ORIGINAL_ARTICLE
بررسیِ «تنهایی اگزیستانسیال» در دنیای مدرن و روشهای مواجهه با آن با تکیه بر آراء «اروین یالوم»
در اگزیستانسیالیسم معاصر از چهار دغدغه یا دلواپسی غایی سخن به میان می­آید که سبب دلهره و اضطراب آدمی می­شود. این دلواپسیها عبارتند از آزادی، پوچی، مرگ و تنهایی. آدمی به دنبال امنیت در بیغوله­ی این دلواپسی­هاست. در این مکتب فلسفی و ادبی، فرد انسانی به عنوان فاعلی آگاه شناخته می­شود که در تجربه­ی هستی و لمس معنای وجود، به طور بی­واسطه با حقیقت زندگی رویارو شده و پوچی و بی­معنایی زندگی خود را در مییابد، آنگاه با تکیه بر پاسداشت گوهرِ "آزادی" و با استفاده از امکان گزینش و انتخاب، هدفی برای خود برگزیده و بدین شکل به سلسله رویدادها و حوادثی که "زندگی" نامیده می­شود، معنا و مفهوم می­بخشد. اروین یالوم در راستای این تفکرات سعی نموده دغدغههای وجودی از جمله تنهایی را که منجر به مشکلات و اختلال در زندگی میشود را بررسی کرده و برای آنها راه حلهایی بیابد. در این نوشتار برآنیم با بررسی چیستی و انواع تنهایی، روشهای مقابله با این معضل را با تکیه بر رویکرد اگزیستانسیالیستی ارائه کنیم.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3416_d2d0f26627c78daed4e6cb29d5b8d1b7.pdf
2018-06-20
1
22
اگزیستانسیالیسم
تنهایی
یالوم
ارتباط
مرگ
تنهاییِ اگزیستانسیال
مهسا
امیری
l.mahsa.amiri.l@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفهی دین، دانشگاه علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
امیرعباس
علیزمانی
amir_alizamani@ut.ac.ir
2
دانشیار فلسفه ی دین، دانشگاه تهران
AUTHOR
پاز، اکتاویو، 1395، دیالکتیک تنهایی، ترجمهی خشایار دیهیمی، تهران، لوح فکر.
1
جاسلسن، روتلن، 1393، اروین د.یالوم، ترجمهی سپیده حبیب، تهران، دانژه.
2
زندیه، سعید، 1393، آراء فرانکل و یالوم در باب معنای زندگی و مقایسه ی آن با آراء مولانا جلال الدین رومی، رسالهی دکتری فلسفهی تطبیقی، دانشکدهی الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
3
سلیگمن،مارتین، 1391، آسیب شناسی روانی(ج2)، ترجمهی یحیی سید محمدی. تهران، نشر ارسباران.
4
محمدی مجد، داریوش، 1387، احساس تنهایی و توتالیتاریسم، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
5
مینار، لئون، 1392، شناسایی و هستی، ترجمهی علیمراد داودی، تهران، خوارزمی.
6
نیچه، فردریش ویلهم،1395، انسانی زیادی انسانی، ترجمهی ابوتراب سهراب و محمد محقق نیشابوری، تهران، نشر مرکز.
7
نیچه، فردریش، 1384، چنین گفت زرتشت، ترجمه­ی داریوش آشوری، تهران، آگه.
8
وارنوک، مری، 1395، اگزیستانسیالیسم و اخلاق، ترجمهی مسعود علیا، تهران، ققنوس.
9
ویلاند برستون، جوآن، 1378، لذت و رنج تنهایی تنهایی و انسان امروز، ترجمه­ی حسین کیانی، تهران، انتشارات عطایی.
10
ﯾﺎﻟﻮم، ا. د.، 1394، روان درمانی اگزیستانسیال، ترجمهی سپیده حبیب، تهران، نشر نی.
11
ﯾﺎﻟﻮم، ا. د.، 1391، مامان و معنی زندگی، ترجمه­ی سپیده حبیب، تهران، قطره.
12
ﯾﺎﻟﻮم، ا. د.، 1386، و نیچه گریه کرد، ترجمه­ی مهشید میرمعزی، تهران، نی.
13
یالوم، ا.د.، 1388، دژخیم عشق(روایت هایی از روان درمانی)، ترجمهی مهشید یاسایی، تهران، آمون.
14
Berry-Smith, S., (2012), Death, Freedom, Isolation & Meaninglessness & Existential Psychotherapy of Yalom, School of Psychotherapy, New Zealand, Auckland University of Technology.
15
Kolpachnikov V. V., (2013), Client-Centered and Existential Approaches: Are They Mostly Similar or Different?, Basic Research Program, Moscow, National Research University Higher School of Economics.
16
Minton, S. J., (2001), Key Thinkers in Practical Philosophy: Dr.Yalom, UK., Practical Philosophy ( March).
