ORIGINAL_ARTICLE
نسبت اندیشۀ ماشین جانوری دکارت با رفتارهای زیست محیطی جدید
این مقاله به تأثیر اندیشۀ دکارت در باب حیوانات و نظریۀ موسوم به ماشین جانوری او بر رفتارهای زیست محیطی دورۀ مدرن میپردازد. ابتدا هشت فقرۀ قابل انتساب به اندیشۀ دکارت در باب حیوانات (ماشین بودن، رفتار خودکار، اندیشه، زبان، خودآگاهی، آگاهی، احساس و حیات) ارزیابی شدهاند. سپس سه آموزۀ کلیدی وحدت و یکپارچگی، بیمرتبهگی تکوینی و همینطور کنشگری غیرنفسانی بهعنوان آموزههای اساسی قابل استخراج از اندیشۀ دکارت در باب حیوانات، طبیعت و حتی بدن انسانی پیشنهاد شدهاند. در اینجا نشان دادهایم که این سه آموزه، اعم از آنکه دکارتی خوانده شوند یا نه، حضور و تأثیر عمیقی در رفتارهای بعضاً مخرب انسان دورۀ مدرن با طبیعت بر جای گذاشتهاند و مهمتر از آن، تغییر نگرش و توجه او در باب برخی مفاهیم مانند «طبیعت» را رقم زدهاند و آن را به مفاهیم و تعاریف انسانمدار و خودخواهانهتری فروکاستهاند. در انتها به این نکته پرداختهایم که یکی از دلایل این رخداد، اجمال هستیشناختیای است که محرک آن نه فقط سودای احکام یقینی در باب عالم بلکه دانش تجربی محدود دکارتی است و گذار از آن اجمال به تفصیل هستیشناختی، شرط برون رفت از این رویکرد و رفتار دکارتی با حیوانات و طبیعت است.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3787_d00ee0ea840e8b0eb067abd6bdd26b05.pdf
2018-12-22
1
23
دکارت
ماشین جانوری
اندیشه
امتداد
طبیعت
هستیشناسی
مهدی
بهنیافر
mahdibehnia@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
اعتماد، شاپور. (۱۳۶۹). نوآم چامسکی: مسئله افلاطون، مسئله ارول، مسئله دکارت. فرهنگ، 6(1)، 11-62.
1
دکارت، رنه. (۱۳۸۶). اعتراضات و پاسخها. (علی م. افضلی، مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
2
دکارت، رنه. (۱۳۹۰). فلسفه دکارت (شامل سه رساله از دکارت). (منوچهر صانعی دره بیدی، مترجم). تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.
3
دکارت، رنه. (۱۳۴۳). گفتار در روش. در محمدعلی فروغی، محمدعلی فروغی (مترجم)، سیر حکمت در اروپا. تهران: کتابفروشی زوار.
4
دکارت، رنه. (۱۳۸۷). گفتار در روش راه بردن عقل. در محمدعلی فروغی (مترجم)، سیر حکمت در اروپا و رسالۀ گفتار در روش راه بردن عقل دکارت. چهارم، تهران: زوار.
5
چامسکی، نوآم. (۱۳۹۲). زبان شناسی دکارتی: فصلی از تاریخ تفکر عقلگرا. (احمد طاهریان، مترجم). تهران: هرمس.
6
سینگر، پیتر. (۱۳۹۶). آزادی حیوانات. (بهنام خداپناه، مترجم) (ج 1). تهران: ققنوس.
7
کاتینگم، جان. (۱۳۹۲). دکارت. (سید مصطفی شهرآیینی، مترجم). تهران: نشر نی.
8
کاتینگم، جان. (۱۳۹۰). فرهنگ فلسفه دکارت. (علی افضلی، مترجم). تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
9
کاتینگهام، جان. (۱۳۷۹). گفت و گو با جان کاتینگهام درباره دکارت. (مرتضی فتحیزاده، مترجم)، پژوهش های فلسفی - کلامی، 5-6(2)، 48-71.
10
Allaby, Michael. (1994). Macmillan dictionary of the environment (4th ed). Book, London : Macmillan Press.
11
Cottingham, John. (1978). “A Brute to the Brutes?”: Descartes’ Treatment of Animals. Philosophy, 53(206), 551-559.
12
Descartes, René. (1985a). The Philosophical Writings of Descartes: Volume 1. (J. Cottingham, R. Stoothoff, & D. Murdoch, trans.) (Vol. 1). Cambridge: Cambridge University Press.
13
Descartes, René. (1985b). The Philosophical Writings of Descartes: Volume 2. (J. Cottingham, R. Stoothoff, & D. Murdoch, trans.) (reprint edition, Vol. 2). Cambridge: Cambridge University Press.
14
Descartes, René. (1991). The Philosophical Writings of Descartes: Volume 3. (J. Cottingham, D. Murdoch, R. Stoothoff, & A. Kenny, eds.) (Vol. 3). Cambridge: Cambridge University Press.
15
Harrison, Peter. (1992). Descartes on Animals. Philosophical Quarterly, 42(167), 219–227.
