پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120220318Descartes' Provisional Ethics and Postmodern Ethics of Nietzsche and Foucault; Intertextual readingاخلاق موقت دکارت و تفسیر پستمدرنِ نیچهای فوکویی از اخلاق؛ خوانش بینامتنی118759610.30465/os.2022.40398.1810FAعلیرضا آرامدکتری تخصصی فلسفه اخلاق، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0003-1437-9018عاطفه سادات میرفاطمیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق، گروه فلسفه اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20220121Descartes, in his epistemological inquiry process, known as grammatical doubt, has chosen a kind of behavioral discipline with a provisional state. In this type of moral advice, living on the basis of common and relatively simple principles is promoted without the need for a previous philosophical basis, and regardless of the content of the belief and the degree of its coherence or strength. The question is that What is the conceivable relationship between: a) This minimalist interpretation of morality, which takes the easy preparation of acknowledging the necessity of morality and discovering its major instances, and b) The so-called postmodern morality, which in the later historical context of Descartes, and it takes a much stricter view of the possibility and value of morality? By an intertextual reading of the relationship between provisional and postmodern perceptions of ethics, it seems that Descartes's provisional behavioral strategy is a commentary on the presence of ethics in postmodern discourse and, in fact, it is the pillar of the survival of this discourse regarding to the necessity of ethics.دکارت در فرایند واکاوی معرفتشناختی خود، که به <em>شک دستوری</em> شهرت دارد، نوعی از انضباط رفتاری را با وصفِ <em>موقت</em> برگزیده است. در این توصیهنامهی اخلاقی، بدون حاجت به مبنای فلسفی پیشین و فارغ از مضمون اعتقاد و میزان انسجام یا استحکام آن، زیستن بر مبنای اصولی مفید، مشترک و نسبتاً ساده ترویج میشود. پرسش اینجاست که میان این تفسیرِ حداقلی از اخلاق- که با تمهیدی آسان به تصدیق ضرورتِ اخلاق و کشف مصادیقِ عمدهی آن روی میآورد- با اخلاق موسوم به پستمدرن- که در شرایط تاریخی متأخر از تجربههای دکارتی و با نگاهی سختگیرانه به امکان و ارزش اخلاق مینگرد- چه رابطهای قابل تصور است؟ در مقام پاسخ و بر مدار خوانشِ بینامتنی از روابط چندلایه و متداخل میان دو راهبرد موقت(دکارتی) و پستمدرن(نیچهای- فوکویی) نسبت به اخلاق، این نتیجه حاصل میشود که: راهبرد رفتاری موقتِ دکارت تبصرهای بر حضور اخلاق در اندیشهی پستمدرن و رکنِ دوام این گفتمان است.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7596_63fb6de2cd5f0ea867e280e163c3a675.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120211206Comparative Study of Justice Theory; Sadr vs. Nozickتطبیق نظریه عدالت از دیدگاه صدر و نوزیک1941719610.30465/os.2021.34273.1681FAسید محمدرضا امیری طهرانیاستادیار فلسفۀ علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-7547-8610Journal Article20210107In this paper, justice theory is discussed and compared from two philosophers’ points of view; Mohammad Baqir Sadr and Robert Nozick. The conceptual framework of this comparison is based on the categories which these two philosophers have in common. Nozick’s pure procedural theory of justice consists of two main concepts; original acquisition of holdings and transfer of holdings. Sadr’s end-state theory of justice also consists of two concepts; pre-production distribution and post-production distribution. Nozick’s concept of original acquisition of holdings and sadr’s concept of pre-production distribution, both discuss how man can acquire natural resources, but based on different conception of right. According to different perceptions of right, these two theories of justice are compared. Therefore this paper aims at analyzing the differences of these two theories of justice according to the mentioned conceptual frameworks, discussing topics such as the origin of right, teleological justice, property rights and government duties.