غرب شناسی بنیادی

اصالت روح: از منظر قرآن، فلاسفۀ اسلامی و عالمان معاصر غربی

مهدی گلشنی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 189-207

https://doi.org/10.30465/os.2020.4953

چکیده
  از قدیم مساله دو بعدی بودن انسان، یعنی واجد جسم و روح بودن او، مورد مناقشه بوده است. در عصر جدید که فلسفه تجربه گرائی حاکم گردید، بیشتر این نظر رایج شد که اصالت با ماده است و روح و حیات ناشی از فعل و انفعالات ماده هستند.در دهه های اخیر تعداد رو به افزایشی از محققان معتقدند که ذهن (شعور یا روح) مادی است ، اما علم امروز نمی تواند مساله شعور ...  بیشتر

نیچه و خاستگاه «درباره‌ی تاریخ احساس‌های اخلاقی»

حمیدرضا محبوبی آرانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 199-220

https://doi.org/10.30465/os.2019.4254

چکیده
  فصل دوم بشری بس_بسیار بشری با عنوان «درباره‌ی تاریخ احساس‌های اخلاقی» بیانگر اولین مواجهه‌ی جدی و مستقیم نیچه با مسأله‌ی اخلاق در آثار منتشرشده‌ی وی است و از این‌رو از اهمیت بسیاری در شکل‌گیری اندیشه‌های نیچه در مقام یک فیلسوف اخلاق برجسته برخوردار است. مقاله‌ی کنونی نخست می‌کوشد نشان دهد که چرا و چگونه نیچه به تاریخ ...  بیشتر

غرض ماورای سیاسی مکتوبات سقراطی کسنوفون

شروین مقیمی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 209-223

https://doi.org/10.30465/os.2021.35696.1698

چکیده
  مکتوبات سقراطی کسنوفون حاوی آن وجهی از فلسفه‌ی سیاسی سقراطی است که به فراسوی شیوه‌ی زندگی سیاسی اشاره کرده و تربیت سیاسی را در معنای سلبی آن مدّ نظر قرار می‌دهد. کسنوفون از این منظر، به تبعِ استادش سقراط، می‌کوشد تا با موضوع قراردادن بحث در باب طبیعت انسان به جای بحث در باب طبیعت به معنای کلی کلمه، بر این بینش سقراطی مهر تایید بزند ...  بیشتر

غرب‌زدگی و اصالت

آیدین کیخایی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 211-227

https://doi.org/10.30465/os.2021.31191.1647

چکیده
  غرب‌زدگی آل احمد از زمان نخستین چاپ آن در ابتدای دهه‌ی ۱۳۴۰ تا به امروز، کانون بحث و جدل و مناقشات نظری و سیاسی بوده است. در این میان، یکی از نگرش‌های غالب به اندیشه‌ی‌ آل احمد و ایده‌ی غرب‌زدگی او در فضای روشنفکری و دانشگاهی، به ویژه در دهه‌های بعد از انقلاب،‌ نگرشی است که او را به عنوان روشنفکری «اصالت»‌گرا و مروج ایده‌ی ...  بیشتر

تحلیل و بررسی سوالِ آیا کانت ایده‌آلیسم است؟ با تکیه بر آراء نیچه و شوپنهاور

سید حسن فلسفی طلب؛ جمال سروش

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 213-234

https://doi.org/10.30465/os.2022.38079.1776

چکیده
  وجه تمایز ایده‌آلیسم کانت با ایده‌آلیسم جزمی ‌و مادی در نقد اول بطور کامل مشخص است. یک نوع ایده‌آلسیم دیگر که کانت به انکار آن میپردازد؛ ایده‌آلیسم اِشکالی (problematic)(صوری)‌ است که علم انسان به جهان خارج را به واسطه‌ی همین تجربه درونی و مفاهیم می‌داند که آنهم نیازمند استدلال به شیوه تحلیلی است. کانت در مقابل این ایده‌آلیسم، بحثِ ...  بیشتر

خداوند به عنوان «پدر آسمان» یا «روح آسمان» کندوکاوی بر تحلیل ماکس وبر از شکل‌گیری تصویر خداوند در تمدن چین و فلسطین باستان

ابوالفضل مرشدی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 213-229

https://doi.org/10.30465/os.2023.42839.1857

چکیده
  فلسطین باستان و چین باستان دو منطقه‌ای بودند که در آنها دو دین به لحاظ تاریخی مؤثر، ظهور یافتند: در یکی آیین یهودیت و در دیگری آیین کنفوسیوس. در این دو آیین، دو تصویر از خدا و دو الگوی رابطة انسان با خدا وجود دارد که به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر مسیرهای متفاوت تاریخی دو تمدن فلسطین باستان و چین عمل کردند: در چین تصور از خداوند به صورت ...  بیشتر