16
Hatfield, Gary. (2008). Animals. In J. Broughton & J. Carriero (eds.), (J. Broughton & J. Carriero, eds.), Companion to Descartes (pp. 404–425). Blackwell.
17
Kemp, David. (1998). The Environment Dictionary (1 edition). London ; New York: Routledge.
18
Miller, Michael R. (2013). Descartes on Animals Revisited. Journal of Philosophical Research, 38, 89–114.
19
Sencerz, Stefan. (1990). Descartes on Sensations and “Animal” Minds. Philosophical Papers, 19(2), 119–141.
20
ORIGINAL_ARTICLE
جدال نظری کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ «دوران جدید» به مثابه «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» یا «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی»
در نیمهی نخست سدهی بیستم، سرخوردگیهایی بسیار به جهت فروپاشی ارزشهای مسیحی و همچنین ایده آل پیشرفت در اروپا بروز کرد که موجب بازاندیشی و جدال نظری دربارهی ماهیت و بنیانهای دوران جدید و نسبت آن با قرونوسطای مسیحی شد. این تلاشها قضیهای را در کانون بحثها قرار داد که با عنوان «دنیوی شدن» شناخته میشود. ازهمین رو، دربارهی نسبت دوران جدید با قرونوسطا دو مبنای «گسست و پیوست» مطرح گردیده است که ذیل قضیهی دنیوی شدن، نظریههای «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» و «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی» شکلگرفتهاند. کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ نمایندگان بارز این دو نظریهاند که جدال نظری ایشان در این خصوص واجد اهمیت بسیار است. در این مقاله تلاش شده است تا دیدگاههای متفاوت در خصوص فرایند «دنیوی شدن» در اروپا با تأکید بر مواضع کارل لویت و هانس بلومنبرگ، ارائه و زمینهی پژوهشهای آتی دربارهی اندیشهی ایشان را فراهم آورد.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3788_55213762b8ee62297058019992d16eec.pdf
2019-01-10
25
49
مدرنیته
هانس بلومنبرگ
کارل لُویت
قضیهی دنیوی شدن
تداوم
گسست
بهنام
جودی
behnamj06@gmail.com
1
گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
مجید
توسلی رکن آبادی
mtavasoliroknabadi@gmail.com
2
دانشیار گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسن
آب نیکی
habniki@yahoo.com
3
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
علی
اشرف نظری
aashraf@ut.ac.ir
4
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
آرنت، حَنا، 1388، میان گذشته و آینده: هشت تمرین در اندیشهی سیاسی، ترجمهی سعید مقدم، نشر اختران
1
اشتراوس، لئو، 1393، مقدمهای سیاسی بر فلسفه، ترجمهی یاشار جیرانی، نشر آگه
2
اشمیت، کارل، 1393، الهیات سیاسی: چهار فصل دربارهی مفهوم حاکمیت، ترجمهی لیلا چمن خواه، نشر نگاه معاصر
3
ریستر، برتولد، 1394، کارل لُویت، کاوشی نقادانه در باب تاریخی گری، ترجمهی زانیار ابراهیمی، نشر فلات
4
سولومون، رابرت، 1379، فلسفهی اروپایی از نیمهی دوم قرن هجدهم تا واپسین دههی قرن بیستم، طلوع و افول خود، ترجمهی محمد سعید حنایی کاشانی، نشر قصیده
5
طباطبایی، جواد، 1393، تاریخ اندیشهی سیاسی جدید در اروپا جلد نخست: از نوزایش تا انقلاب فرانسه 1789-1500 دفتر نخست: جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاسات، ویراست دوم با تجدیدنظر کامل، نشر مینوی خرد
6
لُویت، کارل، 1396، معنا در تاریخ، ترجمهی سعید حاجی نصری و زانیار ابراهیمی، انتشارات علمی و فرهنگی
7
نصر، سید حسین، 1383، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، دفتر نشر و پژوهش سهروردی
8
نصر، سید حسین، 1383، معرفت و معنویت، ترجمهی انشاء الله رحمتی، دفتر نشر و پژوهش سهروردی
9
وِتس، فرانتس یوزف، 1393، درآمدی بر اندیشهی هانس بلومنبرگ، ترجمهی فریده فرنودفر-امیرنصری، ویراستار محمدرضا حسینی بهشتی، نشر چشمه
10
هایدگر، مارتین، 1386، هستی و زمان، ترجمهی سیاوش جمادی، انتشارات ققنوس
11
Blumenberg, Hans, 1999, The Legitimacy of the Modern Age, translated by Robert M. Wallace, MIT PRESS
12
Chalozin-Dovrat, Lin, 2013, 'Crisis' in Modernity: A sign of the times between decisive change and potential irreversibility chapter 2 in Discourse and Crisis, critical perspectives, edited by Antoon De Rycker and Zuraidah Mohd Don, John Benjamins publishing company Amsterdam / Philadelphia
13
Koselleck, Reinhart, 2004, FUTURES PAST ON THE SEMANTICS OF HISTORICAL TIME, Translated and Introduction by Keith Tribe, COLUMBIA UNIVERSITY PRESS NEW YORK
