غرب شناسی بنیادی
بررسیِ «تنهایی اگزیستانسیال» در دنیای مدرن و روش‌های مواجهه با آن با تکیه بر آراء «اروین یالوم»

مهسا امیری؛ امیرعباس علیزمانی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 1-22

چکیده
  در اگزیستانسیالیسم معاصر از چهار دغدغه یا دلواپسی غایی سخن به میان می­آید که سبب دلهره و اضطراب آدمی می­شود. این دلواپسی‌ها عبارتند از آزادی، پوچی، مرگ و تنهایی. آدمی به دنبال امنیت در بیغوله­ی این دلواپسی­هاست. در این مکتب فلسفی و ادبی، فرد انسانی به عنوان فاعلی آگاه شناخته می­شود که در تجربه­ی هستی و لمس معنای وجود، به ...  بیشتر

نظر به جهان متجدد در پرتو پرسش از حقیقت تکنولوژی

مهدی بنایی جهرمی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 23-41

https://doi.org/10.30465/os.2018.7739

چکیده
  آیا حاکمیت و اعتبار دوره متجدد مطلق است و برای آینده آدمی، نمی­توان هیچ چیزی را جز تحکیم و تثبیت بنیان­های سلطه این عالم انتظار کشید؟ پاسخ به این پرسش اساسی، هرچه که باشد نمی­تواند فارغ وغافل از بنیان قدرت و اعتبار عالم متجدد، یعنی تکنولوژی مطرح شود. تلاش نوشته حاضر بر آن است که با تأمل در پرسش از حقیقت تکنولوژی در اندیشه مارتین ...  بیشتر

مشخصه‌های اساسی طبیعت‌گرایی در فلسفه معاصر غرب

سید مهدی بیابانکی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 43-66

چکیده
  طبیعت‌گرایی، یک رویکرد فلسفی درون سنت فلسفه تحلیلی است، که در طول سه دهۀ آخر قرن بیستم یکی از جهت‌گیری‌های غالب در فلسفه تحلیلی به شمار می‌آید. از نگاه بسیاری از طبیعت‌گرایان، طبیعت‌گرایی نه تنها رویکردی فلسفی، بلکه در عین حال، به عنوان یک «ایدئولوژی» و عامل جهت دهنده به کل سنت فلسفۀ تحلیلی نیز به شمار می‌آید. اما با این وجود، ...  بیشتر

شعر، رضا داوری و مارتین هیدگر

احمدعلی حیدری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 67-83

چکیده
  این مقاله مترصد است وجوه توجه استاد برجسته‌ی فلسفه در ایران، رضا داوری را نسبت به شعر به عنوان عاملی برای رهایی از تنگنای مهلک اصالت سوژه‌ی دوره‌ی مدرن شرح دهد. توجه ویژه‌ی شاعر به زبان که آن را ورای ابزار تلقی و-بر وفق نظر هیدگر- «بنیان‌گذار متعهد به کلمات» می‌داند، شرایطی به دست می‌دهد که با استمداد از آن می‌توان به تحول ...  بیشتر

پاد-الهیات دلوزی و سیاستِ تخیل

محمد زمان زمانی جمشیدی؛ اصغر واعظی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 85-101

چکیده
  ژیل دلوز (1995-1925) فیلسوف فرانسوی هرگز اثر مستقلی به موضوع دین اختصاص نداد. با اینهمه مسئله دین در آثار او قابل ردیابی است. این موضوع به ویژه از منظر ارتباطش با فلسفه، سیاست و اخلاق مهم است. تلقی دلوز از دورنماندگاری را میتوان با تقابلی که او میان فلسفه و دین مینهد توضیح داد. مبحث خدا و درونماندگاری تقابل ریشه ای و دراماتیک دلوز میان فلسفه ...  بیشتر

غایت مندی به مثابه ی اصل بنیادی پیوند عقل و فاهمه

هادی سالاری؛ یوسف نوظهور

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 103-127

چکیده
  کانت برای فهم جهان شئونی قائل است و هر شأنی را ناظر به قوه­ای منحصر در نفس انسان می­داند که عبارتند از قوه شناخت، قوه میل و قوه لذت و الم . هر یک از این قوا متعلق به منبع شناختی است که  قانون­گذار قوه تحت خود است؛ یعنی فهم، عقل و حکم. همچنین هر یک از این قوا، هرچند از حیث کارکرد متفاوت و متمایز از دیگری است ولی اصلی وحدت­بخش همه ...  بیشتر

کارل اشمیت و تئوریزه کردن خشونت

محمد عابدی اردکانی؛ نفیسه اله دادی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 129-152

چکیده
  در همه ادوار و جوامع، وجود خشونت واقعیتی انکارناپذیر بوده است و انتظار هم نمی‌رود از میان برود. ولی بشر همواره کوشیده است که با اتخاذ شیوه‌هایی آن را محدود سازد، البته به‌رغم تلاش بشر در این زمینه، هیچ کاهش چشمگیری دیده ­نشده است. گروهی از نظریه‌پردازان خشونت را ذاتی امر سیاسی می‌دانند. گوهر سیاست از این منظر، مقوله قدرت است و ...  بیشتر

طریقت افلاطونی از کالی‌پولیس تا ماگنسیا

سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، صفحه 153-172

چکیده
  دو محاوره جمهور و نوامیس در میان محاورات افلاطون نه تنها طولانی‌ترین بلکه مهم‌ترین نیز هستند. افلاطون در این دو محاوره بنای دو شهر به نام‌های کالی‌پولیس و ماگنسیا را طراحی می‌کند و موضوع مطرح در مقاله حاضر این است که او چه راه و مسیری را برای پی‌ریختن این دو شهر می‌پیماید. واژه راه اصطلاح اساسی در این موضوع است با توجه به کاربرد ...  بیشتر