17
Yalom, E., (2011), Confronting Death and other Existential Issues in Psychotherapy, The Instructor’s Manual DVD, California, Psychotherapy.net, LLC
18
ORIGINAL_ARTICLE
نظر به جهان متجدد در پرتو پرسش از حقیقت تکنولوژی
آیا حاکمیت و اعتبار دوره متجدد مطلق است و برای آینده آدمی، نمی­توان هیچ چیزی را جز تحکیم و تثبیت بنیان­های سلطه این عالم انتظار کشید؟ پاسخ به این پرسش اساسی، هرچه که باشد نمی­تواند فارغ وغافل از بنیان قدرت و اعتبار عالم متجدد، یعنی تکنولوژی مطرح شود. تلاش نوشته حاضر بر آن است که با تأمل در پرسش از حقیقت تکنولوژی در اندیشه مارتین هیدگر، نشان دهد که اعتبار تاریخی دوره متجدد، چگونه با ریشه گرفتن از اندیشه در یونان باستان، اکنون در خواستِ قدرت تکنولوژیک ظهور کرده و در قلمرو علوم بسط یافته و در مرحله نهایی خود، به ظهور تمدن فراگیر و جهانی تکنیکی- علمی انجامیده است، تمدنی که اکنون به آن مرحله­ از بسط سلطه خود دست یافته­است که نه تنها می­تواند تهدیدی آشکار برای زمین باشد، بلکه حتی قادر است که گوهرآدمی را به مخاطره اندازد و آن­­را صرفا در حد منبع ذخیره و مواد خام تکنولوژی کاهش دهد.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7739_fc47e7212c3d6c69a1ead9d22fc787a7.pdf
2018-04-21
23
41
10.30465/os.2018.7739
هستی
متافیزیک
تکنولوژی
حقیقت
تخنه
گشتل
مهدی
بنایی جهرمی
tj_sm81@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
فهرست منابع
1
افلاطون،1367، دوره آثار، ترجمه لطفی، چاپ دوم، تهران، خوارزمی.
2
برت، ویلیام، 1386، تکنیک، وجود، آزادی، ترجمه سعید جهانگیری، آبادان، پرسش.
3
هیدگر، مارتین، 1388، نیچه، ترجمه ایرج قانونی، جلد اول، چاپ دوم، تهران ، انتشارات آگه.
4
Aristotle, 1957, The Physics, translated by Philip H. Wicksteed and Francis M. Cornford, Londan, William Heinerman LTD.
5
Aristotle, 1956, The Metaphysics, translated by Hugh Tredennick, Londan, William Heinerman LTD,.
6
Aristotle, 1947, The Nicomachean Ethics, translated by H. Rackham, Londan, William Heinerman LTD.
7
Dreyfus, Hubert 1993, Heidegger on Connection between Nihilism, Art, Technology and Politics, “in Cambridge Companion to Heidegger”, Cambridge University Press.
8
Feenberg, 1999, A. Questioning Technology. London.
9
Heidegger, Martin, 1959, An Introduction to Metaphysics, translated from German to English by Ralph Manheim, New Havan, conn: Yale University press,USA.
10
ــــــــــــــــــــــــــ , 1978, Being and Time, translated from German to English by John Macquarrie and Edward Robinson, Oxford, USA.
11
ــــــــــــــــــــــــــ, 1999, Contribution to Philosophy (From Enowning), trans. P. Emad and K. Maly, Indiana University Press.
12
ــــــــــــــــــــــــــ, 1976, Early Greek Thinking, translated from German to English By D.F. Krell and F.A. Capuzzi, New York, Harper and Row.
13
ـــــــــــــــــــــــــ, 1987, Nietzsche, Volume Three: The Will to Power as Knowledge and Metaphysics. Edited and translated from German to English by D. F. Krell, New York: Harper and Row.
14
ــــــــــــــــــــــــــ, 1982, Nietzsche, Volume Four: Nihilism. Edited by D. F. Krell, translated from German to English by Frank A.Capuzzi. San Francisco: Harper and Row.
15
ــــــــــــــــــــــــــ, 1971, “What are poest For?”, Poetry, Language, Thought, New York: Harper and Row,.
16
ــــــــــــــــــــ, 1977, The question concerning Technology and other Essays, translated from German to English by William Lovitt.. New York, Harper and Row.
17
Inwood, Michael, 2000, A Heidegger Dictionery, oxford, Blackwell Publishers.
18
Lovitt, William, Harriet. B. Lovitt. 1945, Modern Technology in Heideggerian Perspective, Volume 1, Lewiston,Edwin Hellen Press.
19
Rockmore, Tom, 1992, on Heidegger’s Nazism and Philosophy, Berkeley: University of California Press.
20
Steiner. G. 1995, Heidegger, London.
21
Wollin. R. (ed), 1993, The Heidegger Contraversy: A. Critical Reader, Cambridge, Mass.
22
Zimmerman, M. E., 1990, Heidegger’s Conforntation with Modernity, Technology, Politics, Art, Indiana University press.