در این مقاله نظریه عدالت را از دیدگاه سید محمدباقر صدر و رابرت نوزیک تحلیل و مقایسه میکنیم. نظریه عدالت از دیدگاه این دو اندیشمند به طور جداگانه در مقاله های متعددی بحث شده است. نوآوری این مقاله مقایسه و تحلیل دیدگاههای این دو تن درباره نظریه عدالت از دریچۀ نگاه به مبنا و مفهوم حق است. مبنای این مقایسه، حضور مقولۀ مشترک «حق» ولی با مفاهیم و مبانی متفاوت در اندیشۀ صدر و نوزیک است. نظریۀ عدالت استحقاقی نوزیک بر مفهوم حق طبیعی جان لاک و مبنای آزادی فردی پایهگذاری شده است. نظریه عدالت صدر بر مفهوم حق استخلاف الهی و آزادی محدود فردی استوار است. در این مقاله در پرتو این مقولۀ مشترک ولی با مفهوم و مبنای مختلف، به تحلیل تفاوت دیدگاه این دو تن به مسائل نظریۀ عدالت هم چون منشأ حقوق فردی، آزادی، فرآیندانگاری، غایتنگری، الگومندی، مالکیت و وظایف دولت می پردازیم. روش پژوهش، تحلیلی و متکی به اسناد و آثار این دو اندیشمند است.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7196_442a56de9dff498361b8c465e55da83f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120211206Encountering the crisis of the relation between the self and the other within covid-19 pandemic: A study based on Ricour's theory of practical wisdomمواجهه با بحران رابطهی خود و دیگری در پاندمی کووید-19 بر اساس نظریهی حکمت عملی ریکور4358720010.30465/os.2021.37164.1743FAسیده اکرم برکاتیدکترای فلسفه دانشگاه اصفهانیوسف شاقولدانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهانمحمدجواد صافیاندانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهانJournal Article20210711In managing the crisis of the Covid-19 pandemic, what is most heard is the emphasis on keeping your distance from the others. But whether this spacing could make changes over time in the usual behavioral norms? Could we reconstruct and renovate this various broken rules and norms which like narrative plots had the role of unification? In this paper, we would analyze the crisis of the relation of the self to the other within this situation. We explain Ricoeur's epistemological approach towards the relation of the self to the other in the light of the concepts of ethics and social responsibility. Then, on the bisis of Ricour's theory of practical wisdom, we try to show some possibilities for encountering the crisis of this relationship in the pandemic situation. By grafting the concept of law onto the ethics through the practical wisdom, we obligate oneself to the order of political institution as an interior command which is the call of conscious. This call is an ethical order from the others within us. It could arise the hope that people and political institutions cooperate with each other to pass the current crisis.در روند کنترل بحران کنونی شیوع بیماری کوید-19، آنچه بیش از هرچیز شنیدهایم تأکید بر فاصلهگذاری است. اما آیا این فاصلهگذاری مکانی در نظام روابط افراد، ممکن است در زمان طولانی منجر به دگرگونی هنجارهای رفتاری متداول گردد؟ آیا از هم گسیختن انواع این نظاممندیها که مانند طرحهای روایی میتوانند نقش وحدتبخش داشته باشند، قابل بازسازی یا نوسازی خواهد بود؟ در این نوشتار وضعیت بحران رابطهی خود و دیگری را در این شرایط مورد واکاوی قرار میدهیم. نخست به تبیین رویکرد معرفتشناختی ریکور به رابطهی من و دیگری در پرتو مفاهیم اخلاق و مسئولیت اجتماعی میپردازیم. سپس تلاش میکنیم براساس نظریهی حکمت عملی وی امکانهایی را برای مواجهه با این بحران در شرایط پاندمی نشان دهیم. با برقراری پیوند میان قانون و اخلاق از طریق حکمت عملی، خود را به دستورالعمل نهاد سیاسی، به عنوان فرمانی درونی که ندای وجدان است ملتزم میکنیم. این ندا فرمانی اخلاقی از سوی دیگران در درون ما است. این امر میتواند برانگیزانندهی این امید باشد که مردم و نهادهای سیاسی برای عبور از بحران حاضر با یکدیگر مشارکت کنند.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7200_32c3de0372c4467b6e77b46d278908d3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120211227Physis or Fusis? ( Genealogy of the concept of nature in Greek mythology and philosophy)فیزیس یا فوزیس؟ (ریشه شناسی مفهوم طبیعت در علم الاساطیر و فلسفه یونانی)5977726210.30465/os.2021.38451.1772FAحسن بلخاریاستاد گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهرانJournal Article20211012Nature or Physis is one of the most fundamental concepts of Greek philosophy. Physis is a Greek philosophical, theological, and scientific term, usually translated into English—according to its Latin translation "natura"—as "nature".