Document Type : Research Paper

Authors

1 Dean of Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Department of Art studies, Art University of Isfahan.

2 Ph.D. Student, Department of Art Studies, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan

Abstract

History is a chain without breaks, which shift flowingly from an era to another. A paradigm shift is a fundamental change in the basic concepts and experimental practices of a scientific discipline. Institution of art will rearrange, when a paradigm shift occures as result of a dialectical encounter. Thus art world coordinate itself with philosophical, political, economical and social aspects of the emerging era. This essay is trying to persue paradigm shifts in the western thought from Renaissance to beginning of Modernism, and their impacts in formation of art schools. Renaissance art rose with emblem of genius godlike man, to supersession pivotal position of god in the art of Middle Ages. Baroque artists took the first steps to be independent. Neoclassic art used ideas of the Enlightenment to serve the french revolution. Romantics became rebellious and restless illustrators of nature. Realists reflected protests of the downstream in their works, and Impressionists challenged these traditional approaches to be the pioneers of an endless conflict named Modernism.

Keywords

منابع:
-                افرت، اندرو (1385). نگرش‌ها در جامعه‌شناسی سیاسی، ترجمه رحیم ابوالحسنی، تهران: میزان.
-                بکولا، ساندرو (1391). هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز و همکاران، تهران: فرهنگ معاصر.
-                بورگر، پیتر (1386). نظریه هنر آوانگارد، ترجمه مجید اخگر، تهران: مینوی خرد.
-                پوک، گرانت. نیوئل، داینا (1392). مبانی تاریخ هنر، ترجمه مجید پروانه‌پور، تهران: ققنوس.
-                ماینر، ورنن هاید (1390). تاریخ تاریخ هنر (سیری در تکوین نظریه هنر)، ترجمه مسعود قاسمیان، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
-                لینتن، نوربرت (1382). هنر مدرن، ترجمه علی رامین، تهران: نی.
-                گامبریج، ارنست (1379). تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، تهران: نی.
-                پاکباز، رویین (1378). دایره‌المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
-                کوهن، تامس (1369). ساختار انقلاب‌های علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: سروش.
-                گاردنر، هلن (1385). هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.
-                لش، اسکات (1390)، جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم، ترجمه شاپور بهیان، تهران: ققنوس.
-                 Craske, Matthew. (1997). Art in Europe1700-1830: A History of the Visual Arts in an Era of Unprecedented Urban Economic Growth. Oxford: Oxford University Press.
-                 Danto, Arthur. (1964). "The Art world". The journal of philosophy, 61 (19), pp. 571-584.
-                 Esche, Charle. & Bradley, will. (2007). Art and social change: A critical reader. London: Tate Publishing.
-                 Fraser, Andrea (2005), "From the Critique of Institutions to an Institution of Critique". Artforum, 44 (1), pp. 278-283.
-                 Goldstein, Joseph L. (2012). "Paradigm shifts in science: insights from the arts". Nature medicine, 18 (10), pp. 1473-1477.
-                 Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1991). The Encyclopedia Logic: Part 1 of the Encyclopaedia of Philosophical, translated by T.F. Geraets, W.A. Suchting, and H.S. Harris, Indianapolis: Hackett.
-                 Kuhn, Thomas. (1970). The Structure of Scientific Revolution, Chicago: The University of Chicago Press.
-                 Mueller, Gustav. (1958). "The Hegel Legend of ‘Synthesis-Antithesis-Thesis’", Journal of the History of Ideas, 19 (3), pp. 411-414.
-                 Thakar, Shreya. (2013). A Current Study and Comparison of Realism and Romanticism in Europe. Graduate International Studies Program, New York: St. John Fisher College.