غرب شناسی بنیادی
طرفین گفتگو در دیالوگ گادامر: اشخاص یا اشیا

حمیده ایزدی نیا؛ حسن فتحی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30465/os.2020.4966

چکیده
  گادامر همچون افلاطون «دیالوگ» را مبنای شناخت می­داند، بدین معنا که ما از طریق دیالوگ اشیا پیرامون خودمان را می­شناسیم. روشن است که برای تحقق دیالوگ، دست کم، دو طرف لازم است. در افلاطون، حداقل در نگاه اول، چنین به نظر می­آید که طرفین دیالوگ دو شخص هستند. آیا در گادامر هم چنین است؟ برای این پرسش در میان مفسرین گادامر دو پاسخ ...  بیشتر

استنتاج و نسبت مفاهیم حق و سیاست بر اساس کتاب بنیادهای حق طبیعی فیشته

محسن باقرزاده مشکی باف؛ محمود صوفیانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 19-37

https://doi.org/10.30465/os.2020.4950

چکیده
  فیشته در کتاب بنیادهای حق طبیعی در دیالکتیکی دو سویه نه تنها مفهوم و اصل حق را از اصطلاحاتی در آغاز انتزاعی چون موجود متعقل، کنش‌گری، آزادی، آگاهی، دیگری و مفهوم بیناسوژه‌ای استنباط می‌کند بلکه در عین حال انضمامی شدن تمامی آن‌ اصطلاحات را بر اساس مفهوم و اصل حق تحقق می‌بخشد. بنابراین در نظام فکری فیشته تمامی این مفاهیم مجموعه‌ی ...  بیشتر

خوانش انتقادی مدل های وحدت علم در قرن بیستم

محمدمهدی حاتمی؛ رضا صادقی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 39-58

https://doi.org/10.30465/os.2020.4952

چکیده
  این مقاله به بررسی و ارزیابی مدل‌های وحدت علمِ قرن بیستم اختصاص دارد. به این منظور مدل­های وحدت علم را به دو دسته تقسیم و آنها را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد. نخستین دسته، مدل­هایی هستند که با تکیه برفیزیکالیسم از تقلیل­گرایییاحذف­گرایی دفاع می‌کنند.دومین دسته، مدل­هایی­اند کهبا تکیه بر روش‌شناسی به دنبال تضمینی برای ...  بیشتر

سیر تطور اندیشه جان رالز و زمینه های شکل گیری نظریه عدالت

مصطفی حبیبی کندسر؛ بهروز دیلم صالحی؛ سعید اسلامی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 59-83

https://doi.org/10.30465/os.2020.4951

چکیده
  عدالت از مفاهیم بنیادینی است که نحله های فکری مختلف به آن توجه ویژه کرده اند.  جان رالز فیلسوف برجسته اخلاق و سیاست در حوزه اندیشه سیاسی مغرب زمین در زمره اندیشمندانی است که تلاش داشت تا پیرامون عدالت اندیشه ورزی کند. رویدادهای سیاسی واجتماعی در ایالات متحده آمریکا،درعرصه جهان ونیزجنگ باویتنام، رالزرابا این پرسش روبروساخت که چه ...  بیشتر

فردید: نسبت غرب چونان متافیزیک و ساحت دل آگاهی

مزدک رجبی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 85-96

https://doi.org/10.30465/os.2020.4955

چکیده
  در این نوشته یکی از بنیادیترین مفاهیم تفکر معاصر ایران از نگاه مبدع و شارح آن سیداحمد فردید طرح میشود زیرا مرکز همه چالش "ما" با جهان معاصر در این مفهوم جستجو میشود: چیستی غرب. این نوشته در جستجوی این چیستی و نیز  نسبت آن با ساحت دل آگاهی در اندیشه سید احمد فردید است.  ازاینرو نخست معنی غرب در فکر و زبان وی آشکار و سپس از نسبت میان ...  بیشتر

حقیقت و اراده معطوف به قدرت به منزله هنر

سید علیرضا رضوی‌زاده؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 97-122

https://doi.org/10.30465/os.2020.5207

چکیده
  ایده اصلی تفکر نیچه مفهوم ”اراده معطوف به قدرت“ است که به عنوان بدیلی در مقابل تفکر متافیزیکی مطرح می‌گردد. تفکر نیچه پیام‌آور تفسیر نوینی از ساحت حیات فردی و اجتماعی انسان در جهان کنونی است. نقد رادیکال نیچه به سنت تفکر متافیزیکیِ تاکنونی این است که این سنت به نیهیلیسم منجر گردیده است. همین نقد در تحلیل آخر زمینه‌های ظهور معنای ...  بیشتر