<br /><br />This article defines the various concepts of physis in Greek civilization From the Age of Myth to the Philosophical Period. It will also discuss the two terms physis and fusis and the discussion about which one will be correct in pronunciation.<br /><br />It is very important to pay attention to the mythological meanings of the word physis in the tradition of Orpheus and pre-Socratic philosophers. After researching the pre-Socratic concept of physis, we will address the approach of Plato and, more importantly, Aristotle. In particular, two important works of Aristotle (physic and metaphysics) that are Important sources of this research. Another important point in understanding the concept of nature in Greek is its different to techne. From Aristotle's point of view, techne is any artificial thing that is created by human intervention, Theoretical like poetry and practical as architecture. But man has no involvement in the creation of nature and natural objects. Therefore, in Greek philosophy, there is a opposition between nature and techne.طبیعت یا فیزیس یکی از بنیادیترین مفاهیم فلسفه یونانی است. فیزیس اصطلاحی فلسفی، کلامی و علمی است که معمولاً در زبان انگلیسی به طبیعت ترجمه میشود. این مقاله، معانی مختلف فیزیس در تمدن یونانی، از دوره اساطیر تا ظهور فلسفه در یونان را مورد بحث قرار داده و بهویژه در باب دو تلفظ مختلف فوزیس و فیزیس در ایران (با توجه به دو ترجمه متفاوت از یک متن ارسطو)، تحقیق خواهد نمود تا تلفظ دقیق آن روشن گردد.<br /><br />اهمیت این پژوهش در کشف ریشههای مفهومی فیزیس در یونان، پرداختن به معنای بنیادین و ریشهای آن در سنت اورفهای و نیز رویکرد فلاسفه پیشاسقراطی است. علاوه برآن، این نکته نیز مورد تحقیق قرار می گیرد که در اندیشه ارسطو و افلاطون فیزیس با چه مفهومی مورد توجه و کاربرد بوده است. میدانیم که در آثار ارسطو بهویژه دو اثر متافیزیک و سماع طبیعی تأملات جدی در باب مفهوم طبیعت وجود دارد و آنچه از این تأملات برمیآید تأکید بر این معناست که بین فیزیس (طبیعت) و تخنه (صناعت) نوعی تمایز وجود دارد. از دیدگاه ارسطو صناعت چیزی است که توسط انسان خلق میشود (چه نظری، چه عملی) اما طبیعت امرموجودی است که انسان در خلق آن نقشی ندارد .https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7262_21b9e1d341e786e932f46f975fe1d77b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120211012The emergence of a discourse of social commitment in contemporary Western artتکوین گفتمان تعهد اجتماعی در هنر معاصر غرب79103691710.30465/os.2021.37662.1752FAترنم تقویدانشجوی دکترای پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانمصطفی گودرزیاستاد دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20210814This research purpose is to answer the question of how the discourse of social commitment in contemporary art of the world has presented itself and how is it manifested in the way of expressing works of art? In a descriptive-analytical method, it has studied the process of formation of the discourse of social commitment in the contemporary art of the Western world and its manifestation in the art of war and peace. As a result, much of contemporary world art has embraced the discourse of social commitment; But the place and role of political and social commitment in art has been fundamentally changed by the functioning of contemporary art movements. If in the past we encountered formalist, unitary, individual expression in the role of a particular commodity in museums and galleries, today we are confronted with conceptualist, pluralistic works, with an emphasis on the social dimension as a statement. We encounter public places, streets, museums, and galleries, and finally, at this time, art breaks away from its limited framework and, as an action, places the artist in the role of an activist in relation to social issues.یکی از کارکردهای ارزشی هنر در دنیای معاصر، مبارزه علیه اشکال سلطه مانند سلطه نژادی، قومی، طبقاتی و سلطه از طریق جنگ بر مردمان سرزمینی دیگر است. این پژوهش در جهت پاسخ به این پرسش که گفتمان تعهد اجتماعی در هنر معاصر جهان، چگونه خود را مطرح کرده و نمود آن در نحوه بیان آثار هنری چگونه است؟ به روشی توصیفی تحلیلی، روند شکل­گیری گفتمان تعهد اجتماعی در هنر جهان غرب از سده بیستم را مورد بررسی قرار داده و به تحلیل گفتمان انتقادی مصادیق آن در هنر دو دهه اخیر با موضوع جنگ و صلح پرداخته است.