@article { author = {Behniafar, Mahdi}, title = {The Relation between Descartes "bête machine" theory and modern Environmental Behaviors}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-23}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {This paper is a study and the philosophical critique of the concept of "bête machine" theory with the human environmental behaviors in Modern ages, and our question is what precisely does Cartesian mean the modern and contemporary man's behaviors with animals and the environment? We have first studied and evaluated precisely Cartesian propositions about animals and examined the ability of the theory to cover the whole material nature, including the human body. The doctrine of unity and integrity, the doctrine of Genesis Classlessness and the doctrine of non-thinking activism are three basic doctrines that can be deduced from Descartes' thought. Then we have discussed that the way of defining the environment in the modern ages and some humanistic behaviors in modern and pseudo-modern societies with nature and animals is fully compatible with these three Cartesian doctrines and does not consider any natural and inherent right for inhuman vital organisms. Finally, we have argued that Descartes' ability to extract the moral and legal system governing human behavior with animals and nature can be interpreted in two ways: 1. This perspective is sufficient to extract these Systems; 2. This view is certain, but to extract these systems is inadequate, and as a result, we need to advance and develop our knowledge in metaphysics or in science in order to establish a moral and legal system for dealing with animals and nature. Then, with the advent of the second interpretation, we believe that the mere consistency of these Descartes' principles with this kind of modern moral and legal norms is not a good reason to call the behavior of modern humans to animals and nature as Cartesian. In Descartes's view, progress in science is a necessary condition for the establishment of morality; new sciences and sciences such as animal and natural physiology can be considered as such.}, keywords = {Descartes,bête machine,Thought,Extension,Nature,Ontology}, title_fa = {نسبت اندیشۀ ماشین جانوری دکارت با رفتارهای زیست محیطی جدید}, abstract_fa = {این مقاله به تأثیر اندیشۀ دکارت در باب حیوانات و نظریۀ موسوم به ماشین جانوری او بر رفتارهای زیست محیطی دورۀ مدرن می‌پردازد. ابتدا هشت فقرۀ قابل انتساب به اندیشۀ دکارت در باب حیوانات (ماشین بودن، رفتار خودکار، اندیشه، زبان، خودآگاهی، آگاهی، احساس و حیات) ارزیابی شده‌اند. سپس سه آموزۀ کلیدی وحدت و یکپارچگی، بی‌مرتبه‌گی تکوینی و همین‌طور کنشگری غیرنفسانی به‌عنوان آموزه‌های اساسی قابل استخراج از اندیشۀ دکارت در باب حیوانات، طبیعت و حتی بدن انسانی پیشنهاد شده‌اند. در اینجا نشان داده‌ایم که این سه آموزه، اعم از آنکه دکارتی خوانده شوند یا نه، حضور و تأثیر عمیقی در رفتارهای بعضاً مخرب انسان دورۀ مدرن با طبیعت بر جای گذاشته‌اند و مهم‌تر از آن، تغییر نگرش و توجه او در باب برخی مفاهیم مانند «طبیعت» را رقم زده‌اند و آن را به مفاهیم و تعاریف انسان‌مدار و خودخواهانه‌تری فروکاسته‌اند. در انتها به این نکته پرداخته‌ایم که یکی از دلایل این رخداد، اجمال هستی‌شناختی‌ای است که محرک آن نه فقط سودای احکام یقینی در باب عالم بلکه دانش تجربی محدود دکارتی است و گذار از آن اجمال به تفصیل هستی‌شناختی، شرط برون رفت از این رویکرد و رفتار دکارتی با حیوانات و طبیعت است.}, keywords_fa = {دکارت,ماشین جانوری,اندیشه,امتداد,طبیعت,هستی‌شناسی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3787.