14
Koselleck, Reinhart, 2000, Vergangene Zukunft, Zur Semantik geschichtlicher Zeiten, suhrKamp
15
José Palti, Elías, 1997, 'In Memoriam: Hans Blumenberg (1920-1996), an Unended Quest', Journal of the History of Ideas, Vol. 58, No. 3 (Jul., 1997), pp. 503-524
16
Miel, Jan, 1973, 'Ideas or Epistemes: Hazard versus Foucault', Yale French Studies, No. 49, Science, Language, and the Perspective Mind: Studies in Literature and Thought from Campanella to Bayle (1973), pp. 231-245
17
Wallace, Robert M. 1981, 'Progress, Secularization and Modernity: The Löwith-Blumenberg Debate', New German Critique, No. 22, Special Issue on Modernism (Winter, 1981), pp. 63-79
18
Wallace, Robert M. 1999, Translator's Introduction in The Legitimacy of the Modern Age, translated by Robert M. Wallace, MIT PRESS
19
ORIGINAL_ARTICLE
فریدریش شیلر و روشنگری بررسی انتقادی تفسیر لوکاچ از تربیت زیباییشناختی
دوران روشنگری از حیث مسائل سیاسی دوران پرتنشی است. در عرصۀ نظر شاهد تحولات بنیادین و در تعامل با آن در عرصههای اجتماعی با موضعگیریهای سیاسی رادیکال و محافطهکار مواجه هستیم. اخیراً تحقیقات، روشنگری و متفکرانش را ازحیث سیاسی از این دو منظر مورد بررسی قرار میدهد، نگرشی که از تفکرات مارگارت سی. جیکوب آغاز و با نوشتههای جاناتان ایزرایل در مرکز توجه قرار میگیرد. شیلر در اثری که پس از انقلاب فرانسه به رشتۀ تحریر در میآورد، دراثر فلسفی خود در باب تربیت زیباییشناختی انسان در رشتهای از نامهها، به وضوح موضعگیری سیاسی دارد. آنگونه که میتوان از گفتههای لوکاچ برداشت کرد، این نامهها حکایت از نظرات محافظهکارانه شیلر دارند. آیا واقعاً با شیلری مواجه هستیم که پس از انقلاب فرانسه خواستار حفظ شرایط موجود است؟ این تحقیق نشان خواهد داد که تعبیر لوکاچ از نامههای تربیت زیباییشناختی جای تأمل دارد و اندیشههای شیلر را میتوان به موضعگیری سیاسی رادیکال نسبت داد.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3789_08de0f47b3f9c89f67a692f7aef268d2.pdf
2019-01-10
51
70
فرهنگِ حق محور
رادیکالیسم
محافظهکاری
تربیت
اخلاق
جمهوریخواهی
حمیدرضا
حاجی قاسم
h.hajighasem@gmail.com
1
دانشجوی دکترا، گروه زبان و ادبیات آلمانی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مسعود
سلامی
drmsalami@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیأت علمی، گروه زبان و ادبیات آلمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
کاسیرر, ا. (1385). افسانه دولت, نجف دریابندری, تهران: خوارزمی.
1
Borris, E. von (1997). Die Weimarer Klassik, Goethes Spätwerke (Bd. 3), Deutscher Taschenbuch Verlag, München, Germany
2
C.Jacob, M. (2014). Die Krise des europäischen Geistes: Ein erneuter Blick auf Hazard, in Radikalaufklärung, von Jonathan I. Israel und Martin Muslow. Berlin: Suhrkamp Verlag. Kindle Edition.
3
Cassirer, E. (1973). Die Philosophie der Aufklärung, Tübingen: Mohr.
4
Frederick Coplestone, S.J. (1985). A history of philosophie, Bd. 4. :Burns & Oates.
5
Hartmut, R. (2011). Don Karlos. In Schiller- Handbuch, von Helmut Koopmann, Stuttgart: Alfred Kröner.
6
Hazard, P. (1939). Die Krise des europäischen Geistes, Hamburg: Hoffmann und Campe.
7
Hobbes, Th. (1999). Leviathan oder Stoff, Form und Gewalt eines kirchlichen und bürgerlichen Staates, http:www.uni-muenster.de/FNZ Online/recht/polittheorie/quellen/hobbesPufendorf2.htm.
8
Israel, J. I. ; Muslow, M. (2014). Was ist Radikalaufklärung? – Eine aktuelle Debatte, in Radikalaufklärung, von Jonathan I. Israel und Martin Muslow, Berlin: Suhrkamp Verlag, Kindle Edition.
9
Israel, J. I. (2014). Radikalaufklärun: Entstehung und Bedeutung einer fundamentalen Idee, in Radikalaufklärung, von Jonathan I. Israel und Martin Muslow. Berlin: Suhrkamp Verlag. Kindle Edition.,.
10
Kant, I. (1784). Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbürgerlicher Absicht, Berlinischer Monatsschrift, S. 385-411.
11
Koopmann, Helmut (2011). Schiller-Handbuch, In Schiller- Handbuch, von Helmut Koopmann, Stuttgart: Alfred Körner.
12
Koopmann, H. (2011). Die Verschwörung des Fieskos zu Genua. In H. Koopmann, Schiller - Handbuch. Stuttgart: Alfred Körner.
