند و واکنشی افراطی به جریان‌های ضد دین رایج در دوران مدرن‌اند؛ 6. اکثر آن‌ها تحت تأثیر عقاید هزاره‌‌گرایانه‌اند.}, keywords_fa = {جنبش‌‌های اجتماعی,بنیادگرایی دینی,صهیونیسم مسیحی,گوش آمونیم,القاعده}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_693.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_693_ad1e8cbcf47a8c872424cd2335191694.pdf} }