TY - JOUR ID - 3788 TI - جدال نظری کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ «دوران جدید» به مثابه «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» یا «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی» JO - غرب شناسی بنیادی JA - OS LA - fa SN - 2383-0581 AU - جودی, بهنام AU - توسلی رکن آبادی, مجید AU - آب نیکی, حسن AU - اشرف نظری, علی AD - گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب AD - دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 25 EP - 49 KW - مدرنیته KW - هانس بلومنبرگ KW - کارل لُویت KW - قضیه‌ی دنیوی شدن KW - تداوم KW - گسست DO - N2 - در نیمه‌ی نخست سده‌ی بیستم، سرخوردگی‌هایی بسیار به جهت فروپاشی ارزش‌های مسیحی و همچنین ایده آل پیشرفت در اروپا بروز کرد که موجب بازاندیشی و جدال نظری درباره‌ی ماهیت و بنیان‌های دوران جدید و نسبت آن با قرون‌وسطای مسیحی شد. این تلاش‌ها قضیه‌ای را در کانون بحث‌ها قرار داد که با عنوان «دنیوی شدن» شناخته می‌شود. ازهمین رو، درباره‌ی نسبت دوران جدید با قرون‌وسطا دو مبنای «گسست و پیوست» مطرح گردیده است که ذیل قضیه‌ی دنیوی شدن، نظریه‌های «دنیوی شدنِ آخرت اندیشی» و «دنیوی شدن از راه آخرت اندیشی» شکل‌گرفته‌اند. کارل لُویت و هانس بلومِنبِرگ نمایندگان بارز این دو نظریه‌اند که جدال نظری ایشان در این خصوص واجد اهمیت بسیار است. در این مقاله تلاش شده است تا دیدگاه‌های متفاوت در خصوص فرایند «دنیوی شدن» در اروپا با تأکید بر مواضع کارل لویت و هانس بلومنبرگ، ارائه و زمینه‌ی پژوهش‌های آتی درباره‌ی اندیشه‌ی ایشان را فراهم آورد. UR - https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3788.html L1 - https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_3788_55213762b8ee62297058019992d16eec.pdf ER -