Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of philosophy of education at Tehran University and researcher in the field of philosophy

2 PhD student of philosophy of Kharazmi University

3 Associate Professor of Social Studies, Institute of Humanities and Cultural Studies

Abstract

Based on Heidegger's views, in this paper we examine Confucius way of teaching as is expressed in analects books. Heidegger's hermeneutical phenomenology was used as an Approach "to understand Being of things” and “to let them unfold themselves”. Examining some essential concepts of analects books, we show how the values ​​in Confucian thought as an oriental way have become a moral system, thus the existence of the beings is reduced to their moral being (i.e: there is a definite moral system in place of existence, so the ontic substitute the ontology), so endanger potentiality, lifeworld and plurality of situations, and eliminated ontological openings. Eventually, in the area of ​​education, openness and other ways do not have the chance to appear, and new and varied ways become closed.

Keywords

  1. روزنتسوایگ، فرانتز .(1377)."تراژدی و بیداری نفس" کتاب سروش- تراژدی. ترجمه‌ی مراد فرهادپور . تهران. سروش
  2. ریتر، یوآخیم.( 1391)، فرهنگ‌نامه‌ی تاریخی فلسفی" مقاله‌ی خدا". جلد دوم از مجموعه‌ی الهیات. تهران. موسسه‌ی پژوهشی حکمت فلسفه ایران و موسسه­ی نو ارغنون.
  3. عشماوی، محمد سعید. (1382)، اسلام‌گرایی یا اسلام. ترجمه‌ی امیر رضایی. تهران. قصیده سرا .
  4. فیگال، گونتر، (1394)، درآمدی بر هایدگر، ترجمه­ی شهرام باقری، تهران، انتشارات حکمت.
  5. کانت، امانوئل .(1383). سنجش خرد ناب. ترجمه‌ی میرشمس‌الدین ادییب سلطانی. تهران. امیرکبیر.
  6. کنفوسیوس .(1375)، مکالمات . ترجمه‌ی حسین کاظم‌زاده‌ی ایرانشهر. تهران. انتشارات علمی فرهنگی.
  7. مای، راینهارد .(1395)، منابع پنهان اندیشه‌های هایدگر؛ تاثیر آموزه‌های چینی و ژاپنی بر نوشته‌های وی. ترجمه‌ی حسن عرب. تهران. زندگی روزانه.
  8. نیچه، فردریش.( 1381)، چنین گفت زرتشت. ترجمه‌ی داریوش آشوری، تهران. نشر آگه.
  9. نیچه، فردریش.(1387)، تبارشناسی اخلاق، ترجمه‌ی داریوش آشوری ،تهران انتشارات آگاه.
  10. هایدگر، مارتین .(1386)، هستی و زمان. ترجمه‌ی سیاوش جمادی. تهران. نشر ققنوس .
  11. هایدگر، مارتین.(1391).هستی و زمان. ترجمه‌ی عبدالکریم رشیدیان. تهران. نشر نی
  12. هایدگر، مارتین. (1388)، "چه باشد آنچه خوانندش تفکر". ترجمه ی سیاوش جمادی. تهران. نشر ققنوس.
  13. هوسرل، ادموند ( 1392)، تأملات دکارتی. ترجمه‌ی عبدالکریم رشیدیان، تهران. نشر نی.
  14.  هوسرل، ادموند (1389). فلسفه به مثابه‌ی علم متقن، ترجمه‌ی بهنام آقایی و سیاوش مسلمی. تهران، نشر مرکز.
  15. هایدگر، مارتین (1377)،"بناکردن، سکونت کردن، فکر­کردن" در فلسفه‌ی تکنولوژی، ترجمه‌ی شاپور اعتماد، تهران، نشر مرکز.
  16. هایدگر،مارتین (1389) "وارستگی؛گفتاری درتفکرمعنوی"در فلسفه و بحران غرب، ترجمه‌ی محمد جوزی، تهران، نشر هرمس.
  17. یاسپرس، کارل (1388) کنفوسیوس، ترجمه‌ی احمد سمیعی، تهران، نشر خوارزمی.

 

  1. . Amine, El louhna (2015) Classical Confucian Political  Thougt,  Princeton University Press.
  2. Confucius (2007) The Analects of Confucius, translated by burton Watson, Columbia University Press.
  3. Confucius (2015) The Analects of Confucius, translated by Robert Eno, http:/www.indiana.edu/ p374/Analects_of_confucius_(Eno-2015).pdf
  4. Duarte, M. Eduardo (2012) Being and Learning, Boston, Sense PUBLISHERS PRESS.
  5. . Flanagan, Frank .M (2011 (Confucius the Analects and Western Education, New York, Continuum Press.
  6. Heidegger, Martin) 1978), Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz , Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
  7.  Herrmann, Friedrich-Wilhelm von (2004) Subjekt und Dasein.Grundbegriffe von "Sein und Zeit".3 Auflage Frankfurt am Main:Vittorio Klostermann.
  8. Heubner E, Dwayne interview by William B. kennedy (1982) From Theory to Practice curriculum: Interview,  Religious Education,77(4), 363-374.