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3787_d00ee0ea840e8b0eb067abd6bdd26b05.pdf} } @article { author = {Joodi, Behnam and Tavasoli Roknabadi, Majid and Abniki, hassan and Ashraf NAzari, Ali}, title = {Theoretical quarrel by Karl Löwith and Hans Blumenberg: The Modern Age as 'Secularization of Eschatology' or 'Secularization by Eschatology'}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {25-49}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {The first half of the twentieth century, the disappointments emerged due to the collapse of Christian values as well as the ideal of progress in Europe, which led to a rethinking of the foundations of the Modern age and its relation to the Christian Middle ages. These efforts put the issue at the core of the debate, known as 'Secularization'. About the relation of the Modern age and the Middle ages through the secularization, there are two bases: 'Continuity and Discontinuity', and two important theories about it are theories that, in opposition to each other, the Modern age is 'Secularization of Eschatology' or 'Secularization by Eschatology'. The prominent representatives of these two theories are Karl Löwith and Hans Blumenberg. Accordingly, in this article, by categorizing different positions on the secularization category, we identify Löwith and Blumenberg's positions within this category, then, analyze the arguments of Löwith and Blumenberg.}, keywords = {Modernity,Karl Löwith,Hans Blumenberg,Secularization category,continuity,Discontinuity}, title_fa = {جدال نظری کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ «دوران جدید» به مثابه «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» یا «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی»}, abstract_fa = {در نیمه‌ی نخست سده‌ی بیستم، سرخوردگی‌هایی بسیار به جهت فروپاشی ارزش‌های مسیحی و همچنین ایده آل پیشرفت در اروپا بروز کرد که موجب بازاندیشی و جدال نظری درباره‌ی ماهیت و بنیان‌های دوران جدید و نسبت آن با قرون‌وسطای مسیحی شد. این تلاش‌ها قضیه‌ای را در کانون بحث‌ها قرار داد که با عنوان «دنیوی شدن» شناخته می‌شود. ازهمین رو، درباره‌ی نسبت دوران جدید با قرون‌وسطا دو مبنای «گسست و پیوست» مطرح گردیده است که ذیل قضیه‌ی دنیوی شدن، نظریه‌های «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» و «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی» شکل‌گرفته‌اند. کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ نمایندگان بارز این دو نظریه‌اند که جدال نظری ایشان در این خصوص واجد اهمیت بسیار است. در این مقاله تلاش شده است تا دیدگاه‌های متفاوت در خصوص فرایند «دنیوی شدن» در اروپا با تأکید بر مواضع کارل لویت و هانس بلومنبرگ، ارائه و زمینه‌ی پژوهش‌های آتی درباره‌ی اندیشه‌ی ایشان را فراهم آورد.}, keywords_fa = {مدرنیته,هانس بلومنبرگ,کارل لُویت,قضیه‌ی دنیوی شدن,تداوم,گسست}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3788.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3788_55213762b8ee62297058019992d16eec.pdf} } @article { author = {Hajighsem, Hamidreza and Salami, Masoud}, title = {Friedrich Schiller and Enlightenment Critical Review of Lukac's Interpretation of Aesthetic Education}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {51-70}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {Enlightenment era is in terms of political issues a time of tensions. In theoretical domain we are witness to fundamental changes and in it’s interact in social domains we are confronted with radical and conservative political stances. Recently, research focuses on Enlightenment and its thinkers from this point of view, which was inaugurated by the ideas of Margaret C. Jacob and became with the works of Jonathan Israel in the center of attention. Schiller takes definitely a political stance in his philosophical work entitled On the Aesthetic Education of Man that was authored after the French Revolution. Lukács argues that these letters show Schiller’s conservative ideas. Are we confronted with a Schiller, who seeks to keep the status quo after the French Revolution? This essay allows a skeptical view of Lukacs’ conception of the aesthetic education and shows that aesthetic education is based on radical ideas.}, keywords = {Right Based Culture,Radicalism,Conservatism,Education,Ethics,and Republicanism}, title_fa = {فریدریش شیلر و روشنگری بررسی انتقادی تفسیر لوکاچ از تربیت زیبایی‌شناختی}, abstract_fa = {دوران روشنگری از حیث مسائل سیاسی دوران پرتنشی است. در عرصۀ نظر شاهد تحولات بنیادین و در تعامل با آن در عرصه‌های اجتماعی با موضع‌گیری‌های سیاسی رادیکال و محافطه‌کار مواجه هستیم.  