Document Type : Research Paper

Authors

member of Institue for Humanities and Cuitural Studies

Abstract

This article is an attempt to appraise the question of education based on Heidegger's perspective as delineated in his work "Being and Time". This work opens up a different venue on issues of education and knowledge. Heidegger unfolded to us with his phenomenology of method and thinking on the concept of Logos and Phenomenon: Logos means "allowing to visit and phenomenon means "showing yourself to yourself. This sense of phenomenology is an opportunity to show things in your own way. Dasein  is the clearing (lichtung) for showing things with temporal disclosedness- in concerning ratio with things  and solicituding ratio with the other daseins – to make it possible  to unfold and allow in unfolding  the truth of the things. In the education on the base of Heidegger's lessons-the subject of education appears to be somewhat concerning in relation to the things of the environment's world. The relationship between a teacher and a student with mode of" leaping ahead-solicituding" leads to a new (truth) event. When we approach education in this fashion then we move beyond dualistic ways of conceptualizing education based on subject-object relationship and instead conceptualizing in a way that dasein is part and parcel of this sojourn. But on the basis of the intention to the things (temporality) every confrontation with the truth appears in relation to the Being of things.

Keywords

1.اینوود،مایکل.(1395).روزنه ای به اندیشه مارتین هایدگر.ترجمه احمدعلی حیدری.تهران.انشارات علمی
2.باقری،خسرو.(1394).رویکردها و روش پژوهش درفلسفه تعلیم وتربیت.تهران.اتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
3.جمادی،سیاوش.(1385).زمینه وزمانه پدیدارشناسی.تهران.انتشارات ققنوس
4.عبدالکریمی،بیژن.(1381).هایدگر واستعلا.تهران.انتشارات نقدفرهنگ
5.فیگال،کونتر.(1394).درآمدی برهایدگر.ترجمه شهرام باقری.تهران.انتشارات حکمت
6.ساکالوفسکی،رابرت.(1384).درآمدی بر پدیدارشناسی.ترجمه محمدقربانی.تهران.انتشارات گام نو
7.لوکنر،آندرئاس.(1394).درآمدی به وجود وزمان.ترجمه احمد علی حیدری.تهران.انتشارات علمی
8.هایدگر،مارتین(1381)."نامه ای درباره انسان گرایی "ازمدرنیسم تا پست مدرنیسم.ترجمه عبدالکریم رشیدیان.تهران. انتشارات نی
9.هایدگر،مارتین(1377)."مطالعه آکادمیک زندگی درعالم"سخنرانی هایدگر به روایت مارکوزه.نامه فلسفه.  ترجمه مهدی صادقی انشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی
10.هایدگر،مارتین(1389).هستی وزمان. ترجمه عبدالکریم رشیدیان.تهران.انتشارات نی
11.هایدگر،مارتین(1386).هستی وزمان.ترجمه سیاش جمادی.تهران .انتشارات ققنوس
12.هایدگر،مارتین(1388).چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟.ترجمه سیاوش جمادی.تهران.انتشارات ققنوس
13.یانگ،جولیان(1394).هایدگر واپسین. ترجمه بهنام خداپناه.تهران .انتشارات حکمت
14.نیچه،فردریش(1383)تبارشناسی اخلاق.ترجمه داریوش آشوری .انتشارات آگاه
. Heidegger,Martin.( 1993). Sein und Zeit(1927), Tübingen, Max Nimeyer Verlag, 17 Auflag,  15.
16.Herrmann,Friedrich-Wilhelm von.(2004) ,Subjekt und Dasein.Grundbegriffe von "Sein und Zeit".3 Auflage Frankfurt am Main:Vittorio Klostermann.
17.Arendt,Hannah.(2016).Denken ohne Geländer,Herausgegeben von Heidi Bohnet und  Kkaus Stadler,München/Berlin,Piper Verlag.