<br />بنا بر نتیجه، بخش بزرگی از هنر معاصر، گفتمان تعهد اجتماعی را پذیرفته؛ اما جایگاه و نقش تعهد اجتماعی، به واسطه عملکرد جنبش­های هنری معاصر، به شکلی بنیادی دگرگون شده است. اگر در گذشته با آثاری فرم­گرا، وحدت­گرا، با بیانی فردی در نقش کالایی خاص در موزه­ها و گالری­ها مواجه بودیم امروزه با آثاری مفهوم­گرا، کثرت­گرا، با تاکید بر بعد اجتماعی در حکم یک بیانیه در مکان­های عمومی، خیابان­ها، موزه­ها و گالری­ها مواجهیم و در نهایت، در این زمان هنر از چارچوب محدود خود جدا شده و به­عنوان یک کنش، هنرمند را در نقش یک کنش­گر نسبت به مسائل اجتماعی قرار می­دهد.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_6917_15f1f2f8a7ec17c86bcdd16400f53cef.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120210907Understanding the Inconsistent Truth in Creation of a Work of Art According to Derridaفهمِ حقیقت ناپایدار و نسبت آن با خلق اثر هنری نزد دریدا105131752710.30465/os.2022.39157.1786FAشراره تیموریدانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-5664-920Xشمس الملوک مصطفویدانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-9874-0810مریم بختیاریاناستادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-7353-2644Journal Article20211125By insisting on the complexities of our particular type of understanding, Jacques Derrida focuses on how and why we do not understand each other. At the same time, most philosophers emphasize how we know each other. Derrida does not deny the truth but believes that we are living in a world with a stable suspension that prevents us from having a complete understanding of its truth. The truth is not only unstable, but it is even more unstable in the works of art. Thus, because of that the reflection of the truth becomes at the highest degree of diversity and instability, it is necessary for the creation of a work of art. Without this instability, the work of art becomes a mathematical formula that everyone can do. This instability and suspension allow the art to be unique and irreplaceable. Accordingly, the primary purpose of this study is to investigate why the audience will never get rid of an active and permanent interpretation of the work of art and how any perception will lead to more instability in understanding. These are the basic principles that any art needs to survive.در حالی که اغلب فیلسوفان بر این مسأله تأکید دارند که ما چگونه یکدیگر را میفهمیم، دریدا با پافشاری بر پیچیدگیهای نوع خاصِ فهم ما، بر این مسأله که ما چرا و چگونه یکدیگر را نمیفهمیم، تمرکز دارد. از نظر دریدا ما در این جهان در گونهای تعلیق مدام قرار داریم که مانع فهم کامل ما از حقیقت آن میشود. حقیقتی که نه تنها ناپایدار است، بلکه در هنرها امری به غایت ناپایدارتر است. این در حالی است که این ناپایداری و تعلیق در فهم حقیقت، ضمن آنکه خود لازمهی خلق اثر هنری است، به آن امکان یگانگی، بیهمتایی و بیبدیل بودن نیز میبخشد. بدون آن، اثر هنری به فرمولی ریاضیوار تبدیل میشود که همگان قادر به انجام آن خواهد بود. لذا این پژوهش درصدد است بررسی کند که چگونه هر برداشتی از اثر هنری، اتفاقاً خود به ناپایداری بیشتر در فهم و در حجاب فروماندگی حقیقت منجر خواهد شد و چگونه مخاطب اثر در مشارکتی فعّال و دائمی، هیچگاه از تفسیر اثر رهایی نخواهد یافت. دو اصل مهمی که هنر و خصوصاً هنرهای معاصر برای دوام و بقا به آنها نیاز مبرم دارد و دقیقاً به همین دلیل است که شکوفا میشود.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7527_b7d670c9c939edad8529f44abd9d4e14.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120220307The roots of the new nationalism in Britain and the exit from the European Unionریشه های ملی گرایی جدید در بریتانیا و خروج از اتحادیه اروپا133161752610.30465/os.2022.38413.1768FAجواد سوریدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطباییسیدرضا موسوی نیادانشیار رشته روابط بین الملل ، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20211010The European Unionhas faced many challenges in recent years such as Brexit. There have been various analyses about the UK parliament's decision to leave European Union (Brexit) since the referendum of 2016. Most analyses emphasize on the consequences of inequalities arising from political economics, globalization, European integration and the problem of migrants. But this