اخیراً تحقیقات، روشنگری و متفکرانش را ازحیث سیاسی از این دو منظر مورد بررسی قرار می‌دهد، نگرشی که از تفکرات مارگارت سی. جیکوب آغاز و با نوشته‌های جاناتان ایزرایل در مرکز توجه قرار می‌گیرد. شیلر در  اثری که پس از انقلاب فرانسه به رشتۀ تحریر در می‌آورد، دراثر فلسفی خود  در باب تربیت زیبایی‌شناختی انسان در رشته‌ای از نامه‌ها، به وضوح موضع‌گیری سیاسی دارد. آنگونه که می‌توان از گفته‌های لوکاچ برداشت کرد، این نامه‌ها حکایت از نظرات محافظه‌کارانه شیلر دارند. آیا واقعاً با شیلری مواجه هستیم که پس از انقلاب فرانسه خواستار حفظ شرایط موجود است؟ این تحقیق نشان خواهد داد که تعبیر لوکاچ از نامه‌های تربیت زیبایی‌شناختی جای تأمل دارد و اندیشه‌های شیلر را می‌توان به موضع‌گیری سیاسی رادیکال نسبت داد.}, keywords_fa = {فرهنگِ حق محور,رادیکالیسم,محافظه‌کاری,تربیت,اخلاق,جمهوریخواهی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3789.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3789_08de0f47b3f9c89f67a692f7aef268d2.pdf} } @article { author = {saki, fateme and Karbasizade, Ali and Zarei (Peyman), Ali}, title = {Foucault, Enlightenment and the art of Self- Creation}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {71-86}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {The present study shows that how Michel Foucault is inclined to the art of self-invention in his final works through referring to some enlightenment doctrines. Reviewing basic concepts of enlightenment in late Foucault's works is along with a new understanding on the part of Kant and Subject. By placing aesthetic theories regarding to the self in the text of enlightenment thinking, Foucault shows that not only he doesn't ignore enlightenment values (on the contrary to his previous works), but also addresses restructuring some of these concepts. Such enlightenment reflects itself in that ethics implying rapport à soi. The formation of such ethics is possible with the help of Foucault's research regarding ethics in Greece and Rome from the one hand, and referring to Nietzsche as well as Charles Baudelaire's doctrines from the other. The ethics in ancient world is seeking to offer a method to nurture creativity, which faces them with their presence at first, and then the self in order to think in another way and change their life; i.e, to create themselves. Baudelaire, too, interprets being modern as creativity and dynamicity and believes that the person's life should be concomitant to self- invention and change like an artistic work. Our objective in the present study is to investigate an aspect of Foucault is thinking that has less been attended to which is invention and beautiful living.}, keywords = {Kant,Enlightenment,Foucault,Baudelaire,Aesthetics of Existence,Self- invention}, title_fa = {فوکو، روشنگری و هنر آفرینش خویشتن}, abstract_fa = {مقاله‌ی حاضر نشان می‌دهد که چگونه میشل فوکو در آثار پایانی خود با رجوع به برخی آموزه‌های روشنگری به هنر آفرینش خویشتن روی می‌آورد. بازاندیشی مفاهیم اساسی روشنگری در فوکوی متأخر با درک تازه‌ای از کانت و سوژه همراه است. با جای دادن نظریه‌های زیبایی‌شناسی مرتبط با نفس در متن تفکر روشنگری، فوکو نشان می‌دهد که نه تنها او ارزش‌های روشنگری را نادیده نمی‌گیرد، بلکه به بازسازی برخی از این مفاهیم می‌پردازد. بازتاب چنین نگرشی خود را در اخلاق به معنای رابطه با خویشتن نشان می‌دهد. صورتبندی چنین اخلاقی به مدد پژوهش‌های فوکو در مورد اخلاقیات در یونان و روم از یک طرف، و رجوع به آموزه‌های نیچه و شارل بودلر از طرف دیگر ممکن می‌شود. اخلاقیات در جهان باستان در پی ارائه‌ی شیوه‌ای ‌برای پرورش خلاقیت افراد است که آنها را ابتدا با اکنونِ خویش و سپس با خویشتنِ خویش مواجه کند تا فرد بتواند به‌گونه‌ای دیگر بیاندیشید، زندگی خود را دگرگون کند و خود را بیافریند. بودلر نیز مدرن بودن را خلاقیت و پویایی معنا می‌کند و معتقد است زندگی انسان نیز باید مانند اثر هنری با خلق خویشتن و تغییر همراه باشد. در این مقاله در صدد هستیم به بررسی خودآفرینی و زیست زیبا بپردازیم.