23
ORIGINAL_ARTICLE
مشخصههای اساسی طبیعتگرایی در فلسفه معاصر غرب
طبیعتگرایی، یک رویکرد فلسفی درون سنت فلسفه تحلیلی است، که در طول سه دهۀ آخر قرن بیستم یکی از جهتگیریهای غالب در فلسفه تحلیلی به شمار میآید. از نگاه بسیاری از طبیعتگرایان، طبیعتگرایی نه تنها رویکردی فلسفی، بلکه در عین حال، به عنوان یک «ایدئولوژی» و عامل جهت دهنده به کل سنت فلسفۀ تحلیلی نیز به شمار میآید. اما با این وجود، پاسخ به این سؤال که «طبیعتگرایی چیست؟» با چالشهای بسیاری همراه بوده است. برخی از فلاسفه، تلاش برای صورتبندی طبیعتگرایی و تعریف آن را بیفایده میدانند و میکوشند تا طبیعتگرایی را در بستر دیالوگهای صورت گرفته میان فلاسفه طبیعتگرا و ضد طبیعتگرا در زمینههای مختلف صورتبندی کند. در مقابل، برخی دیگر، طبیعتگرایی را یک آموزه فلسفی منسجم نمیدانند، بلکه آن را برنامهای پژوهشی میدانند که مرکب از مجموعهای از رویکردهای روششناختی یا شیوه هدایت پژوهش است. هر دو رویکرد فوق با کاستیهای مواجه بوده است. هدف ما در این مقاله این است که طبیعتگرایی را بر اساس مشخصههای اساسی آن صورتبندی کنیم. بر اساس این صورتبندی، طبیعتگرایی آموزهای مرکب از دو مشخصه کلان است که عبارتند از علمگرایی و اجتناب از فراطبیعت. علمگرایی، روح معرفتشناختی طبیعتگرایی، و اجتناب از فراطبیعت، مشخصه هستیشناختی آن به شمار میرود.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3417_23473e63b5bdd5c43161762374b49d64.pdf
2018-06-10
43
66
طبیعتگرایی
علمگرایی
ماوراءالطبیعه
طبیعتگرایی روششناختی
طبیعتگرایی هستیشناختی
سید مهدی
بیابانکی
mehdibiabanaki@gmail.com
1
استادیار دانشکده اهل البیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان
AUTHOR
تالیافرو، چارلز (1382). فلسفه دین در قرن بیستم، ترجمه انشاءالله رحمتی، دفتر پ‍‍ژوهش و نشر سهروردی، تهران.
1
راوس، جوزف (1389). «طبیعتگرایی چه قدر موفق است؟» ترجمه مصطفی امیری، کتاب ماه فلسفه، ش37: 58-61
2
ژیلسون، اتین (1380). نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمه احمد احمدی، انتشارات سمت، تهران.
3
کاپلستون، فردریک (1380). تاریخ فلسفه از ولف تا کانت، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، انتشارات علمی و فرهنگی و سروش، تهران.
4
گاتینگ، گری (1390). فلسفه های قاره ای علم، ترجمه پریسا صادقی، انتشارات ایران، تهران.
5
Dawkins, Richard (2006). The God Delusion, London, Bantam Press.
6
Dennett, D. (1995). Darwin's Dangerous Idea: Evolution and Meaning of Life, New York, Simon and Schuster.
7
Forrest, Peter (1996). God without the Supernatural: A Defense of Scientific Theism, New York, Cornell University Press.
8
Gasser Georg and Matthias Stefan (2007). "The Heavy Burden of Proof for Ontological Naturalism", in How Successful Naturalism? ed. by Georg Gasser, Ontos-Verlag: 159-181.
9
Gasser, Georg (2007). How Successful Naturalism?, Ontos-Verlag.
10
Hampton, Jean (1998). The Authority of Reason, Cambridge, Cambridge University Press.
11
Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press.
12
Hull, David (1973). "Charles Darwin and Nineteenth Century Philosophers of Science", in Girer and Westfall (1973), Foundations of Scientific Method: The Nineteenth Century, Bloomington, Indiana University Press.
13
Kim, J. (2003). "The American Origins of Philosophical Naturalism", Journal of Philosophical Research, APA Centennial Supplement: 83-98.
14
Kitcher, Philip (1992). "The Naturalists Return", Philosophical Review, 101: 53-114.
15
Kornblith, Hilary (1994). "Naturalism: Both Metaphysical and Epistemological", Midwest Studies in Philosophy, 19: 39-52.
16
Nagel, Thomas (2012). Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is almost Certainly False, NY, Oxford University Press.
17
Nielsen, K. (1997). "Naturalistic Explanation of theistic Belief", in A Companion to Philosophy of Religion, ed. by P.Quinn and C.Talliaferro, Oxford, Basil Blackwell.
18
Numbers, Ronald L. (2011). "Science without God: Natural Laws and Christian Beliefs", In Bruce L. Gordon and William A Dembski (Eds), The Nature of Nature, USA, ISI Books: 62-81.
19
Papineau, David (2007). "Naturalism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edwar Zalta (ed.), http://plato.stanford.edu/entries/naturalism.
20
Pettit, Philip (1992). "The Nature of Naturalism II", Proceedings of the Aristotelian Society, 66: 245-266.
21
Plantinga, Alvin (2011). Where the Conflict Really Lies: Science, Religion and Naturalism, New York, Oxford University Press.
22
Quine, W.V. (1981). Theories and Things, Cambridge, Belknap Press of Harvard Uinversity.
23
Rea, Michael (2002). World without Design: The Ontological Consequences of Naturalism, New York, Oxford.
24
Rosenberg, Alex (1996). "A Field Guide to Recent Species of Naturalism", British Journal for the Philosophy of Science, 47: 1-29.
25
Ruse, M. (2001). "Methodological Naturalism under attack", In R. T. Pennock (Ed.), Intelligent Design Creationism and its critics, Cambridge, MIT Press: 339-361.
26
Schmitt, Frederick (1995). "Naturalism", in Kim and Sosa (1995), Companion to Metaphysics, Oxford, Basil Blackwell: 343-345.
27
Sellars, Wilfrid (1963). "Empiricism and the Philosophy of Mind", in his Science, Perception and Reality, London, Routledge and Kegan Paul: 127-196.
28
Stace, Walter (1949). "Naturalism and Religion", Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 23: 22-46.
