غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفۀ غرب، عضو انجمن حکمت و فلسفۀ ایران (IPS)

چکیده

همر با سرودن ایلیاد و ادیسه و هسیودوس با سرودن ثئوگونیا و کارها و روزها فقط آثار ادبی ماندگار خلق نکردند، بلکه جهان اسطوره‌ای را به نظم درآوردند و فرهنگ یونانی از این نظم سربرآورد و بالنده شد. به این جهت بود که یونانیان شاعران را و به‌ویژه این دو شاعر را فقط هنرمندان خود نمی‌دانستند، بلکه آن‌ها را به چشم مربیان خود می‌دیدند. از این رو، درکی جامع از جهان اسطوره‌ای این دو شاعر و مفاهیم اساسی آن برای شناختن فرهنگ یونانی به طور عام و ادبیات و فلسفۀ آن به طور خاص لازم است. هدف از نگارش این مقاله بررسی این مفاهیم است تا معلوم شود فرهنگ و اندیشۀ یونانی بر مبنای چه تصوری از رابطۀ میان خدا و انسان شکل گرفت.

کلیدواژه‌ها

فاطمی، سعید (1374). اساطیر یونان و روم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مجتبایی، فتح‌الله (1352). شهر زیبای افلاطونی و شاهی‌ آرمانی در ایران باستان، تهران: انجمن فرهنگ ایران باستان.
 
Anderson, Michael J. (2005). ‘Myth’, in the A companion to Greek tragedy, Justina Gregory (ed.), Blackwell Publishing Ltd.
Aristophanes (1927). The Peace, the Birds, the Frogs, trans. Benjamin Bickley Rogers, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Aristotle (1956). The Metaphysics, trans. H. Tredennick, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Burnet, John (1961). Greek Philosophy, London: Macmillan and Co, Ltd.
Cornford, Francis Macdonald (1912). From Religion to Philosophy, Princeton University Press.
Freeman, Kathleen (1970). God Man and State: Greek concepts, Greenwood Press.
Gigon, O. (1935). Untersuchungen zu Heraklit, Leipzig: Dieterich.
Graf, Fritz (2009). Apollo, Routledge, Taylor and Francis Group.
Guthrie, William Keith Chambers (1960). The Greek Philosophers from Tales to Aristotle, Harprer and Brothers.
Hesiod (2006). Theogony, Works and Days and Testimonia, trans. Glenn W. Most, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Hesiod (2006). Theogony, Works and Days and Testimonia, trans. Glenn W. Most, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Homer (1954a). The Iliad, trans. A. T. Murray, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Homer (1954b). The Odyssey, trans. A. T. Murray, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Husserl, Edmund (1970). ‘The Vienna Lecture’, in the Crisis if European Sciences and Transcendental Phenomenology, North Western University Press.
Kirk, G. s. and J. E. Raven (1962). The Presocratic Philosophers, Cambridge: Cambridge University Press.
March, Jenny (2001). Cassell’s Dictionary of Clsssical Mythology, Cassell and Co.
Morford, Mark and Lenardon Robert (2003). Classical mythology, Oxford: Oxford University Press.
Murray, Gilbert (1961). The Rise of the Greek Epic, Oxford: Oxford University Press.
Onians, Richard Broxton (1951). The Origins of European Thought, Cambridge: Cambridge University Press.
Plato (1952a). Protagoras, trans. W. R. M. Lamb, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Plato (1952b). Laches, trans. W. R. M. Lamb, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Sacks, David (2005). Encyclopedia o f the ancient Greek World, Facts On File Inc.
Schadewaldt, Wolfgang (1978). Die Anfänge der Pilosophie bei den Griechen, Frankfurt: Suhrkamp.
Stroud, Ronald and Levine Philip (1979). California Studies in Classical Antiquity, V. 10, University of California Press.
Thucydides (1956). History of the Peloponnesian War, trans. Charles Forster Smith, The Loeb Classical Library, Harvard University Press.