میل و جامعه: دربارۀ دو نوع اقتصاد میل در لکان و دلوز

سجاد ممبینی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 237-264

https://doi.org/10.30465/os.2022.41166.1830

چکیده
  در نظریۀ متأخر میل می­ توان دو اقتصاد مهم میل را نزد لکان و دلوز شناسایی نمود؛ صورت­ بندی­ هایی متفاوت از گسترش میل که هر یک نسبت­ هایی ویژه با سوژه و جامعه برمی ­سازد. دلوز با طرح شیزوکاوی در برابر روانکاوی، به طور کامل از سنت فرویدی گسسته و شکل تازه ­ای از اقتصاد میل را بنیان می ­نهد. در برابر صورت­ بندی اُدیپی میل در لکان ...  بیشتر

مفهوم علوم انسانی در اندیشه متاخر ویلهلم دیلتای

فخری ملکی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 209-231

https://doi.org/10.30465/os.2020.4954

چکیده
  دیلتای در بخش اول اندیشه اش برای استقلال بخشیدن به علوم انسانی موفقیت چندانی به دست نیاود بدین جهت برای یافتن راه حل مناسب اندیشه اولیه خود را مورد تامل و بازبینی قرار داد. دستاورد این تلاش مجدد این بود که تنها با روش درون بینی نمی توان علوم انسانی تاسیس کرد زیرا که طریق درون نگری اساساً واسطه تفهیم و تفاهم قرار نمی گیرد. لذا دیلتای ...  بیشتر

مفهوم علوم انسانی دراندیشۀ نخست ویلهلم دیلتای

فخری ملکی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 221-238

https://doi.org/10.30465/os.2019.4255

چکیده
  در تاریخ تفکر به ویژه در حوزۀ علوم انسانی اندیشۀ ویلهلم دیلتای نقطۀ عطف محسوب می­شود. دوران دیلتای با علم­زدگی تمام عیار مصادف بود عده­ای که علم­زده بودند میان روش علوم طبیعی با علوم انسانی تفاوت اساسی قایل نبودند و هر داعیه­ای که داشتند مآل کارشان به ماده انگاری مکانیکی می­رسید. دیلتای با این گروه به مقابله برخاست و معتقد ...  بیشتر

نقد فلسفه ی همسخنیِ مارتین بوبر و پی آمدهای آن در حوزه ی تعلیم و تربیت کودکان

اعظم محسنی؛ سید مسعود سیف؛ علی فتح طاهری

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 229-246

https://doi.org/10.30465/os.2020.5531

چکیده
  در میان مفاهیم جدیدی که در اوایل قرن بیستم در حوزه­ی تعلیم و تربیت مطرح شده بودند، مفهوم «دو طرفه بودن» (Gegenseitigkeit) فرایند آموزش چالش­های بسیاری را به همراه داشته است؛ بسیاری از مربیان با انتقاد از این مفهوم، اظهار داشتند که معلم باید به تنهایی فرایند آموزش را رهبری کند و شاگردان نمی­توانند و نباید نقشی در این فرایند ایفا ...  بیشتر

آیا هرمنوتیکِ خود امری مرَضی ست؟ (یک سمپتوم شناسی در کار فوکو)

سجاد ممبینی؛ مسعود گلچین

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 235-254

https://doi.org/10.30465/os.2021.36153.1708

چکیده
  مفهوم هرمنوتیک سوژه در نزد فوکو، فضا را برای شکل تازه ­ای از مطالعاتِ خود، واکاوی نسبت حقیقت و سوژه، و توسعۀ معرفت به مکانیسم­ های مراقبتِ نفس فراهم آورد. از نظر فوکو، هرمنوتیک سوژه برخلاف تکنولوژی­ های سنتّیِ خود، شکل ساده ­ای از یک کردار مراقبتِ نفس برای دست­یابی به قسمی تعالی اخلاقی نیست؛ بلکه سراسر سامانۀ علوم انسانی، ...  بیشتر

بررسی نقّادانة نظریة "وانمایی" دراندیشة بودریار با نگاهی به پراگماتیسم

عبدالرئوف میرزامحمدی؛ محمد رعایت جهرمی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 235-259

https://doi.org/10.30465/os.2021.36643.1723

چکیده
  کانون این مقاله بررسی مساله تکنولوژی در عصر اطلاعات و در پی آن برآمدن امری به نام وانمایی در اندیشة ژان بودریار است. این مقاله با رویکرد تحلیل و بررسی، به مسائلِ ذیل اشاره دارد: رابطة اطلاعات و معنا چگونه است؟ اطلاعت چگونه امر واقع را فرو می‌بلعد؟ وانمایی چیست و تفاوت آن با بازنمایی و تظاهر در چیست و سرانجام جهان وانمایی چگونه جهانی ...  بیشتر