29
ORIGINAL_ARTICLE
شعر، رضا داوری و مارتین هیدگر
این مقاله مترصد است وجوه توجه استاد برجستهی فلسفه در ایران، رضا داوری را نسبت به شعر به عنوان عاملی برای رهایی از تنگنای مهلک اصالت سوژهی دورهی مدرن شرح دهد. توجه ویژهی شاعر به زبان که آن را ورای ابزار تلقی و-بر وفق نظر هیدگر- «بنیانگذار متعهد به کلمات» میداند، شرایطی به دست میدهد که با استمداد از آن میتوان به تحول روزگار عسرتزده و گرفتارآمده در قهر فناوری مدرن امید داشت. رضا داوری زبان شعر را وجه ظهور وجود میداند که نقش عمدهی آن به سبب حال و احوال شاعرانه، احاطه بر دیگر شئون انسان و شرط اساسی هرگونه نسبت تأثیرگذار در این جهان است.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3418_df1a945d4d0f313bd2df4c8649635747.pdf
2018-06-10
67
83
رضا داوری
شعر
فناوری
هیدگر
نجات
امید
احمدعلی
حیدری
aah1342@yahoo.de
1
دانشیار، گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
داوری رضا: شاعران در زمانه عسرت، تهران، نشر پرسش، 1390
1
داوری رضا: فلسفه چیست؟ تهران، نشر انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، 1359
2
داوری رضا: هنر و حقیقت، تهران، نشر رستا، ، 1390
3
لوکنر آندرئاس: درآمدی به وجود و زمان، ترجمه احمدعلی حیدری، تهران، نشر علمی، 1394
4
Heidegger Martin, GA 16: Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges (1910–1976), Hrsg.: H. Heidegger, Vittorio Klostermann, 2000
5
Heidegger Martin, GA 35: Der Anfang der abendländischen Philosophie (Anaximander und Parmenides) (Sommersemester 1932), Hrsg.: P Trawny, Vittorio Klostermann, 2012
6
Heidegger Martin, GA 38: Logik als die Frage nach dem Wesen der Sprache (Sommersemester 1934), Hrsg.: G.Seubold, Vittorio Klostermann, 1998
7
Heidegger Martin, GA 40: Einführung in die Metaphysik (Sommersemester 1935), Hrsg.: P. Jaeger, Vittorio Klostermann, 1983
8
Heidegger Martin, GA 41: Die Frage nach dem Ding. Zu Kants Lehre von den transzendentalen Grundsätzen (Wintersemester 1935/36), Hrsg.: P. Jaeger, Vittorio Klostermann, 1984
9
Heidegger Martin, GA 65: Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis) (1936–1938), Hrsg.: F.-W. von Herrmann, 1989, 2. Auflage, Vittorio Klostermann, 1994
10
https://t.me/rezadavariardakani/ 14 Mai 2017
11
https://t.me/rezadavariardakani/ 30 April 2017
12
Trawny Peter: Martin Heidegger. Einführung, Campus Verlag, Frankfurt und New York , 2003
13
ORIGINAL_ARTICLE
پاد-الهیات دلوزی و سیاستِ تخیل
ژیل دلوز (1995-1925) فیلسوف فرانسوی هرگز اثر مستقلی به موضوع دین اختصاص نداد. با اینهمه مسئله دین در آثار او قابل ردیابی است. این موضوع به ویژه از منظر ارتباطش با فلسفه، سیاست و اخلاق مهم است. تلقی دلوز از دورنماندگاری را میتوان با تقابلی که او میان فلسفه و دین مینهد توضیح داد. مبحث خدا و درونماندگاری تقابل ریشه ای و دراماتیک دلوز میان فلسفه و دین را نشان میدهد: عشق فلسفه به درونماندگاری یا هستی افقی، تعلق خاطردین به تعالی یا هستی عمودی. دیدگاه کلی او از این حیث نیچه­ای و اسپینوزایی است و در راستای نقد افلاطون هم است. به یک معنا او به شدت تحت تأثیر پیامدهای اخلاقی – سیاسی "مرگ خدا"ی نیچه است و از این منظر می­توان دین را از دیدگاه دلوزی مطالعه کرد. پژوهش پیش رو این مسئله را مفصل­تر بررسی می­کند و می­کوشد از زاویه مسئله خدا و دین پرتوی بر اخلاق و سیاست دلوزی بیفکند.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3419_321f925c4b2652af9be68a4426e1d597.pdf
2018-06-10
85
101
پاد-الهیات
ضدّمسیح
قیاس انفصالی
لایب نیتزگرایی
اسلوبگرایی
محمد زمان
زمانی جمشیدی
zamanjamshid@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای فلسفه (جدید و معاصر غرب) دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
اصغر
واعظی
a_vaezi@sbu.ac.ir
2
دانشیار فلسفه گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
دلوز، ژیل؛ تجربه باوری و سوبژکتیویته، ترجمه عادل مشایخی، نشر نی
1
دلوز، ژیل؛ فلسفه نقادی کانت، ترجمه اصغر واعظی، نشر نی
2
دلوز، ژیل؛ انسان و زمان آگاهی مدرن، ترجمه اصغر واعظی، نشر هرمس
3
ملویل، هرمان؛ ترجیح میدهم که نه، بارتلبی محرر و سه جستار فلسفی، نشر نیکا
4
آلّی یز، اریک؛ موقعیت بدن بدون اندام، ترجمه مهدی رفیع، نشر نی
5
دلوز، ژیل؛ فوکو، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، نشر نی
6
فوکو، میشل؛ تئاتر فلسفه، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، نشر نی
7
ماراتی، پائولو؛ ژیل دلوز: سینما و فلسفه، ترجمه مهرداد پارسا، نشر شوند
8
ب: لاتین
9
Deleuze, Gilles; Fold and the Baroqe (1988)
10
Bryden, Mary (Ed): Deleuze and religion
11
Badiou, Alain: Clamour of Being, 1997
12
Klosowski, Pierre; Vicious Circle
13