عدم تعین ترجمه و دور هرمنوتیکی

حسین شقاقی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 123-145

https://doi.org/10.30465/os.2020.5137

چکیده
  هانس گلاک در نقد تز عدم تعین ترجمه کواین، مدعی است این تز در مواجهه با دور هرمنوتیکی نسبتی دو گانه دارد: از یک سو کواین با مخالفت با فرض­های انتخابی، راه پذیرش دور هرمنوتیکی را سد می­کند، از سوی دیگر سناریوی ترجمه ریشه­ای کواین، عملا فرض­های انتخابی و دور هرمنوتیکی را به کار می­گیرد. در اینجا پس از تبیین دعاوی گلاک، در باب ماهیت ...  بیشتر

صورت بندی مسئله جهت داری تکنولوژی

احمد شه گلی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 147-162

https://doi.org/10.30465/os.2020.5105

چکیده
   یکی از مسائل تکنولوژی، بحث جهت داری آن است که این موضوع همواره دارای موافقان و مخالفانی بوده است. برخی تکنولوژی را جهت دار و برخی قائل به خنثایی تکنولوژی هستند. آنها تکنولوژی را صرفاً ابزاری می دانند که جهت آن توسط کاربران تعیین می شود. بر اساس این مقاله، تکنولوژی از جنبه های مختلف جهت دار است که برخی از این جنبه ها عبارتند از: جهت ...  بیشتر

میرزا ملکم خان و اندیشه ی روش

محمدتقی طباطبائی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 163-187

https://doi.org/10.30465/os.2020.5206

چکیده
  این مقاله درپی توجیه این ادعا است که آن­چه در نوشته ­های میرزا ملکم­ خان درچارچوبِ تمایز عقل علمی از عقل طبیعی طرح می ­شود، نشان­گر توجه وی به جایگاه محوریِ اندیشه­ ی روش در شکل­ گیریِ عقلانیت علمی و هم­چنین، ایده­ ای مرکزی در کلیت اندیشه ­ی اوست؛ ایده­ ای که می ­توان براساس آن، جوانب گوناگون فکرِ وی را به­ هم پیوست ...  بیشتر

اصالت روح: از منظر قرآن، فلاسفۀ اسلامی و عالمان معاصر غربی

مهدی گلشنی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 189-207

https://doi.org/10.30465/os.2020.4953

چکیده
  از قدیم مساله دو بعدی بودن انسان، یعنی واجد جسم و روح بودن او، مورد مناقشه بوده است. در عصر جدید که فلسفه تجربه گرائی حاکم گردید، بیشتر این نظر رایج شد که اصالت با ماده است و روح و حیات ناشی از فعل و انفعالات ماده هستند.در دهه های اخیر تعداد رو به افزایشی از محققان معتقدند که ذهن (شعور یا روح) مادی است ، اما علم امروز نمی تواند مساله شعور ...  بیشتر

مفهوم علوم انسانی در اندیشه متاخر ویلهلم دیلتای

فخری ملکی؛ رضا داوری اردکانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 209-231

https://doi.org/10.30465/os.2020.4954

چکیده
  دیلتای در بخش اول اندیشه اش برای استقلال بخشیدن به علوم انسانی موفقیت چندانی به دست نیاود بدین جهت برای یافتن راه حل مناسب اندیشه اولیه خود را مورد تامل و بازبینی قرار داد. دستاورد این تلاش مجدد این بود که تنها با روش درون بینی نمی توان علوم انسانی تاسیس کرد زیرا که طریق درون نگری اساساً واسطه تفهیم و تفاهم قرار نمی گیرد. لذا دیلتای ...  بیشتر

نگاهی به امردینی درنسبت با امرسکولار و امر عرفی بازخوانی امر سکولار در روایت بیژن عبدالکریمی

سیدجواد میری

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 233-252

https://doi.org/10.30465/os.2020.4956

چکیده
  در عالم معاصر یکی از مهم­ترین مباحث، موضوع سکولاریسم است و بسیاری از فلاسفه در این حوزه دست به تأملات جدی زده­اند و در این مقاله که نقدی بر کتاب پرسش از امکان امر دینی به قلم بیژن عبدالکریمی است ما رویکرد او در این اثر را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. بیژن عبدالکریمی یکی از پیشروترین و پرکارترین فیلسوفان معاصر ایرانی است که تلاش ...  بیشتر