13
Berghan, K. (2008). Citoyen Schillers ästhetische Revolution, In Die Realität der Idealisten, von Hans Feger und Hans Richard Brittnacher, Köln Weimar Wien: Böhlau Verlag.
14
Lukács, G. (1969). Probleme der Ästhetik, Neuwied: Luchterhand.
15
Muslow, M. (2014). Radikalaufklärung, moderate Aufklärung und die Dynamik der Moderne Eine ideengeschichtliche Ökologie, in Radikalaufklärung, 203-277, Berlin: Suhrkamp Verlag.
16
Oellers, N. (1996). Friedrich Schiller, Frankfurt am Main/Leipzig: Insel Verlag.
17
Pufendorf, S. von (1994). Über die Pflicht des Menschen und des Bürgers nach dem Gesetz der Natur, http://www.uni-muenster.de/FNZ Online/ recht/ polittheorie /quellen/hobbesPufendorf2.htm.
18
Rousseau, J. J. (2012). Abhandlung über die Wissenschaften und die Künste, Übersetzung: Doris Butz-Striebel in Zusammenarbeit mit Marie-Line Petrequin, Stuttgart: Philipp Reclam jun.
19
Rousseau , J. J. (2012). Abhandlung über den Ursprung und die Grundlagen der Ungleichheit unter den Menschen, Übersetzung: Philipp Rippel, Stuttgart: Philipp Reclam jun.
20
Schiller , F. (7. 6 1784). Briefe von Friedrich Schiller, www.wissen-im-Netz.info. http://www.wissen-im-netz.info/literatur/schiller/briefe/1784/178406071.htm.
21
Schiller , F. (1997). Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen, Bde. V , Philosophische Schriften, in Sämtliche Werke in fünf Bänden, Düsseldorf / Zürich: Artemis & Winkler.
22
Schiller, F. (1997). Die Räuber, München, Deutscher Taschenbuch Verlag.
23
Schiller, F. (1879). Schillers Sämmtliche Werke, Erster Band, Die Verschwörung zu Fisco, Stuttgart, J. G. Cotta'sche Buchhandlung
24
Schiller, F. (1879). Schillers Sämmtliche Werke, Erster Band, Don Carlos, Infant von Spanien, Stuttgart, J. G. Cotta'sche Buchhandlung
25
Schiller, F. (1879). Briefe über Don Carlos, http://gutenberg.spiegel.de/buch/briefe-uber-don-carlos-1-3336/1.
26
Schiller, F. (2000). Wilhelm Tell, Stuttgart, Philip Reclam jun.
27
ORIGINAL_ARTICLE
فوکو، روشنگری و هنر آفرینش خویشتن
مقالهی حاضر نشان میدهد که چگونه میشل فوکو در آثار پایانی خود با رجوع به برخی آموزههای روشنگری به هنر آفرینش خویشتن روی میآورد. بازاندیشی مفاهیم اساسی روشنگری در فوکوی متأخر با درک تازهای از کانت و سوژه همراه است. با جای دادن نظریههای زیباییشناسی مرتبط با نفس در متن تفکر روشنگری، فوکو نشان میدهد که نه تنها او ارزشهای روشنگری را نادیده نمیگیرد، بلکه به بازسازی برخی از این مفاهیم میپردازد. بازتاب چنین نگرشی خود را در اخلاق به معنای رابطه با خویشتن نشان میدهد. صورتبندی چنین اخلاقی به مدد پژوهشهای فوکو در مورد اخلاقیات در یونان و روم از یک طرف، و رجوع به آموزههای نیچه و شارل بودلر از طرف دیگر ممکن میشود. اخلاقیات در جهان باستان در پی ارائهی شیوهای برای پرورش خلاقیت افراد است که آنها را ابتدا با اکنونِ خویش و سپس با خویشتنِ خویش مواجه کند تا فرد بتواند بهگونهای دیگر بیاندیشید، زندگی خود را دگرگون کند و خود را بیافریند. بودلر نیز مدرن بودن را خلاقیت و پویایی معنا میکند و معتقد است زندگی انسان نیز باید مانند اثر هنری با خلق خویشتن و تغییر همراه باشد. در این مقاله در صدد هستیم به بررسی خودآفرینی و زیست زیبا بپردازیم.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3790_f190e45d56856694d443cef4d6fb7c98.pdf
2019-01-10
71
86
کانت
روشنگری
فوکو
بودلر
زیباییشناسی خود
خودآفرینی
فاطمه
ساکی
saki.fateme20@gmail.com
1
کارشناسی ارشد فلسفه غرب، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
علی
کرباسی زاده اصفهانی
alikarbasi@ymail.com
2
دانشیار فلسفه، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی
زارعی (پیمان)
ali.peymaan@gmail.com
3
دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمدی، بابک (1373). مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران: نشر مرکز.
1
بار، ارهارد (1376). روشننگری چیست؟ (با نظریهها و تعاریفها؛ مقالاتی از کانت، ارهارد، هامن، هردر)، ترجمه سیروس آرین پور، تهران: نشر آگاه.