واکاوی مفهوم غرب‌زدگی در مواجهه فردید با انقلاب اسلامی

محمد نژادایران

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 265-287

https://doi.org/10.30465/os.2022.39434.1792

چکیده
  این پژوهش باهدف واکاوی مفهوم غرب‌زدگی در فلسفه تاریخ احمد فردید و نسبت آن با انقلاب اسلامی انجام و در آن سعی شده تا ضمن تحلیل نگرش فردید به وضعیت تمدن بشری در عصر جدید، به جایگاه انقلاب اسلامی در آن به‌عنوان تحولی عظیم جهت رهایی از سیطره غرب‌زدگی و مقابله با نیست‌انگاری ناشی از آن توجه شود. روش تفسیری -  انتقادی  در این پژوهش ...  بیشتر

نگاهی به امردینی درنسبت با امرسکولار و امر عرفی بازخوانی امر سکولار در روایت بیژن عبدالکریمی

سیدجواد میری

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 233-252

https://doi.org/10.30465/os.2020.4956

چکیده
  در عالم معاصر یکی از مهم­ترین مباحث، موضوع سکولاریسم است و بسیاری از فلاسفه در این حوزه دست به تأملات جدی زده­اند و در این مقاله که نقدی بر کتاب پرسش از امکان امر دینی به قلم بیژن عبدالکریمی است ما رویکرد او در این اثر را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. بیژن عبدالکریمی یکی از پیشروترین و پرکارترین فیلسوفان معاصر ایرانی است که تلاش ...  بیشتر

تمایز "مدینه" و "شهر" در یونان و روم باستان و اهمیت مفهوم مدینه در فهم فلسفه سیاسی معاصر

علی ناظمی اردکانی؛ رضا داوری اردکانی؛ مالک حسینی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 247-275

https://doi.org/10.30465/os.2020.5532

چکیده
  پولیس یا مدینه، موضوع فلسفه سیاست کلاسیک است. با بررسی متونی کلاسیک مثل تاریخ جنگ پلوپونزی توسیدید و سیاست ارسطو و پژوهش­های جدیدی همچون تمدن قدیم فوستل دوکلانژ و پولیس هانسن به درکی از تفاوت مدینه و شهر پی می­بریم که می­تواند در فهم ما از مبانی و مبادی فلسفه سیاست مدرن موثر باشد. مدینه، جامع­ترین و والاترین شکل جامعه سیاسی ...  بیشتر

انسان‌شناسی پدیدارشناسانه ماکس شلر

رضا نصیری حامد

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 255-277

https://doi.org/10.30465/os.2021.34145.1679

چکیده
  انسان‌شناسی فلسفی با تأمل در ماهیت انسان یکی از حوزه‌های‌ خاص مورد توجه «ماکس شلر» است. رویکرد پدیدارشناسانه وی متأثر از ایده‌آلیسم، فلسفه زندگی و مسیحیت، درصدد ارائه تصویری جامع از انسان است. بدین منظور شلر وجوه واقعی و تجربی انسان را در کنار ارزش‌‌های معنوی و روحانی وی و با اذعان به استقلال آنها از یکدیگر و در عین حال تعامل ...  بیشتر

مفهوم «دیرند» در فلسفه ی هانری برگسون و تاثیر آن بر روایت در جنبش سینمای هنری اروپا

مرجان نادرزاده گوارشکی؛ علی مرادخانی؛ حمیدرضا افشار

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 261-289

https://doi.org/10.30465/os.2021.36898.1730

چکیده
  زمان از دیدگاه هانری برگسون، فیلسوف فرانسوی(1859-1941) عبارت است از تجمع، تکامل و استمرار، و استمرار عبارت است از تکامل دائمی زمان گذشته که در آینده فرو می‌رود. این دیدگاه پاسخ فلسفه‌ی او به پرسش همیشه‌گی انسان در رابطه با ذات زمان است که از دل آن مفهوم دیرند هویدا می شود. این مقاله بر آن است تا به تبیین مفهوم دیرند (Duration) در فلسفه‌ی هانری ...  بیشتر

کانت و عمل اخلاقا نادرست: جمع بین رای حکیمین

یاسمن هشیار؛ اکرم کلیدری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 289-305

https://doi.org/10.30465/os.2022.40899.1825

چکیده
  آیا انسان در عین حال که می‌داند عملی نادرست است به انجام آن مبادرت می‌ورزد؟ پاسخ سقراطی ـ افلاطونی به این سوال منفی است. به نظر ایشان شرط لازم و کافی برای عمل درست و فضیلتمندانه علم به درستی آن است. مفهوم مخالف این آموزه، هم از طرف فلاسفه و هم از دید مردم عادی مورد تردید واقع شده است. افراد بسیاری را می‌بینیم که در حالی که می‌دانند عملی ...  بیشتر