(Deleuze and the naming of god/post-structuralism and the future of immanence/Daniel Coucciello/Edinburgh U.P/2014/pp: 6,10
14
Deleuze; Spinoza, Practical Philosophy, 1969
15
Deleuze&Guattari; Anti-Oedipus, 1972
16
Deleuze&Guattari; A Thousand Platheus, 1980
17
Deleuze&Parnet; Dialogues, 1987
18
Deleuze; Logic Of Sense, 1968
19
Hughes, Joe; 2011/ Philosophy after Deleuze
20
ORIGINAL_ARTICLE
غایت مندی به مثابه ی اصل بنیادی پیوند عقل و فاهمه
کانت برای فهم جهان شئونی قائل است و هر شأنی را ناظر به قوه­ای منحصر در نفس انسان می­داند که عبارتند از قوه شناخت، قوه میل و قوه لذت و الم . هر یک از این قوا متعلق به منبع شناختی است که قانون­گذار قوه تحت خود است؛ یعنی فهم، عقل و حکم. همچنین هر یک از این قوا، هرچند از حیث کارکرد متفاوت و متمایز از دیگری است ولی اصلی وحدت­بخش همه آنها را به یکدیگر پیوند زده است. کانت درصدد است رابطه­ی فهم و عقل را به واسطه­ی قوه حکم و اصل بنیادین آن؛ یعنی اصل غایت­مندی توجیه کند. در این مقاله نشان می­دهیم که با توجه به نقشی که این اصل در اندیشه کانت ایفا می­کند، قوای شناختی آدمی را نمی­توان همچون جزیره­هایی مستقل از هم در نظر گرفت، بلکه به نوعی می­بایست یکپارچگی آنها را تأیید کرد.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3420_c5d70d8ddad71a77405cdf5700309ba0.pdf
2018-06-10
103
127
غایت مندی
قوه حکم تأملی
قوه حکم تعینی
حکم زیباشناختی
حکم ذوقی
حکم غایت شناختی
هادی
سالاری
salarihadisarvj@gmail.com
1
کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
یوسف
نوظهور
nozohour1212@gmail.com
2
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ارسطو،(1385).سماع طبیعی (فیزیک)، ترجمه محمد حسن لطفی، انتشارات طرح نو، چاپ دوم
1
ارسطو(1366). متافیزیک(مابعدالطبیعه)، ترجمه شرف الدین خراسانی، نشر گفتار
2
دلوز، ژیل(1392). فلسفه نقادی کانت رابطه قوا، ترجمه اصغر واعظی، نشر نی، چاپ سوم
3
کانت،ایمانوئل(1394).بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق،ترجمه حمید عنایت، علی قیصری، انتشارات خوارزمی
4
کانت،ایمانوئل (1362). سنجش خرد ناب، ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیر کبیر، چاپ اول
5
کانت،ایمانوئل (1388). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، چاپ پنجم
6
Buchdahl,Gerd.(1996)The Relation between 'understanding' and 'Reason' in the Architectonic of Kant's philosophy. Immanuel Kant Critical Assessment.Vol 4.
7
Caygill, Haward(1995). A Kant Dictionary, Oxford: Blackwell
8
Deleuze, Gilles(1983). Kant's Critical Philosophy The Doctrine of Faculties, Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, The Athelone Press London
9
Kant. Immanuel(1952-2007), Critique of Judgement, Translated by James Creed Meredith, revised and edited by Nicholas Walker, oxford university press.
10
Kant. Immanuel (1958). Critique of Pure Reason, trans. Norman Kemp Smith. London:Mcmillan & co
11
Kraft,.Michael.(1996),Kant's theory of teleology , Immanuel Kant Critical Assessment.Vol 4.
12
ORIGINAL_ARTICLE
کارل اشمیت و تئوریزه کردن خشونت
در همه ادوار و جوامع، وجود خشونت واقعیتی انکارناپذیر بوده است و انتظار هم نمیرود از میان برود. ولی بشر همواره کوشیده است که با اتخاذ شیوههایی آن را محدود سازد، البته بهرغم تلاش بشر در این زمینه، هیچ کاهش چشمگیری دیده ­نشده است. گروهی از نظریهپردازان خشونت را ذاتی امر سیاسی میدانند. گوهر سیاست از این منظر، مقوله قدرت است و امر مبتنی بر قدرت، نمیتواند فارغ از پدیدار خشونت جاری ­شود. قدرت بنابر تعریفی عمومی، تحت نفوذ قراردادن عدهای توسط فرد یا گروهی دیگر، برای اقناع آمرانه آنها به منظور حرکت در مسیر خواستههای گروه قدرتمند محسوب ­میشود. کنشهای گروه تحتنفوذ، لزوماً منطبق بر خواستهها و منافعشان نیست، بلکه آنها آگاهانه یا ناآگاهانه، کنشهایی را درعرصه عمومی از خود صادرمیکنند که منافع هیئت حاکمه یا طبقه ذینفوذ را برآورده­ میکند. گروه دیگر نظریات، خشونت را مستقل از امر سیاسی میداند. پژوهش حاضر میکوشد تا با بهرهگیری از روش توصیفی– تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، نشان ­دهد که چگونه کارل اشمیت، به شیوه­ی متفکرانی چون هابز و ماکیاولی، و با بهره­گیری از مفاهیمی چون "امر سیاسی"، "حاکمیت و وضعیت اضطرای" و "دوست/ دشمن" خشونت را امری ذاتی در سیاست می­داند و درنتیجه راه را برای توجیه فاشیسم فراهم مینماید.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3421_21d6be3e8d4a3d017cf4ad6d022f63f8.pdf
2018-06-10
129
152
خشونت
امر سیاسی
دوست/ دشمن
حاکمیت
سیاست
محمد
عابدی اردکانی
maa1374@gmail.com
1
دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
نفیسه
اله دادی
www.allahdadi@stu.yazd.ac.ir
2
دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، گروه حقوق و علوم سیاسی.
