@article { author = {Latifi, Ali}, title = {Socio-cultural Grounds of the Constitution and Development of Modern Educational Science}, journal = {Occidental Studies}, volume = {11}, number = {2}, pages = {187-208}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0581}, eissn = {059X -2383}, doi = {10.30465/os.2021.35230.1694}, abstract = {Understanding the process and conditions of the constitution of modern educational science during the cultural and social history of modern world has a key role in comprehending the nature of educational science, those mentalities and big ideas which govern it and its legacy for today's educational world. To reach that aim, this research studies the socio-cultural grounds of the formation and development of modern educational science by analyzing first-hand and second-hand historical resources about educational science and modern education across regions along the modern history, using historical-analytical method. Based on the findings of the research, six main grounds have been recognized as most effective in the formation of educational science and explained in detail and they are as follows: necessity of preparing new generation for the modern society and inefficiency of traditional institutions, educationalization of social problems, discovering childhood, psychologism (in education), schools and teacher training institutes and finally, the profession of teaching and professionalization of various educational occupations.}, keywords = {Educational Sciences,Educational theory,modern education,Educationalization,Philosophy of childhood}, title_fa = {بسترهای فرهنگی و اجتماعی تکوین و تحول علم تربیتی مدرن}, abstract_fa = {شناخت چگونگی قوام‌یافتن تدریجی علم تربیتی مدرن در طول تاریخ فرهنگی و اجتماعی جهان مدرن، نقش مهمی در فهم بنیادین ماهیت این علم، ذهنیت‌ها، مضامین و کلان‌ایده‌های حاکم بر آن و میراثی که اکنون از آن به جا مانده،‌ دارد. پژوهش حاضر به هدف بررسی این چگونگی، در پژوهشی تاریخی-تحلیلی و با بهره‌گیری از برخی منابع تاریخی دست اول و دست دوم درباره‌ی تاریخ علوم تربیتی و آموزش و پرورش مدرن در مناطق و کشورها و ادوار تاریخی مختلف، به واکاوی مهم‌ترین بسترهای شکل‌گیری و تحوّل و توسعه‌ی علم تربیتی مدرن پرداخته است. بر اساس یافته‌های پژوهش،‌ شش زمینه‌ی فرهنگی و اجتماعی شامل «ضرورت یافتن تربیت نسل جدید برای جامعه‌ی جدید و عدم صلاحیت نهادهای سنتی برای ایفای این نقش»، «آموزشی‌سازی مسائل اجتماعی»، «کشف دوره‌ی کودکی و اهمیت یافتن مطالعه‌ی آن»، «روانشناسی‌گرایی»،‌ «پیدایش و تحول مدارس و مراکز تربیت معلم» و «پیدایش حرفه‌ی معلمی و حرفه‌ای سازی مشاغل مرتبط با آموزش و پرورش» به عنوان مهم‌ترین ذهنیت‌ها یا پدیده‌های اثرگذار در ساخت معنا و ماهیت علم تربیتی مدرن شناسایی گشته و به تفصیل، گزارش و تحلیل شده‌‌اند.}, keywords_fa = {علوم تربیتی,آموزش و پرورش مدرن,آموزشی‌سازی,فلسفه‌ی کودکی}, url = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_6598.html}, eprint = {https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_6598_0b0ff4b2aeaa815ed15719fb26227ca5.pdf} }