2
فوکو، میشل(1389). تئاتر فلسفه: گزیدهای از درسگفتارها، کوتاهنوشتها، گفتوگوها و…، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
3
هوی، دیویدکوزنز (1380). فوکو در بوتهی نقد، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
4
Baudelaire, Charles (1964) The Painter of Modern Life and Other Essays, Translated and
5
Edited by Jonathan Mayne, Oxford: Phaidon Press.
6
Danaher, Geoffrey (2000). Understanding Foucault, First published in 2000 by Allen &
7
Foucault, Michel (1984) a." What is Enlightenment? "trans.c.porter, in: P.Robhnow (1984),
8
pp, 32- 50.
9
Foucault, Michel (1984) a. On the Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress
10
(interview), in Rabinow, ed. The Foucault Reader, p 350.
11
Foucault, Michel (1997) b. Ethics: Subjectivity and Truth: "The Essential Works of Michael
12
Foucault, 1954-1984: Volume One.", edited by Paul Rabinow, translated by Robert
13
Hurley and Othars. NY: New Press.
14
Featherstone, Mike (1991). "The Aesthetization of Everyday Life", in Consumer Culture and
15
Postmodernism, Sage Publication, London.
16
Rabinow, Paul (1984). The Foucault Reader, New York, pantheon Book.
17
Norris, Christopher (1994). What is enlightenment? : Kant according to Foucault, in The
18
Cambridge Companion to Foucault, ed. Gary Gutting (Cambridge University Press,
19
pp, 159- 196.
20
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی رویارویی دیالکتیکی پارادایمها در تاریخ هنر غرب (از رنسانس تا آغاز دوران مدرن)
تاریخ زنجیرهای بدون گسست است که سیال از عصری به عصر دیگر گذر میکند. در این گذار پارادیمهای غالب و نیز برآیند تلاشهای هنری وابسته به آنها تغییر میکنند. هنر برآمده از این فرایند دیالکتیکی، همبستگی آشکاری با تحولات فلسفی، علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر در آستانه ظهور دارد. این پژوهش در پی بررسی رویارویی پارادایمها در اندیشه غرب پس از رنسانس و پیجویی تاثیر این جدال بر شکلگیری مکتبهای هنری است. هنر رنسانس با رویکرد انسان خدایگونه نابغه، در برابر محوریت خدای متجسد بیزانسی قیام میکند. در همین دوره فاصله هنر شمال و جنوب آلپ بهاندازه تفاوت در ساختار سیاسی ـ اقتصادی این دو سامان است. هنرمند باروک نخستین گامها را برای استقلال خود بر میدارد. هنر نوکلاسیک اندیشههای عصر روشنگری را در راستای اهداف انقلاب بهکار میگیرد. رومانتیکها در اعتراض به انقلابیون نسل پیش به تصویرگران سرکش و بیقرار طبیعت بدل میشوند. رئالیستها فریاد طبقه فرودست را در هنرشان بازتاب میدهند و امپرسیونیستها با عطش به نوآوری و ساختارشکنی این رویکردهای سنتی را به چالش میگیرند تا خود آغازگر ستیزهای بیپایان برای روند پرشتاب تغییرات مداوم باشند.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3791_5fc8bbb0b368169b2fcfd4470a08d2e3.pdf
2019-01-10
87
110
تاریخ هنر غرب
رویارویی دیالکتیکی
پارادایمهای هنری
نشانهشناسی
صدرالدین
طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
رییس دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
LEAD_AUTHOR
الهه
شمس نجف آبادی
ela.shams@gmail.com
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
منابع:
1
- افرت، اندرو (1385). نگرشها در جامعهشناسی سیاسی، ترجمه رحیم ابوالحسنی، تهران: میزان.
2
- بکولا، ساندرو (1391). هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز و همکاران، تهران: فرهنگ معاصر.
3
- بورگر، پیتر (1386). نظریه هنر آوانگارد، ترجمه مجید اخگر، تهران: مینوی خرد.
4
- پوک، گرانت. نیوئل، داینا (1392). مبانی تاریخ هنر، ترجمه مجید پروانهپور، تهران: ققنوس.
5
- ماینر، ورنن هاید (1390). تاریخ تاریخ هنر (سیری در تکوین نظریه هنر)، ترجمه مسعود قاسمیان، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
6
- لینتن، نوربرت (1382). هنر مدرن، ترجمه علی رامین، تهران: نی.
7
- گامبریج، ارنست (1379). تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، تهران: نی.
8
- پاکباز، رویین (1378). دایرهالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
9
- کوهن، تامس (1369). ساختار انقلابهای علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: سروش.
10
- گاردنر، هلن (1385). هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.
11
- لش، اسکات (1390)، جامعهشناسی پستمدرنیسم، ترجمه شاپور بهیان، تهران: ققنوس.
12
- Craske, Matthew. (1997). Art in Europe1700-1830: A History of the Visual Arts in an Era of Unprecedented Urban Economic Growth. Oxford: Oxford University Press.
13
- Danto, Arthur. (1964). "The Art world". The journal of philosophy, 61 (19), pp. 571-584.
14
- Esche, Charle. & Bradley, will. (2007). Art and social change: A critical reader. London: Tate Publishing.
15
- Fraser, Andrea (2005), "From the Critique of Institutions to an Institution of Critique". Artforum, 44 (1), pp. 278-283.