AUTHOR
آرنت، هانا (1361). انقلاب، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی.
1
آرنت، هانا (1390). وضع بشر، ترجمه مسعود علیا، چاپ دوم، تهران: نشر ققنوس.
2
آرون، ریمون (1370). مراحل اساسی اندیشه در جامعه­شناسی. چاپ دوم، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
3
آگامبن، جورجو (1392). «بالقوگی و فعلیت در قدرت برساخته و قدرت برسازنده»، سوره، ترجمه سید محمد جواد سیدی: صص 75- 71.
4
آگامبن، جورجو (1388الف). «والتر بنیامین در برابر کارل اشمیت»، نقل شده در کتاب قانون و خشونت، گزینش و ویرایش: مراد فرهادپور، امید مهرگان و صالح نجفی، چاپ دوم، تهران: رخداد نو، صص 173- 155.
5
آگامبن، جورجو (1388ب). «قانون و خشونت: قدرت حاکم و حیات برهنه»، نقل شده در کتاب قانون و خشونت، گزینش و ویرایش: مراد فرهادپور، امید مهرگان و صالح نجفی، چاپ دوم، تهران: رخداد نو، صص 87 -31.
6
آندریاس، بنکه (1381). «پست مدرنیزه کردن امنیت»، راهبرد، ترجمه محمدعلی قاسمی، شماره 26: صص 216- 239.
7
اسپریگنز، توماس (1377). فهم نظریههای سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: آگاه.
8
اسدپور، رضا (1381). «نکاتی انتقادی در معرفت­شناسی و انسان­شناسی لیبرالیزم»، کتاب نقد، شماره 22: صص 171- 192.
9
اشتراوس، لئو (1393). «یادداشت­هایی در باب کارل اشمیت: "مفهوم امر سیاسی"» نقل شده در: مفهوم امر سیاسی،کارل اشمیت: صص 150- 119.
10
اشمیت، کارل (1393الف). الهیات سیاسی: چهار فصل درباره حاکمیت، ترجمه لیلا چمن خواه، تهران: نگاه معاصر.
11
اشمیت، کارل (1393ب). مفهوم امر سیاسی، ترجمه یاشار جیرانی و رسول نمازی، تهران: ققنوس.
12
اشمیت، کارل 1392الف)، «مفهوم امر سیاسی»، نقل شده در کتاب قانون و خشونت، گزینش و ویرایش: مراد فرهادپور، امید مهرگان و صالح نجفی، تهران: رخداد نو، صص 154-89.
13
اشمیت، کارل (1392ب). مفهوم امر سیاسی، ترجمه سهیل صفاری، تهران: نگاه معاصر.
14
اوربک، موریس (1393). «کارل اشمیت در جستجوی امر سیاسی: الهیات، تصمیم گیری و مفهوم دشمن» نقل شده در مفهوم امر سیاسی، کارل اشمیت: صص 178- 150.
15
بوبیو، نوربرتو (1376). لیبرالیسم و دموکراسی. ترجمه بابک گلستان. تهران: نشر چشمه.
16
پرچمی، داود (1389). «اعتقاد دانشجویان به لیبرالیسم، علل و پیامد­های آن»، آینه معرفت، شماره 22: صص 145- 176.
17
پلامناتز، جان (1382). لیبرالیسم، ناقد، شماره 1: صص 57- 120.
18
توحید­فام، وحید (1390). بازاندیشی انتقادی نظریه فردگرایی لیبرال، فصلنامه سیاست، دوره 41، شماره 1: صص 39- 58.
19
توماس، هنری (1390)، بزرگان فلسفه، ترجمه ی فریدون بدره ای، چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
20
حمیدی، سمیه (1394). «روایت تئولوژیکال از امر سیاسی در اندیشه «کارل اشمیت»»، سیاست نظری، شماره 18: صص 25- 47.
21
حیدری، احمدعلی؛ رضا کاوندی (1395). «الاهیات سیاسی و امر استثناء» (کارل اشمیت و مسله حاکمیت)، فلسفه، سال 44، شماره 1: صص 49-31.
22
رینولدز، چارلز (1371)، وجوه امپریالیسم، ترجمه ی حسین سیف زاده، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
23
ژیژک، اسلاوی (1385). به برهوت حقیقت خوش آمدید، تهران: هزاره سوم.
24
شوالیه، ژان ژاک، (۱۳۷۳). آثار بزرگ سیاسی از ماکیاولی تا هیتلر، ترجمه لیلاسازگار، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
25
شهریوری، نادر (1385). «رمانتیسم و ضرورت خلق دشمن»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره 103: صص 104- 105.
26
شیرودی، مرتضی( 1383). «لیبرال دموکراسی در بوته نقد»، حصون، شماره 2: صص 132- 162.
27
عابدی اردکانی، محمد؛ محمود علی­پور (1392).«مفهوم خود و نسبت آن با عمل سیاسی در اندیشه­ی هانا آرنت و هربرت ماکوزه». فصلنامه پژوهش سیاست نظری، دوره جدید، شماره 14، صص 207-165.