study believes that the advent of neo-nationalism in Britain has something to do with the Brexit. Historical roots and cultural and identity heritages are essential variables in Brexit, which most analyses ignore them. This paper deals with the supposition of neo-nationalism in the UK and based on this assumption answers this question: Which factors have an effect on the advent of neo-nationalism supposition in the UK? The hypothesis this study tries to make it intersubjective is that economic crises, immigration and social and economic gaps arising from globalization, having highlighted the identity bonds and historical – cultural heritage among social forces, lead to the advent of neo-nationalism in Europe and the representation of it against unionism. The method used in this paper involves explanation of neo-nationalism and then clarifying the factors leading to the supposition of nationalism in the UK.تحلیلهای مختلفی درباره تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) از زمان همه پرسی 2016 ارائه شده است. عمده تحلیل ها ناظر بر پیامدهای نابرابری ناشی از اقتصاد ­سیاسی، جهانی شدن، ادغام اروپا و مساله مهاجران متمرکزاند، از منظر این پژوهش ظهور ملی­گرایی جدید در بریتانیا را از طریق ریشه های تاریخی، میراث فرهنگی و هویتی بریتانیا که در بسیاری از تحلیل ها مغفول مانده است، می بایستی جستجو کرد. این مقاله به انگاره ملی­گرایی جدید در بریتانیا می­پردازد و نقش آن را در تصمیم این کشور برای خروج از اتحادیه­اروپا(برگزیت) مشخص می­کند. بر این اساس به این پرسش پاسخ می­دهد که کدام عوامل در ظهور انگارههای ملی­گرایی جدید در بریتانیا موثر هستند؟ فرضیه­ای که در این مقاله این است که بحران های اقتصادی، مهاجرت و شکاف های اجتماعی و اقتصادی ناشی از جهانی شدن با برجسته کردن علقه­های هویتی و میراث فرهنگی تاریخی نزد نیروهای اجتماعی موجب ظهور ملی­گرایی جدید در بریتانیا و بازنمایی آن در مقابل اتحادیه­گرایی شده است. روش پژوهش در این مقاله مبتنی بر توضیح ملی­گرایی جدید و سپس تبیین عوامل ظهور انگاره ملی­گرایی در بریتانیا است.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7526_5d2116504fdd0e4aec2cd06bb28c25ad.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120210823Descartes, Metaphysical Doubt and Grounding of the Methodدکارت، شکِّ متافیزیکی و بنیادگذاریِ روش163184709810.30465/os.2021.38854.1780FAمحمدتقی طباطبائیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه تهرانJournal Article20211008Descartes' methodical doubt is being criticized by naïve realists and others who don't find doubt as a good starting point for metaphysical thought, however, the philosophical achievements of his method have been absorbed in all later philosophies. The objective of this paper is to demonstrate how an inevitable question concerning the foundation of Descartes' mathesis universalis, which led him to investigate this foundation by applying this very method in Metaphysics, has finally enabled him to discover his most important philosophical principle, i.e., the necessary relation between being and reason in the identity of the "I". To demonstrate this, after summarizing the fundamental ideas of mathesis uneversalis, and showing the inner necessity of introducing the methodical doubt to fortify these ideas, the decisive role of metaphysical doubt as the third step of the methodical doubt, and malicious demon as its second phase would be highighted. It would also become clear that the metaphysical doubt has a great importance as a turning point from different aspects: as a knot that ties mathesis universalis with its underlying Metaphysics; as a bridge from within the psychological "I" to the metaphysical "I".