16
- Goldstein, Joseph L. (2012). "Paradigm shifts in science: insights from the arts". Nature medicine, 18 (10), pp. 1473-1477.
17
- Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1991). The Encyclopedia Logic: Part 1 of the Encyclopaedia of Philosophical, translated by T.F. Geraets, W.A. Suchting, and H.S. Harris, Indianapolis: Hackett.
18
- Kuhn, Thomas. (1970). The Structure of Scientific Revolution, Chicago: The University of Chicago Press.
19
- Mueller, Gustav. (1958). "The Hegel Legend of ‘Synthesis-Antithesis-Thesis’", Journal of the History of Ideas, 19 (3), pp. 411-414.
20
- Thakar, Shreya. (2013). A Current Study and Comparison of Realism and Romanticism in Europe. Graduate International Studies Program, New York: St. John Fisher College.
21
ORIGINAL_ARTICLE
هردر و ناسیونالیسم فرهنگی
از جمله مباحث مطرح در تفکر هردر، ناسیونالیسم است. ناسیونالیسم را در مقابل نگاه جهانوطنی روشنگری قرار میدهند که بر اساس آن، همهی انسانها تحت حاکمیت عقل، باید به شیوهی معینی، جنبههای مختلف زیست خود را تنظیم کنند. در مقابل این نگاه روشنگری، ناسیونالیسم مورد حمایت متفکرانی قرار گرفت که عمدتاً در جریان رمانتیسیسم جای داشتند. ناسیونالیسم در پی احیا و به رسمیت شناختن واحدهای اجتماعیای بود که تحت حاکمیت قدرتمند واحد، از تسلط بر سرنوشت خویش محروم میشدند. گرچه تلقی هردر از ناسیونالیسم با معنای سیاسی آن تعارضی ندارد لیک مقاله بر آن است که تلقی اواز ناسیونالیسم، فرهنگی است. این مقاله در صدد طرح و بیان این معناست.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3792_9a97c32e57677eb80b60a7b1ca63cc54.pdf
2019-01-10
111
132
هردر
ناسیونالیسم
فرهنگ
جهان وطنی
ناسیونالیسم فرهنگی
صدیقه
میرزایی
sedighe.mirzaie66@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته فلسفه ،دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه ازاداسلامی ،تهران ،ایران
AUTHOR
علی
مرادخانی
dr.moradkhani@yahoo.com
2
دانشیار گروه فلسفه ،دانشکده علوم انسانی ،واحد تهران شمال ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
برلین ،آیزایا (1388)،ریشه های رومانتیسم ،ترجه عبدالله کوثری ،تهران:نشر ماهی ،چاپ سوم.
1
بیزر، فردریک سی. (1391)، هگل، ترجمۀ سیدمسعود حسینی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ دوم
2
سلیمان حشمت، رضا (1383)، «هردر و کانت: نزاع و مناقشه در باب تاریخ»، در مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، شمارهی 187، صص 123ـ138.
3
فولادوند، عزتالله (1389)، خرد در سیاست، تهران: انتشارات طرح نو، چاپ سوم.
4
کاپلستون، فردریک چارلز(1388)، تاریخ فلسفه، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، ج 6، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، علمی و فرهنگی.
5
کانت، امانوئل (1394)، «در پاسخ به پرسش روشننگری چیست؟»، در «روشننگری چیست، روشنییابی چیست؟، گردآوری از ارهارد بار، ترجمۀ سیروس آرینپور، تهران: نشر آگاه، 1394.
6
کانت، امانوئل (1394)، سنجش خرد ناب، ترجمۀ میرشمسالدین ادیب سلطانی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
7
لامعی، علیاصغر؛ و حسین کلباسی اشتری (1391)، «جستارهایی در باب فلسفهی تاریخ هردر»، در غربشناسی بنیادی، بهار و تابستان، سال سوم، شمارهی 1، صص 55ـ76.
8
مصلح، علیاصغر (1393)، فلسفهی فرهنگ، تهران: نشر علمی، چاپ اول.
9
یاسپرس، کارل (1372)، کانت،میرعبدالحسین نقیب زاده، تهران: افست گلشن، چاپ اول.
10
Aris, Reinhold (1965), History of Political Thought in Germany from 1789-1815, London: G. Russell & Russell.
11
Barnard, Frederick M. (1969), J. G. Herder on Social and Political Culture, Cambridge: Cambridge University Press.
12
Barnard, Frederick M. (1969), J. G. Herder on Social and Political Culture, Cambridge: Cambridge University Press.
13
Barnard, Frederick M. (1983), "National Culture and Political Legitimacy: Herder and Rousseau," Journal of the History of Ideas: 44, 250.
14
Barnard, Frederick M. (2003), Herder on Nationality, Humanity, and History, Montreal: McGill-Queens University Press.
15
Beiser, Frederick C. (1992), Enlightenment, Revolution and Romanticism: The Genesis of Modern German Political Thought. 1790-1800 (Cambridge, MA: Harvard University Press.
16
Beiser, Frederick C. (2002), German Idealism: The Struggle against Subjectivism, 1781-1801, Harvard University Press.