28
عالم، عبدارحمن(1382). تاریخ فلسفه سیاسی غرب، چاپ پنجم، تهران: وزارت امور خارجه.
29
عنایت، حمید(1377). بنیاد فلسفه سیاسی در غرب، چاپ چهارم، تهران: انتشارات زمستان.
30
فاستر، مایکل(1358). خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
31
کاسیرر، ارنست (1362). افسانه دولت، ترجمه نجف دریابندری، تهران: انتشارات خوارزمی.
32
کاوندی، رضا (22/7/93). «اشمیت، حاکمیت و امر سیاسی» بازیابی شده از: www.aftabir.com.
33
کشاورز شاهباز، حامد (1380). «نگاهی به رساله­ی "مفهوم امر سیاسی" کارل اشمیت»، فردوسی، شماره88: صص 58- 56.
34
کیانپور، امیر (1388). «وقتی قاعده وضعیت استثنایی است»، گفتگو، شماره 54: صص 41- 60.
35
گنون، رنه (1372). بحران دنیای تجدد، ترجمه­ی ضیاءالدین دهشیری، تهران: امیرکبیر.
36
لیلا، مارک (1389). چرا متفکران در جوامع بسته به فیلسوفان خاصی روی میآورند؟، ترجمه کاوه شجاعی، شماره 8، دی ماه در: http: //www.magiran.com/npview.asp
37
مارکوزه، هربرت (1362). انسان تک ساحتی، ترجمه حسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر.
38
موسوی، سیدرضا (1390). «دیانت مدرنیته: تأملی بر ارائ کارل اشمیت». ماهنامه سوره، شماره 55-54، 30-27.
39
موفه، شانتال (1391). درباره امر سیاسی، ترجمه منصور انصاری، تهران: رخداد نو.
40
نظری، علی­اشرف (1394). «بازخوانی انتقادی مفهوم امر سیاسی در نظریه کارل اشمیت»، سیاست، شماره 36: صص 991- 1014.
41
نویمان، فرانتس (1370). بهیموت، ترجمه محمدرضا سوداگر، تهران: دنیای مادر.
42
نیچه، فردریک (1352)، چنین گفت زردتشت، ترجمه ی داریوش آشوری، انتشارات نیلی.
43
نیچه، فردریک (1374)، آنک انسان، ترجمهی رویا منجم، انتشارات فکر روز.
44
هربارت، دیتریش (1391). «کارل اشمیت در یک نگاه»، فرهنگ عمومی، ترجمه حسین شعبانیان، شماره دهم: صص 67- 62.
45
همایون­مصباح، سیدحسین (1381). «هویت متنوع لیبرالیسم (مکانیزم تنوع­پذیری لیبرالیسم)»، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، شماره 37: صص 55- 92.
46
Agamben, Giorgio (2003), Gigantomachy Concerning a Void, State of Exception, Chicago: The University of Chicago Press.
47
Agamben, Giorgio (1998), Homo Sacer, Sovereign Power and Bare Life, Stanford University Press.
48
Blumenberg, Hans (1989), The Legitimacy of the Modern Age, Cambridge: MIT Press.
49
Hobbes, Thomas (1968) Leviathan, Ed. C.B Macpherson, London: Penguin Classics.
50
Lowith, Karl (1942), Meaning in History, Chicago: University of Chicago Press.
51
Luman , Niklas (2007), carl Schmitt and modern form of political, chris thornhill, European Journal of social theory.
52
Meier, Heinrich (1998) Carl Schmitt and Leo Strauss: The Hidden Dialogue, trans. J Harvey Lomax, University of Chicago Press.
53
"Pluralism and Democracy: Around Carl Schmitt", in Chantal Mouffe, the Return of the political, trans. Chris Turner, Verso 2006, pp. 117-134.
54
Schmitt, carl (1985), political Theology: Four Chapters on the Concept of Sovereignty, trans. George Schwab, Cambrige, Massachusetts, and London, England: The MIT Press.
55
Schmitt, carl (1922), Politische Theologie. Munich-Leipzig: Duncker & Humblot; Translated by George Schwab as Political Theology, Cambeidge: MIT.
56
Schmitt, Carl (1996a), The Leviathan in the State Theory of Thomas Hobbes, trans. George Schwaband Ema Hilfstein, Westport, Connecticut/London: Greenwood Press, first German edition1938.
57
Schmitt, Carl (1996b) The Concept of the Political, translated by George Schwab, The University of Chsago Press.
58
Schmitt, Carl (2000), The Crisis of Parliamentary Democracy, trans. Ellen Kennedy,
59
Cambridge, Massachusetts, and London, England: The MIT Press.
60
Schmitt, Carl (2004), Legality and Legithmacy,Translated and edited by Jeffrey Seitzer, Duke University Press.
61
Schmitt, carl (2007), Constitutional Theory, trans. Jeffrey Seitzer, Durham and London: Duke University Press.