}, keywords_fa = {کانت,روشنگری,فوکو,بودلر,زیبایی‌شناسی خود,خودآفرینی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3790.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3790_f190e45d56856694d443cef4d6fb7c98.pdf} } @article { author = {Taheri, Sadreddin and Shams najafabadi, Elaheh}, title = {A Survey on Dialectical Encounter between Paradigms in the Western Art History (From Renaissance to Beginning of the Modern Era)}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {87-110}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {History is a chain without breaks, which shift flowingly from an era to another. A paradigm shift is a fundamental change in the basic concepts and experimental practices of a scientific discipline. Institution of art will rearrange, when a paradigm shift occures as result of a dialectical encounter. Thus art world coordinate itself with philosophical, political, economical and social aspects of the emerging era. This essay is trying to persue paradigm shifts in the western thought from Renaissance to beginning of Modernism, and their impacts in formation of art schools. Renaissance art rose with emblem of genius godlike man, to supersession pivotal position of god in the art of Middle Ages. Baroque artists took the first steps to be independent. Neoclassic art used ideas of the Enlightenment to serve the french revolution. Romantics became rebellious and restless illustrators of nature. Realists reflected protests of the downstream in their works, and Impressionists challenged these traditional approaches to be the pioneers of an endless conflict named Modernism.}, keywords = {Western Art History,Dialectical Encounter,Art Paradigms,Semiotics}, title_fa = {واکاوی رویارویی دیالکتیکی پارادایم‌ها در تاریخ هنر غرب (از رنسانس تا آغاز دوران مدرن)}, abstract_fa = {تاریخ زنجیره‌ای بدون گسست است که سیال از عصری به عصر دیگر گذر می‌کند. در این گذار پارادیم‌های غالب و نیز برآیند تلاش‌های هنری وابسته به آنها تغییر می‌کنند. هنر برآمده از این فرایند دیالکتیکی، همبستگی آشکاری با تحولات فلسفی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر در آستانه ظهور دارد. این پژوهش در پی بررسی رویارویی پارادایم‌ها در اندیشه غرب پس از رنسانس و پی‌جویی تاثیر این جدال بر شکل‌گیری مکتب‌های هنری است. هنر رنسانس با رویکرد انسان خدای‌گونه نابغه، در برابر محوریت خدای متجسد بیزانسی قیام می‌کند. در همین دوره  فاصله هنر شمال و جنوب آلپ به‌اندازه تفاوت در ساختار سیاسی ـ اقتصادی این دو سامان است. هنرمند باروک نخستین گام‌ها را برای استقلال خود بر می‌دارد. هنر نوکلاسیک اندیشه‌های عصر روشنگری را در راستای اهداف انقلاب به‌کار می‌گیرد. رومانتیک‌ها در اعتراض به انقلابیون نسل پیش به تصویرگران سرکش و بی‌قرار طبیعت بدل می‌شوند. رئالیست‌ها فریاد طبقه فرودست را در هنرشان بازتاب می‌دهند و امپرسیونیست‌ها با عطش به نوآوری و ساختارشکنی این رویکردهای سنتی را به چالش می‌گیرند تا خود آغازگر ستیزه‌ای بی‌پایان برای روند پرشتاب تغییرات مداوم باشند.}, keywords_fa = {تاریخ هنر غرب,رویارویی دیالکتیکی,پارادایم‌های هنری,نشانه‌شناسی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3791.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3791_5fc8bbb0b368169b2fcfd4470a08d2e3.pdf} } @article { author = {mirzaie, sedighe and moradkhani, ali}, title = {Cultural nationalism of herder}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {111-132}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {One of the main issues in Herder's thinking is nationalism. It puts nationalism in conflict with attitude of Cosmopolitanism of Enlightenment; according to that, all human beings, under the rule of reason, must regulate their various aspects in a certain way. In contrast to this view of Enlightenment, nationalism was supported by thinkers who were dominant in the movement of Romanticism. Nationalism sought to revive and recognize the social units that, over centuries, under the rule of a single unit, were deprived of their sovereignty. But, although Herder's thinking is not in conflict with the political aspect of nationalism, his conception of nationalism can be considered a largely cultural nationalism, rather than a political one. This article intends to articulate this idea.