TY - JOUR ID - 5526 TI - معنای وجود و مواجهه با آن نزد هوسرل و هایدگر JO - غرب شناسی بنیادی JA - OS LA - fa SN - 2383-0581 AU - دهاقین, همایون AU - عبدالکریمی, بیژن AD - دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ شمال Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 41 EP - 65 KW - پدیدارشناسی‌‌‌‌‌‌ KW - استعلا‌‌‌‌‌‌ KW - وجود‌‌‌‌‌‌ KW - آگاهی‌‌‌‌‌‌ KW - دازاین‌‌‌‌‌‌ KW - قصدیت DO - 10.30465/os.2020.5526 N2 - ادموند هوسرل پایه گذار پدیدارشناسی در معنای خاص و جدید کلمه است‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ وی با این نهضت فکری تحولی در فلسفه غرب پدید آورد. پدیدارشناسی استعلایی هوسرل روشمند (متدولوژیکال) است و در زمانه بحران علوم و فلسفه اروپایی آن‌را یگانه طریق مبتنی ساختن بنای معرفت بر پایه‌ایی خلل‌‌‌ناپذیر می‌دانست‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ پدیدارشناسی هوسرل به توصیف آگاهی محض و افعال آگاهی و نحوه روی­آوری آن می‌پردازد، جهان او، جهان آگاهی است که به‌واسطه قصدیت و تقلیل‌های استعلایی قوام می‌گیرد‌‌‌‌‌‌. هایدگر کل تاریخ فلسفه غرب را تاریخ غفلت از وجود و فلسفه خود را حول محور "پرسش از مفهوم وجود" پدید آورد‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ از نظر هایدگر مبدئیت آگاهی در نظام فکری هوسرل منجر به‌بسط سوبژکتیویسم و انفکاک از وجود گردیده، آن‌را درادامه سنت ایدآلیسم غربی قرار داده است‌‌‌‌‌‌. پدیدارشناسی هرمنوتیکی و فلسفی هایدگر به‌اعتباری در جهت تصحیح پاره‌ایی نارسائی­های سیستم فکری هوسرل است. از نظر هایدگر انسان به‌عنوان موجودی متمایز از سایر موجودات، که وی آن‌را به "دازاین" تعبیر می‌کند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ به وجود گشودگی و استعلاء دارد. لذا آگاهی نیز شأنی از نحوة هستی دازاین و به تَبَع آن است‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ این دو فیلسوف علی‌رغم مقاصد فکری مشترک پاره‌ایی تمایزات نیز در سلوک فکری و نحوة مواجهه­شان با مسألة وجود دارند. این مقاله در صدد بررسی این تمایزات است. UR - https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_5526.html L1 - https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_5526_5c7367a57f73642a24e36191bcd9e5db.pdf ER -