Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

One of the questions raised in recent political philosophy is relation  Between power, subject and body, This is that power how constitutes the subject and it body. Michel Foucault is a great thinker that to answer these questions, not only explores the Genea of the modern subject, But also He speaks of  technology of Self, Means A set of mechanisms through which The Self Dose exercise of power on and in itself. So how technology of self , makes the modern subject and it bodies? What are the consequences of such a situation? Foucault's solution for the emancipation of the modern subject of this situation, is including what lessons for our society today?. It seems that in the political thought of Foucault, The subject And his body takes shape In the process of monitoring and punishment mechanism panopticism and internalized. Perhaps the most important consequence of this situation is self-alienation of the subject and body. It seems, Foucault proposed the two solution of joined together to release subject of alienating: 1- Resistance and refusal permanent, 2- Parrhesia (telling the truth). means on Foucault ,the one hand, Invites of  we to have a permanent resistance against the relations of knowledge / power / truth not only in the outside world but also within (The negative form of Foucault solution), On the other hand, invites of  Us for have to Being frank, risk and to reconstruct of self  based on creative narratives(The Positive form of Foucault solution).

Keywords

آب نیکی، حسن (1388)، تحول مفهومی رابطه سوژه و سیاست در اندیشه سیاسی قرن بیستم، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال4، شماره 3، 7-36.
ایمان، محمدتقی، نوشادی، محمودرضا، تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، سال 3، شماره 2، 1390.
باردن، لورنس (1374) تحلیل محتوا، ترجمه یمنی، محمد و آشیانی، ملیحه ، تهران دانشگاه شهید بهشتی.
بروتون، داوید. لو (1392)، جامعه شناسی بدن، ترجمه: ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
جنکینز، ریجارد(1391)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران، پردیس دانش.
حقیقت، صادق (1387). روش شناسی علوم سیاسی، ویراست دوم، قم: انتشارات دانشگاه مفید.
حقیقی، شاهرخ (1378)، گذار از مدرنیته، نیچه، فوکو، لیوتار، دریدا، تهران: آگه.
دیواین، فیونا، تحلیل کیفی، در دیوید مارش و جری استوکر، روش و نظریه در علوم سیاسی، ترجمه حاجی یوسفی، امیر محمد، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، چ6، 1390.
سایونز، جان (1390)، فوکو و امر سیاسی، ترجمه: کاوه حسین زاده راد، تهران: رخداد نو.
فلزن، کریستوفر (1392)، فوکو و گفتگوی اجتماعی، ترجمه: اسفندیار غفاری نسب، تهران: بهمن برنا.
فوکو، میشل (1384)، نظم گفتار، ترجمه باقر پرهام، چاپ سوم، تهران: آگه.
فوکو، میشل (1387)، "نیچه، تبارشناسی، تاریخ"، در متن های برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار فارسی عبدالکریم رشیدیان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ ششم، تهران: نشر نی، صص 373-393.
فوکو، میشل (1388)، پیدایش کلینیک، دیرینه شماسی ادراک پزشکی، ترجمه یحیی امامی، چاپ دوم، تهران:نقش و نگار.
فوکو، میشل (a1392)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ یازدهم، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل (b1390)، تئاتر فلسفه؛ گزیده ای از درس گفتارها، کوتاه نوشت ها و گفتگوها، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل (c1390)، تاریخ جنون، ترجمه فاطمه ولیانی، چاپ نهم، تهران: هرمس.
فوکو، میشل(b1392)، اراده به دانستن، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل، (a1390)گفتمان و حقیقت: تبارشناسی حقیقت گویی و آزادی بیان در غرب، ترجمه علی فردوسی، تهران: دیباچه.
لوکس، استیون (1370)، قدرت، فر انسانی یا شر شیطانی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
میلر، پیتر (1384)، سوژه، استیلا و قدرت، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
هیکس، استویون (1391)، توضیح پست مدرنیسم، شک آوری و سوسیالیسم از روسو تا فوکو، ترجمه: خاطره ظهرابی و فرزانه احسانی، تهران: پژواک.
هیندس، باری(1390)، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمه: مصطفی یونسی، تهران: پردیس دانش/شیرازه.
والزر، مایکل (1380)، در فوکو در بوته نقد، به کوشش دیوید کورنز، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
یونگ، کارل گوستاو (1391)، خود ناشناخته، فرد در جامعه امروزی، ترجمه: مهدی قائنی، چاپ اول، تهران: جامی.
Burkitt, I, (1991), Social Selves: Theories of the Social Formation of personality, London, Sage.
Cooley, C.H (1964), Social Organization: A Study of the Larger Mind, New York, Schocken.
Dryzek, John S. and others (2006), The Oxford Handbook of Political science, Oxford University Press.
Foucault, Michel (1973), The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences:Vintage.
Foucault, Michel (1980), Power/Knowledge, ed. Colin Gordon, Brighton: Harvester.
Foucault, Michel (1982), The Subject and Power, Critical Inquiry, Vol. 8, No. 4 ,pp. 777-795, The University of Chicago Press.
Foucault, Michel (1988), Technologies of the Self.", edited by Luther H. Martin, Huck Gutman and Patrick H. Hutton, pp. 16-49. Univ. of Massachusets Press.
Mead, G.H (1962), Mind, Self and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Prees.
Jeffries Stuart(2014), A critical theoretic Marxist dialectical analysis of the World Cup song, in: http://www.theguardian.com.