17
Beiser, Frederick C. (2005), Hegel, New York and Oxfordshire, USA and Uk, First published by Routledge.
18
Benn, Stanley I. (2006), “Nationalism”, in Encyclopedia of philosophy, edited by Donald M. Borchert, editor in chief, 2nd ed, United States of America, Thomson Gale, a part of the Thomson Corporation.
19
Berlin, Isaiah (1997), The Proper Study of Mankind. An Anthology of Essays, ed. Henry Hardy and Roger Hausheer, London: Chatto & Windus.
20
Berlin, Isaiah (1999), The Roots of Romanticism, Edited by Henry Hardy, Second Edition, Foreword by John Gray, Published in the United States of America, Princeton University Press.
21
Berlin, Isaiah (2013), Three Critics of The Enlightenment Vico, Hamann, Herder, Edited by Henry Hardy, Second Edition, Published in the United States of America, Princeton University Press.
22
Dann, Otto (1987), "Herder und die deutsche Bewegung," in G. Sauder, ed., Johann Gottfried Herder. 1744-1803, Hamburg: F. Meiner.
23
Enno, 1996: 19 Rudolph (1996), "Kultur als hohere Natur. Herder als Kritiker der Geschichtsphilosophie Kants," in Regine Otto, ed., Nationen und Kulturen: zum 250. Geburtstag Herders (Wiirzburg: Konigshausen & Neumann.
24
Ergang, R. R. (I93I), Herder and the foundations of German nationalism, New York, Columbia Univ. Press.
25
Ergang, Robert (1931), Herder and the Foundations of German Nationalism, New York: Columbia University Press.
26
Garner, Bryan A., ed. (2009). "nation", Black's Law Dictionary (9th ed.), Printed in the United States of America, Thomson Reuters.
27
Gilbert, Paul (1998), The Philosophy of Nationalism, Oxford, Westview Press.
28
Gilbert, Paul (1998), The Philosophy of Nationalism, Oxford: Westview Press.
29
Herder, Johann Gottfried (1877), Herders sämmtliche werke: Herausgegeben, German Edition, Vol. 8 & 16, University of Michigan Library.
30
Herder, Johann Gottfried (1903), Herders werke: Herausgegeben, German Edition, Vol. 4, University of Michigan Library.
31
Herder, Johann Gottfried (1968), Reflections on the Philosophy of the History of Mankind, London, The University of Chicago Press, 79-87.
32
Herder, Johann Gottfried (1993), Werke. Vol. 2, Kritisch durchgesehene und erläuterte Ausg.; hrsg. von Theodor Matthias, Leipzig Bibliographisches Institut.
33
Herder, Johann Gottfried (2004-a), Another Philosophy of History and Selected Political Writings, Translated, With Introduction And Notes, By Ioannis D. Evrigenis and Daniel Pellerin, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge.
34
Herder, Johann Gottfried (2004-b), Philosophical Writings, Cambridge Texts in The History of Philosophy, Translated and Edited by Michael N. Forster, United Kingdom, Cambridge University Press.
35
Herder, Johann Gottfried (2006), Selected Writings on Aesthetics, Translated and edited by Gregory Moore, Princeton University Press, Princeton and Oxford.
36
Herder, Johann Gottfried (2012), Johann Gottfried Von Herder's Sämmtliche Werke: Zur Religion Und Theologie,, German Edition, Vol. 17, Nabu Press.
37
Herder, Johann Gottfried (2015), On World History - An Anthology, Edited by Hans Adler and Ernest A. Menze, Translated by Ernest A. Menze with Michael Palma, Published by Routledge, London and New York.
38
Herder, Johann Gottfried (2016), Outlines of a Philosophy of the History of Man, trans. T. Churchill, ed. David G. Payne, CreateSpace Independent Publishing Platform.
39
Herder, Johann Gottfried (2017), Song Loves the Masses, Herder on Music and Nationalism, Translated by Philip V. Bohlman, University of California Press.
40
Hutchinson, John (1994) ‘Cultural Nationalism and Moral Regeneration’, in Nationalism, eds. John Hutchinson and Anthony Smith, Oxford Univ. Press.
41
Kohn, Hans (1955), Nationalism. Its Meaning and History, Princeton: D. Van Nostrand.
42
Macartney, C. A. (1934), National States and National Minorities, London: Oxford University Press.
43
Meinecke, Friedrich (1970), Cosmopolitanism and the National State, trans. Robert B. Kimber, Princeton Univ. Press.
44
Renan, Ernest (1887) «Qu'est-ce qu'unc Nation?» Discours et Conferences, Paris: Calman-Levy, pp. 277-310.
45
Schmidt-Biggemann, Wilhelm (1996), "Elemente von Herders Nationenkonzept," in Regine Otto, ed., Nationen und Kulturen: zum 250. Geburtstag Herders, Wiirzburg: Konigshausen & Neumann.
46
Spencer, Vicki (1996), "Difference and Unity. Herder's Concept of Volk and Its Relevance for Contemporary Multicultural Societies," in Regine Otto, ed., Nationen und Kulturen: zum 250. Geburtstag Herders, Wiirzburg: Konigshausen & Neumann.