62
Waddington, P.A.J., D. Badger & R. Bull (2004) Appraising the inclusive definition ofworkplace ‘violence’. British Journal of Criminology
63
ORIGINAL_ARTICLE
طریقت افلاطونی از کالیپولیس تا ماگنسیا
دو محاوره جمهور و نوامیس در میان محاورات افلاطون نه تنها طولانیترین بلکه مهمترین نیز هستند. افلاطون در این دو محاوره بنای دو شهر به نامهای کالیپولیس و ماگنسیا را طراحی میکند و موضوع مطرح در مقاله حاضر این است که او چه راه و مسیری را برای پیریختن این دو شهر میپیماید. واژه راه اصطلاح اساسی در این موضوع است با توجه به کاربرد استعارهای آن در ادبیات و تفکر یونانی به خصوص در نزد پارمنیدس و هراکلیتوس که تاثیر اساسی در شکلگیری اندیشه و فلسفه افلاطون داشتند. راههای حقیقت و گمان در شعر پارمنیدس و راههای بالا و پایین در قطعات هراکلیتوسی به خوبی بر این کاربرد دلالت دارند که در تمثیل غار افلاطون به صورت راههای بالا و صعودی به سمت حقیقت و پایین و نزولی به سمت غار گمان و توهم بیان میشوند. راه بالا و صعودی در ابتدای محاوره همنوشی پیش پای آپولودوروس گذاشته میشود تا از محلهاش در فالروم به آتن بالا بیاید و بعد دیوتیما در اوج تعلیمات خود راه صعودی را برای دیدار زیبایی به سقراط نشان میدهد. با توجه به این دو مسیر، سقراط افلاطونی در جمهور مسیر نزولی را برای ساختن کالیپولیس طی میکند تا با آمدن به پایین و در خانهای از رهبران دموکراسی آتن، آنها را از توهمات سایهای نجات داده و به سمت کالیپولیس هدایت کند. مسیر افلاطون در نوامیس برعکس جمهور است و به جای سقراط، این بیگانه آتنی است که با دو همراه خود مسیر صعودی از شهر کنوسوس به سمت غار و معبد زئوس در بالای کوه آیدا را میپیماید و در هر قسمت از این مسیر زیارتی برای دیدار حقیقت است که بخشی از ماگنسیا ساخته میشود. مسیر بیگانه آتنی در نوامیس به این صورت بر خلاف سقراط در جمهور است و برخلاف کالیپولیس، فیلسوف-پادشاه و حکومت مطلقش جایی در ماگنسیا ندارد.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3422_f6517865c620b25e9fdef8fd0a2b972c.pdf
2018-06-10
153
172
افلاطون
جمهور
نوامیس
کالیپولیس
ماگنسیا
راه
صعود
نزول
سید نعمتالله
عبدالرحیمزاده
seyednemat@gmail.com
1
دکترای فلسفه غرب، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران (IPS)
AUTHOR
Bloom Allen, 1968, The Republic of Plato, Basic Books.
1
Clay Diskin, 1993, Plato’s Magnesia, in the “Nomodeiktes: Greek Studies in Honor of Martin Ostwald” edit. by Ralph M. Rosen & Joseph Farrell, The University of Michigan Press.
2
Diels Herman & Krantz Walther, 1960, Die Fragmente Vorsokratiker, Weidannsche Verlagsbucghandlung.
3
Gilead Amihud, 1994, The Platonic Odyssey: A Philosophical-literary Inquiry Into the Phaedo, Editions Rodopi.
4
Graham Daniel W., 2006, Explaining the Cosmos: The Ionian Tradition of Scientific Philosophy, Princeton University Press.
5
Grimal Pierre, 1990, A concise dictionary of classical mythology, Basil Black well Ltd.
6
Hammond William A., 1892, On the Nation of Virtue in the Dialogues of Plato, in the Harvard Studies in Classical Philology, Volume 3, Boston, Cinn & Company.
7
Homer, 1954, The Iliad, transl. by A. T. Murray, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
8
Homer, 1954, The Odyssey, transl. by A. T. Murray, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
9
Jaeger, Werner. 1947. Paideia: The Ideals of Greek Culture. Vol. III. Oxford. Basil Blackwell.
10
Klosko George, 2006, The Development of Plato's Political Theory, Oxford University Press.
11
Lang A. G, 2013, Plato and the Stoics, Cambridge University Press.
12
Larson Jennifer, 2007, Ancient Greek cults: a guide, Taylor & Francis Group.
13
Maddox Graham, 2001, Religion and the Rise of Democracy, Taylor & Francis Group.
14
Moore Kenneth Royce, 2005, Sex and the Second-Best City: Sex and Society in the Laws of Plato, Taylor & Francis Group.
15
Moore Kenneth Royce, 2012, Plato, Politics, and a Practical Utopia, Bloomsbury Academic.
16
Morrow Glenn R., 1993, Plato's Cretan city: a historical interpretation of the Laws, Prineeton University Press.
17
Nails Derba, 1950, The people of Plato: a prosopography of Plato and other Socratics, Hackett Publishing Company.
18
Plato, 1926, Cratylus Parmenides Greater Hippias Lesser Hippias, transl. by Harold North Fowler, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
19
Plato, 1952, Laws, transl. by B. G. Burry, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
20
Plato, 1980, Laws, transl. by Thomas L. Pangle, University of Chicago Press.
21
Plato, 1925, Lysis Symposium Gorgias, transl. by W. M. Lamb, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
22
Plato, 1953, Republic, transl. by Paul Shorey, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
23
Plato, 1925, Statesman Philebus Ion, transl. by Harold North Fowler, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
24
Plato, 1921, Theaetetus Sophist, transl. by Harold North Fowler, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
25
Prier Raymond Adolph, 1976, Archaic Logic: Symbol and Structure in Heraclitus, Parmenides and Empedocles, Paris, Mouton de Gruyter.
26
Schofield Malcolm, 2006, Plato: Political Philosophy, Oxford University Press.
27
Seung, T. K., 1996, Plato Rediscovered: Human Value and Social Order, Roman & Littlefield.
28
Kahn Charles, 1985, Plato and Heraclitus, Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, Volume 1, Brill.
29