}, keywords = {Herder,Nationalism,Culture,Cosmopolitanism,Cultural Nationalism}, title_fa = {هردر و ناسیونالیسم فرهنگی}, abstract_fa = {از جمله مباحث مطرح در تفکر هردر، ناسیونالیسم است. ناسیونالیسم را در مقابل نگاه جهان‌وطنی روشنگری قرار می‌دهند که بر اساس آن، همه‌ی انسان‌ها تحت حاکمیت عقل، باید به شیوه‌ی معینی، جنبه‌های مختلف زیست خود را تنظیم کنند. در مقابل این نگاه روشنگری، ناسیونالیسم مورد حمایت متفکرانی قرار گرفت که عمدتاً در جریان رمانتیسیسم جای داشتند. ناسیونالیسم در پی احیا و به رسمیت شناختن واحدهای اجتماعی‌ای بود که تحت حاکمیت قدرتمند واحد، از تسلط بر سرنوشت خویش محروم می‌شدند. گرچه تلقی هردر از ناسیونالیسم با معنای سیاسی آن تعارضی ندارد لیک مقاله بر آن است که تلقی اواز ناسیونالیسم، فرهنگی است. این مقاله در صدد طرح و بیان این معناست.}, keywords_fa = {هردر,ناسیونالیسم,فرهنگ,جهان وطنی,ناسیونالیسم فرهنگی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3792.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3792_9a97c32e57677eb80b60a7b1ca63cc54.pdf} } @article { author = {mirmousa, nayerehsadat}, title = {Duration and The Original Temporality}, journal = {Occidental Studies}, volume = {9}, number = {2}, pages = {133-156}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {}, abstract = {In Being and Time, Heidegger acknowledges Bergson as a pivotal thinker with respect to time and praises his attempt to overcome the traditional concept of time. But he claims that Bergson’s way of doing so ultimately fails. Because the concept of duration as “qualitative succession of conscious states” is still involved with the components of traditional time like succession. In The Basic Problems of Phenomenology, he argues that Bergson misunderstands Aristotle’s account of time in ways that lead to the view that Aristotle reduces time to space. In this article, I have considered Heidegger’s critiques, and have concluded that these critiques seem to be correct. According to Heidegger, the duration is not original Temporality. The original time is understood with respect to Being, which is neglected in the definition of duration. Time is a temporality of the existence of Dasein. By analyzing the existence of Dasein as a care, time cannot be present-at-hand. the temporality of Dasein is nothing but a process that temporalizes itself. The temporalizing is the condition of both meanings of time; traditional time and duration.}, keywords = {Original Temporality,Duration,Temporalizing,Heidegger,Bergson}, title_fa = {دیرند و زمانمندی اصیل}, abstract_fa = {هایدگر در کتاب وجود و زمان برگسن را به دلیل طرح مفهوم دیرند و تلاش برای غلبه بر مفهوم سنتی زمان می­ستاید. اما او ادّعا می­کند که تلاش او به شکست منجر شده است. زیرا معنای دیرند به­عنوان "توالی کیفی حالات آگاهی" همچنان با مولفه­های زمان سنتی همچون توالی درگیر است. هایدگر در کتاب مسائل بنیادین پدیدارشناسی نیزبرگسن را به بدفهمی اندیشه ارسطو درباره زمان متهم می­کند. به نظر او این بدفهمی سبب شده است که برگسن زمان سنتی (ارسطویی) را مکان بداند. در این مقاله پس از بررسی معنای زمانمندی اصیل نتیجه می­گیریم که نقدهای هایدگر به دیرند بجا و درست بوده است. به عقیده هایدگر دیرند زمانمندی اصیل نیست. زیرا زمانِ اصیل در پیوند با وجود فهمیده می­شود، که در تعریف دیرند این عامل نادیده گرفته شده است. زمان به معنای زمانمندیِ وجودِ دازاین است. با تحلیل وجود دازاین به مثابه پروا نمی­توان زمان را موجودی پیش­دستی دانست. بلکه زمانمندی دازاین چیزی جز فرایند زمانمندسازی نیست. زمانمند سازی شرط امکانِ هر دو معنای زمان -دیرند و زمان سنتی- است.}, keywords_fa = {زمانمندی اصیل,دیرند,زمانمندسازی,هایدگر,برگسن}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3793.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3793_5b2510e9f516689c4a56541924324b7d.pdf} }