غرب شناسی بنیادی
دیالکتیک زیبایی در اندیشه افلاطون

سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 185-212

https://doi.org/10.30465/os.2022.39208.1787

چکیده
  ایده زیبایی بی‌شک یکی از مفاهیم اساسی در فلسفه افلاطون است و حتی می‌توان آن را هم‌پای ایده خیر و واحد دانست که همانند آن ایده‌ها، نقش اساسی در نظام دیالکتیکی افلاطون دارد. جهت‌گیری دیالکتیکی این ایده با پرسش سقراط از خود زیبایی در محاوره هیپیاس بزرگ شروع می‌شود و هر چند هیپیاس از عهده پاسخ او برنمی‌آید اما از یک سو دلالت‌های متنوع ...  بیشتر

طریقت افلاطونی از کالی‌پولیس تا ماگنسیا

سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 153-172

چکیده
  دو محاوره جمهور و نوامیس در میان محاورات افلاطون نه تنها طولانی‌ترین بلکه مهم‌ترین نیز هستند. افلاطون در این دو محاوره بنای دو شهر به نام‌های کالی‌پولیس و ماگنسیا را طراحی می‌کند و موضوع مطرح در مقاله حاضر این است که او چه راه و مسیری را برای پی‌ریختن این دو شهر می‌پیماید. واژه راه اصطلاح اساسی در این موضوع است با توجه به کاربرد ...  بیشتر

نظر و عمل در آغاز فلسفه

سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 1-27

چکیده
  ثالس بنابر سنت ارسطویی به عنوان نخستین فیلسوف شناخته می‌شود اما او در یونان باستان مرد دانا یا سوفوس نامیده می‌شد. سوفوس و  سوفیا به معنی دانایی در آن زمان به دو وجه از شناخت و عمل دلالت داشت چنان که ثالس در فهرستی از هفت دانای قدیم نام برده می‌شد که جز او، مابقی سیاستمدار و قانونگذار بودند. روایات مربوط به ثالس حکایت از هر دو وجه ...  بیشتر

خدا و انسان در جهان اسطوره‌ای همر و هسیودوس

سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوره 6، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 83-104

چکیده
  همر با سرودن ایلیاد و ادیسه و هسیودوس با سرودن ثئوگونیا و کارها و روزها فقط آثار ادبی ماندگار خلق نکردند، بلکه جهان اسطوره‌ای را به نظم درآوردند و فرهنگ یونانی از این نظم سربرآورد و بالنده شد. به این جهت بود که یونانیان شاعران را و به‌ویژه این دو شاعر را فقط هنرمندان خود نمی‌دانستند، بلکه آن‌ها را به چشم مربیان خود می‌دیدند. از این ...  بیشتر