47
Spencer, Vicki (1997) “Herder and Nationalism: Reclaiming the Principle of Cultural Respect”, Australian Journal of Politics & History. Vol. 43, Issue1, January, Pages 1-13.
48
Spencer-Oatey, H. (2008) Culturally Speaking. Culture, Communication and Politeness Theory. 2nd edition. London: Continuum.
49
Wilhelm Schmidt-Biggemann ,(1966) elemente von herder nationenkonzept ,in region otto,ed nationen und kuturen: zum250. Geburtstag herder, wiirzburg: konigshausen & Neumann.
50
ORIGINAL_ARTICLE
دیرند و زمانمندی اصیل
هایدگر در کتاب وجود و زمان برگسن را به دلیل طرح مفهوم دیرند و تلاش برای غلبه بر مفهوم سنتی زمان می­ستاید. اما او ادّعا می­کند که تلاش او به شکست منجر شده است. زیرا معنای دیرند به­عنوان "توالی کیفی حالات آگاهی" همچنان با مولفه­های زمان سنتی همچون توالی درگیر است. هایدگر در کتاب مسائل بنیادین پدیدارشناسی نیزبرگسن را به بدفهمی اندیشه ارسطو درباره زمان متهم می­کند. به نظر او این بدفهمی سبب شده است که برگسن زمان سنتی (ارسطویی) را مکان بداند. در این مقاله پس از بررسی معنای زمانمندی اصیل نتیجه می­گیریم که نقدهای هایدگر به دیرند بجا و درست بوده است. به عقیده هایدگر دیرند زمانمندی اصیل نیست. زیرا زمانِ اصیل در پیوند با وجود فهمیده می­شود، که در تعریف دیرند این عامل نادیده گرفته شده است. زمان به معنای زمانمندیِ وجودِ دازاین است. با تحلیل وجود دازاین به مثابه پروا نمی­توان زمان را موجودی پیش­دستی دانست. بلکه زمانمندی دازاین چیزی جز فرایند زمانمندسازی نیست. زمانمند سازی شرط امکانِ هر دو معنای زمان -دیرند و زمان سنتی- است.
https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3793_5b2510e9f516689c4a56541924324b7d.pdf
2019-01-10
133
156
زمانمندی اصیل
دیرند
زمانمندسازی
هایدگر
برگسن
نیره سادات
میرموسی
nayerehmirmousa@gmail.com
1
دکترای فلسفه غرب دانشگاه تهران
AUTHOR
- هایدگر، مارتین. (1392). مسائل اساسی پدیدارشناسی، ضیاء شهابی (مترجم)، انتشارات مینوی خرد.
1
- هایدگر، مارتین. (1383). مفهوم زمان و چند اثر دیگر، علی عبداللهی (مترجم)، نشر مرکز.
2
- هایدگر، مارتین. (1386).هستی و زمان، سیاوش جمادی (مترجم)، نشر ققنوس.
3
-Alweiss, Lilian. (2002). Heidegger and "The Concept of Time", in: History of The Human Sciences, Vol. 15, No.3, pp.117-132, Sage Publications.
4
-Aristotle, (1984). Physics, in: The Complete Works of Aristotle, Vol. 1, Jonathan Barnes (ed.). Princeton University Press.
5
-Bergson, Henri. (1944). Creative Evolution, Arthur Mitchell (trans.). Random House,Inc. New York.
6
-Bergson, Henri. (1991). Matter and Memory, Nancy Margaret Paul and W. Scott Palmer (trans.). Zone -Books, New York.
7
-Bergson, Henri. (2001). Time and Free Will: An Essay on the Immediate Date of Consciousness, F.L. Pogson, M.A. (trans.). Dover Publications,Inc. Mineola, New York.
8
Cassirer,E.(1996).The Philosophy of Symbolic Forms, Volume 4: The Metaphysics of Symbolic Forms. New Haven:Yale University Press.
9
-Heidegger, Martin. (1985). History of the Concept of Time: Prolegomena, Theodore Kisiel (trans.). Indiana University Press.
10
Heidegger, Martin. (2010). Logic: The Question of Truth, Thomas Sheehan (trans.). Indiana University Press.
11
-Heidegger, Martin. (1977). Sein und Zeit, Vittorio Klostermann, Frankfurt am main.
12
-Heidegger, Martin. (1982). The Basic Problems of Phenomenology, Albert Hofstadter (trans. with intr.) Indiana University Press.
13
-Heidegger, Martin. (1992). The Concept of Time, W. McNeill (trans.). Basil Blackwell, Oxford.
14
-Heidegger, Martin. (2002). The Essence of Human Freedom: An Introduction to Philosophy, Ted Sadler (trans.). Continuum, New York.
15
-Heidegger, Martin. (1984). The Metaphysical Foundations of Logic, Michael Heim (trans.). Indiana University Press.
16
-Massey,Heath.(2015). The Origin of Time (Heidegger and Bergson), State University of New York Press.
17
-Restrepo, J.A.F. (2015). Duree and Temporality: A Defense of Bergson's Conception of Time, Discusiones Filosóficas, ISSN 0124-6127, 12/2015, Volume 16, Issue 27, pp. 49 – 61.
18