شکّ روشیِ دکارت را هم آنان نقد میکنند که یکسره با شکّ میانهای ندارند، هم دیگرانی که آن را برای آغازِ اندیشیدنِ روشمند، نابسنده میدانند. بااینحال، دستآوردهای شکّ روشیِ او در فلسفههای پس از وی، جذب شده و همواره درکار است. هدف این مقاله آن است تا نشان دهد که دکارت چگونه در راهِ پاسخ به پرسشی ناگزیر، از بنیادِ متافیزیکیِ روشِ علمیَش، توانست با بهکاربستنِ شکِّ روشی بهسانِ بسط گامِ نخست از همین روش، به مهمترین کشفِ متافیزیکیِ خویش یعنی کشفِ پیوندِ ضروریِ وجود و عقل در اینهمانیِ «من» دست یابد. ازینرو، پس از طرحِ بنیادهای روش ریاضی کلّی و روشنساختنِ ضرورتِ درونیِ طرحِ شکِّ روشی درنسبتبا استوارساختنِ این بنیادها، با تمرکز بر گام سوم از شکّ روشی ـ شکّ متافیزیکی ـ گذارِ دکارت از سطح روانشناختیِ روش به سطحِ متافیزیکیِ آن صورتبندی میشود. روشن خواهد شد که شکِّ متافیزیکی بههمراه ایدهی اهریمن فریبکار، گرهگاهی است برای پیوندِ روشِ علمی و متافیزیک دکارتی؛ پلی برای گذر از «منِ» روانشناختی به «منِ» متافیزیکی؛ آستانهای برای کشفِ پیوندِ ضروریِ وجود و عقل در اینهمانیِ «منِ» متافیزیکی؛ گذرگاهی برای کنارگذاشتنِ معیارِ شکّناپذیری برای حقیقت ازراهِ بهکاربستنِ دوبارهی آن برخودش ودرنتیجه کشفِ معیارِ عقلانیِ وضوح و تمایز.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7098_166f55b614c3296f0a47502d82a481a0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120210917Dialectic of Beauty in the platonic Thoughtدیالکتیک زیبایی در اندیشه افلاطون185212728110.30465/os.2022.39208.1787FAسید نعمتالله عبدالرحیمزادهدکترای فلسفه غرب، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران (IPS)Journal Article20201129Undoubtedly, the Idea of Beauty is one of the fundamental notions in the philosophy of Plato so that it would be seen in the line of the ideas of Good and One and, like these ideas, plays an essential role in the dialectical system of Plato. The dialectical orientation of this idea begins with Socrates’ question of Beauty in the Hippias Major and though Hippias fails to answer, it reveals the various implications of the meanings of this idea on the one hand and the understanding of the idea transcending from the concrete level to the abstract level on the other hand and upon this basis, tow ascending and descending paths are shaped in the Symposium. The ascending path is from the beautiful bodies to the Beauty itself and the descending path is after visiting Beauty to the corporal world for giving birth to the beautiful thoughts and deeds. Socrates is the central character in both paths whose trait of mutiny and contrary to the custom and habit makes him different from others and also gives him the ability to pass both paths. That is why, despite of his ugliness, he has the beautiful and godly figures within himself and giving birth of these figures is by his language and logos so that according to confirmation of Alcibiades, it has a profound effect on the heart and soul of his audiences.So, the aim of the present paper is to pursue this dialectical path in the platonic thought from initial question about Beauty to the birth of Beauty.ایده زیبایی بیشک یکی از مفاهیم اساسی در فلسفه افلاطون است و حتی میتوان آن را همپای ایده خیر و واحد دانست که همانند آن ایدهها، نقش اساسی در نظام دیالکتیکی افلاطون دارد. جهتگیری دیالکتیکی این ایده با پرسش سقراط از خود زیبایی در محاوره هیپیاس بزرگ شروع میشود و هر چند هیپیاس از عهده پاسخ او برنمیآید اما از یک سو دلالتهای متنوع معنایی این مفهوم آشکار میشوند و از سوی دیگر، فهم این ایده از سطح انضمامی به سطح انتزاعی کشیده میشود و بر این مبنا است که دو سیر دیالکتیکی صعودی و نزولی در محاوره همنوشی شکل میگیرند. سیر صعودی از بدنهای زیبا به سمت خود زیبایی است و سیر نزولی از خود زیبایی به جهان جسمانی برای زایش افکار و اعمال زیبا است. شخصیت محوری در این دو سیر سقراط است که ویژگی سرکش و خلاف عرف و عادت او هم مایه تمایزش از دیگران میشود و هم این که به او توانایی پیمودن این دو سیر را میدهد. به این جهت است که او با وجود زشتی ظاهر، درونی پر از نقوش زیبا و خدایی دارد و زایش این نقوش زیبا توسط او با زبان و لوگوس او است که به تایید آلکیبیادس، تاثیری عمیق بر قلب و روح مخاطبانش میگذارد. بنابراین، هدف مقاله حاضر پیگیری این مسیر دیالکتیکی در اندیشه افلاطون از پرسش اولیه در مورد زیبایی تا زایش زیبایی است.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7281_5da01634158966d5833cf2acc0a3cc98.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120220106Analyzing the question of whether Kant is idealism, based on the views of Nietzsche and Schopenhauerتحلیل و بررسی سوالِ آیا کانت ایدهآلیسم است؟ با تکیه بر آراء نیچه و شوپنهاور213234754010.30465/os.2022.38079.1776FAسید حسن فلسفی طلبدکترای فلسفه محض، استاد مدعو گروه معارف دانشکده فنی و حرفه ای یزدجمال سروشدکترای فلسفه گرایش حکمت متعالیه، عضو هیئت علمی دانشگاه ملایرJournal Article20211025The distinction between Kant's idealism and dogmatic and material idealism is quite clear in the first critique. Another kind of idealism that Kant denies; Problematic idealism is that which considers human knowledge of the outside world through this inner experience and concepts, which also requires analytical reasoning. In contrast to this idealism, Kant argues for transcendental idealism, although he generally agrees fully with idealism formal idealism and its method. The fundamental question here is what is the difference between different types of idealisms? And what is the advantage of that type? And in what aspects is the reason for this superiority? In this article, we discuss the superior aspects of transcendental idealism over absolute idealism, while at the same time expressing the new problems that arise in this regard; Schopenhauer and Nietzsche also have winning critiques of the debate itself that have been addressed in this study, especially Nietzsche, who believes that Kant played a kind of game in this regard. In the final analysis, I came to the conclusion that Kant: has serious problems with the validity of recognizing and explaining certain foreign beings.وجه تمایز ایدهآلیسم کانت با ایدهآلیسم جزمی و مادی در نقد اول بطور کامل مشخص است. یک نوع ایدهآلسیم دیگر که کانت به انکار آن میپردازد؛ ایدهآلیسم اِشکالی (problematic)(صوری) است که علم انسان به جهان خارج را به واسطهی همین تجربه درونی و مفاهیم میداند که آنهم نیازمند استدلال به شیوه تحلیلی است. کانت در مقابل این ایدهآلیسم، بحثِ ایدهآلیسم استعلایی را پیش میکشد، هر چند بطور کلی با ایده آلیسم صوری یا اِشکالی و روش آن موافقت کامل دارد. سوال اساسی در اینجاست که وجه تمایز انواع ایده آلیسم های مختلف در چه موردی است؟ و وجه برتری از آن کدام نوع است؟ و دلایل این برتری در چه جنبه های است؟ در این مقاله به جنبه های برتری ایده آلیسم استعلایی بر ایده آلیسم مطلق می پردازیم، در عین حال مشکلات جدیدی که دراین باب بوجود می آید را بیان نموده ایم؛ همچنین شوپنهاور و نیچه نقدهای برندهای در بحثِ فی نفسه دارند که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است، بخصوص نیچه که معتقدست کانت یک نوع بازی در این مطلب انجام داده است. در تحلیل نهایی به نتیجه رسیدم که کانت علی رغم همه موضوعاتی که برای وجه تمایز خود با ایدهآلسیم جزمی و اِشکالی ارائه می دهد؛ در باب اعتبار شناخت و تبین وجودات خاص خارجی با مشکلات جدی مواجه میشود. https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_7540_95da477af12bada98fb141e177ccf924.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120210911Critical research about Baudrillard theory of simulation on the basis of pragmatismبررسی نقّادانة نظریة "وانمایی" دراندیشة بودریار با نگاهی به پراگماتیسم235259676210.30465/os.2021.36643.1723FAعبدالرئوف میرزامحمدیکارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)محمد رعایت جهرمیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20210605Technology in the age of information in general and theory of simulation in Baudrillard thought in particular are the basis of this paper. With emphasize on critical approach, this paper intends to pursue these basic and secondary issues and questions in Baudrillard philosophy: What is the relationship between information and meaning? What is simulation and what is the difference between representation and simulation, and finally, how is the world of simulation? Baudrillard believed that, we have passed through the age of representation and entered an age that can be called the age of simulation. This age is very different from previous in a way that removes all previous discourses and also redefines man. In this paper, first we examine the background and origins of Baudrillard thought, and then the question of information and its relation to meaning. In the final part of the paper, we try to critically examine Baudrillard thought from the perspective of pragmatism. <br /> کانون این مقاله بررسی مساله تکنولوژی در عصر اطلاعات و در پی آن برآمدن امری به نام وانمایی در اندیشة ژان بودریار است. این مقاله با رویکرد تحلیل و بررسی، به مسائلِ ذیل اشاره دارد: رابطة اطلاعات و معنا چگونه است؟ اطلاعت چگونه امر واقع را فرو میبلعد؟ وانمایی چیست و تفاوت آن با بازنمایی و تظاهر در چیست و سرانجام جهان وانمایی چگونه جهانی است؟ به باور بودریار ما، با گذار از سامان بازنمایی، وارد عصری شدهایم که میتوان آن را عصر وانمایی نامید و این عصر تفاوت شگرفی با عصرهای پیشین داشته و سراسر گفتمانهای پیشین را میسترد و همچنین بازتعریفی از انسان پیش مینهد. این رویداد، یعنی برآمدن سامان وانمایی، پیامد سرریزی اطلاعات به زیست و تجربة انسانی است. در این راه ما نخست؛ پیش زمینهها و خاستگاههای اندیشة بودریار را بررسی میکنیم و سپس به مساله اطلاعات و ارتباط آن با معنا و وانمایی میپردازیم و در بخشِ پایانیِ نوشتار تلاش میکنیم تا نقدی را از چشم-اندازِ رویکردِ پراگماتیستی، بر اندیشة بودریار پیافگنیم.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_6762_c7f893fdf6ecced60a6b61fab1b3c673.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیغرب شناسی بنیادی2383-058112120210911The concept of “Duration” in Henri Bergson's philosophy and its impact on narrative in the European art cinema movementمفهوم «دیرند» در فلسفه ی هانری برگسون و تاثیر آن بر روایت در جنبش سینمای هنری اروپا261289684010.30465/os.2021.36898.1730FAمرجان نادرزاده گوارشکیدانشجوی دکترای فلسفه ی هنر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالعلی مرادخانیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمالحمیدرضا افشاردانشیار گروه نمایش دانشگاه هنر تهران6037997564650217Journal Article20210622Time, for Henri Bergson (French philosopher, 1859-1941), is continuity, progress, and heterogeneity. In addition, because of this perspective, it can be seen that time conserving and preserving the past. Thus, for Bergson, this is the core of his idea about time and memory. Which memory conserves the past and this conservation does not imply that one experiences the same (re-cognition), but difference. One moment is added onto the old ones, and thus, when the next moment occurs, it is added onto all the other old ones plus the one that came immediately before. This is his answer to the question about human beings and the nature of time, this is the concept of duration. This study intends to explain the concept of Duration in Henry Bergson's philosophy and since the main hypothesis of this research is the effect of the "Duration" in Henry Bergson's philosophy on the "European art cinema movement" in the field of narrative's methods and structures. Therefore, in order to prove this hypothesis, after explaining the concept of duration in Bergson's philosophy, the study will examine some of the films of the European art cinema movement, namely the films of Hiroshima My Love 1959 - last year in Marine Wind 1961 - Immortal 1963 In this way, it shows that these films have achieved different representations of time and duration in narrativity by creating novel and complex chronological order, timelessness in the narrative, and the creation of a variety of internal, external, and composite retrospectives(flashback), which can be interpreted by Henry Bergson's definition of time and his concept about duration. Also, this research seeks to achieve a single model for reading and analyzing this type of time-based narration.زمان از دیدگاه هانری برگسون، فیلسوف فرانسوی(1859-1941) عبارت است از تجمع، تکامل و استمرار، و استمرار عبارت است از تکامل دائمی زمان گذشته که در آینده فرو میرود. این دیدگاه پاسخ فلسفهی او به پرسش همیشهگی انسان در رابطه با ذات زمان است که از دل آن مفهوم دیرند هویدا می شود. این مقاله بر آن است تا به تبیین مفهوم دیرند (Duration) در فلسفهی هانری برگسون بپردازد و از آنجا که فرضیهی اصلی این مقاله تاثیر مفهوم دیرند، بر جنبش سینمای هنری اروپا، در حوزه ی روایت و ساختار روایی آن است. ازین رو مقاله ی پیش رو در جهت اثبات این فرضیه، پس از تبیین مفهوم دیرند، به بررسی برخی از فیلمهای جنبش سینمای هنری اروپا، یعنی فیلمهای <em>هیروشیما عشق من 1959- سال گذشته در مارین باد 1961- جاویدان 1963</em> خواهد پرداخت و ازین طریق نشان میدهد که این فیلمها با ایجاد چینشهای زمانی بدیع و پیچیده، زمانپریشی در روایت و خلق انواع گذشتهنگرهای درونی، بیرونی و مرکب به عرضه ی متفاوت از زمان روایی دست یافتهاند که با تعریف هانری برگسون از زمان و مفهوم دیرند قابل ترجماناند، ولذا این مقاله در پی دستیابی به الگویی واحد برای خوانش و واکاوی این نوع روایات زمان محور است.https://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_6840_904e9c04d181fed3557b9a0e5a8b26b4.pdf