امکانات فهم عصر مدرن از هستی: دفاعیه‌ای در برابر به انتقادات هایدگر، بر اساس نو-پراگماتیسم ریچارد رورتی

مرتضی نوری

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 147-183

https://doi.org/10.30465/os.2024.46646.1932

چکیده
  پروژه‌ی هستی‌شناسانه‌ی هایدگر یکی از تکیه‌گاه‌های اصلیِ نقد عصر مدرن به شمار می‌آید. این نقد بیش از هر چیز فهمی از هستی را نشانه می‌رود که هستنده‌ها را به‌تمامی در قابِ پیشاپیش حاضرِ ایده یا اراده‌ی انسانی می‌گنجاند و حاصل تکانه‌ای متافیزیکی‌ست که، به زعم هایدگر، از افلاطون تا به امروز خود را در عطش روزافزونِ سلطه‌ بر هستنده‌ها ...  بیشتر

بحران حوزه عمومی در غرب؛ فروکاستگی سیاست به اقتصاد در اندیشه سیاسی هاناآرنت

سیدعلی مرتضوی امامی زواره؛ اباصالح تقی زاده طبری

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 215-230

https://doi.org/10.30465/os.2023.43057.1861

چکیده
  بحران حوزه عمومی یا مقوله پایان سیاست از مباحثی است که در اندیشه سیاسی غرب در سال های اخیر مورد توجه فراوان اندیشمندان قرار گرفته است. عدم تمایل به شرکت در انتخابات، بی اعتمادی به حکومت و سیاست و کاهش دانش سیاسی از پدیده هایی به شمار می رود که سبب مراجعه دوباره اندیشمندان غربی به مفاهیمی چون سیاست، حوزه خصوصی و ارتباط آنها با هم شده ...  بیشتر

تحلیل پساساختارگرایانه فمینیستی گفتمان به مثابه یک روش کیفی

امید ممتاز؛ محمد رضا غلامی؛ حسن چاوشیان؛ هادی نوری؛ محمد امین صراحی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402

https://doi.org/10.30465/os.2024.47598.1947

چکیده
  تحلیل گفتمان، یکی از انواع روش‌های کیفی و گرایشی بین رشته‌ای در علوم اجتماعی است که در پی تغییرات گسترده علمی-معرفتی در رشته‌های گوناگون علوم اجتماعی و انسانی، علاقمند به مطالعه نظام-مند ساختار، کارکرد و فرآیند تولید گفتار و نوشتار است. بر اساس تعاریف مختلف گفتمان، تحلیل‌های گوناگونی در مقام روش ارائه شده است که از بین آن‌ها تحلیل ...  بیشتر

حصار پیش‌داوری ها و چالش ذهنیت‌گرایی در هرمنوتیک فلسفی گادامر

حمیده ایزدی نیا؛ حسن شیخیانی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402

https://doi.org/10.30465/os.2024.47657.1952

چکیده
  گادامر، هستی انسان را هستی افکنده شده در تاریخ و سنت میداند که دارای نحوهی دید خاص و پیش‌داوری است. پیشداوریها ریشه در موقعیت مفسر دارند و در فهم دخیل هستند. به همین دلیل، منتقدینی مانند بتّی (Betti) و هرش (Hirsch)او را متهم به ذهنیتگرایی میکنند. اما گادامر مدعی است که در دام ذهنیت‌گرایی نمیافتد؛ زیرا بر مبنای مفهومِ پیش‌دریافتی از تمامیت ...  بیشتر

تحلیل فلسفی رومانتیسیسم آلمانی در آیینه فلسفه قاره‌ای معاصر

بهنام قومنجانی؛ محمد رعایت جهرمی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402

https://doi.org/10.30465/os.2024.47810.1953

چکیده
  طرح اساسی نوشتارِ حاضر بر مبنای مسأله چگونگی نسبت رومانتیسیسم فلسفی با فلسفه روشنگری و ضد روشنگری از یک سو و نحوه تاثیرگذاری کلیدواژگان و تعابیر اندیشه‌ای این جنبش بر فلسفه قاره‌ای معاصر، پی‌ریزی شده است. فرض بر این است که رومانتیسیسم فلسفی کوشش می‌کند تا با ایجاد سنتزی میان فلسفه روشنگری و جنبش‌های ضدِ روشنگری به تعادلی میان ...  بیشتر