Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D candidate of Philosophy in Islamic Azad University, North Tehran Branch

2 Associate Professor, Department of Philosophy, Islamic Azad University, Tehran Branch

Abstract

Edmund Husserl was the principal founder of phenomenology that carried new and special meaning to word of phenomenology‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ With his intellectual movement he developed a revolution in Western philosophy that had far-reaching effects on it‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ Husserl’s transcendental phenomenology is systematic and methodological and at the crisis time of the science and philosophy in Europe his phenomenology is seen as the only way to solve the crisis and build a new foundation of knowledge on a solid basis‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌
Husserl's Phenomenology introduced pure consciousness, describes the acts of consciousness and its organization‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ In general, his world is the world of consciousness that is shaped by intentionality and transcendental reductions‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ Heidegger introduced the whole history of Western philosophy as the history of ignorance of Being and introduced his philosophy as a question of existence’s the concept of Being.
For Heidegger, the origin of consciousness in Husserl's intellectual system has led it to the development of subjectivism and the separation of Being and Heidegger believed that it is the continuance of the tradition of Western idealism‌‌‌‌‌‌.
Heidegger's hermeneutic and philosophical phenomenology is aimed to clarification and correction of Husserl's intellectual system that he thought is not persuading‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ In his view, human being is distinguished from other beings because of openness and transcendence so he called it as Dasein, that Consciousness is a sign of his existence and its consequence‌‌‌‌‌‌.
Despite of the common intellectual philosophical systems elements among two philosophers, there are some differences in their principles that the article tries to deals with this issue‌‌‌‌‌‌.

Keywords

منابع
احمدی، بابک،(1384). ساختار و تاویل متن، تهران، نشر مرکز، چاپ هفتم.
بوخنسکی‌‌‌‌‌‌، ا‌‌‌‌‌‌، م. (1379). فلسفه معاصر اروپایی، شرف‌‌‌‌‌‌، انتشارات علمی فرهنگی‌‌‌‌‌‌، چاپ دوم
پالمر‌‌‌‌‌‌، ریچارد (1377). علم هرمنوتیک‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ حنایی کاشانی‌‌‌‌‌‌، سعید‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ تهران‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ انتشارات هرمس‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ چاپ اول.
جمادی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ سیاوش‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1389)‌‌‌‌‌‌. زمینه و زمانه‌ی پدیدار‌شناسی (جستاری در زندگی و اندیشه‌های هوسرل و
هایدگر)‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ تهران‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌ انتشارات ققنوس‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ چاپ سوم‌‌‌‌‌‌.
خاتمی، محمود، (1394).  فلسفه غربی معاصر، تهران، نشرعلم، چاپ سوم.
 دارنیک،‌‌‌‌‌‌ آندره‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1384)‌‌‌‌‌‌. پدیدارشناسی چیست‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ مترجم‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌ دکتر محمود نوالی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ سازمان مطالعه و تدوین کتب(سمت)‌‌‌‌‌‌.
دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر، تالیف مجتهدی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ کریم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1387)‌‌‌‌‌‌.‌‌‌‌‌‌تهران، انتشارات سروش، چاپ دوم
رشیدیان‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ عبدالکریم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1384). هوسرل در متن آثارش‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ تهران‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ نشرنی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ چاپ اول‌‌‌‌‌‌.
عبدالکریمی‌‌‌‌‌‌، بیژن‌‌‌‌‌‌، (1395)، تفکر معنوی و سوبژکتیویسم متافیزیکی‌‌‌‌‌‌، پژوهشهای عقلی نوین‌‌‌‌‌‌، سال اول پائیز و زمستان 1395شماره2
عبدالکریمی. بیژن، (1391) هایدگر و استعلا، تهران، انتشارات ققنوس، چاپ اول.
گادامر‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ هانس گئورگ‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1381). زبان به مثابه میانجی تجربه هرمنوتیکی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ احمدی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ بابک‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ هرمنوتیک مدرن‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ گزینه جستارها‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ تهران‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ نشر مرکز‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ چاپ سوم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ صص ۲۳۵-۲۰۲
مک کواری، جان؛ (1377)مارتین هایدگر، حنایی کاشانی،سعید، چاپ اول ، انتشارات هرمس
ورنو‌‌‌‌‌‌، روژ؛ وال‌‌‌‌‌‌، ژان. (1372). "پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن " مهدوی‌‌‌‌‌‌، یحیی‌‌‌‌‌‌، خوارزمی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ تهران.
هیدگر‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ مارتین‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌(1386). هستی و زمان، جمادی سیاوش، تهران انتشارات ققنوس، چاپ اول
هوسرل‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ آدموند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1392).‌‌‌‌‌‌ایدهء پدیدارشناسی، رشیدیان عبدالکریم، تهران، انتشارات علمی فرهنگی چاپ سوم
هوسرل‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ ادموند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ (1396). تأملات دکارتی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ مقدمه‌ای بر پدیده شناسی‌‌‌‌‌‌،‌ رشیدیان‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ عبدالکریم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ تهران‌‌‌‌‌‌،‌‌‌‌‌‌ نشرنی‌‌‌‌‌‌
 
منابع لاتین:
 
Fink, Eugen.De la phenomenologie.tran.Didier Franck.Paris:Minuit,1974
Heidegger, Martin. (1994) Einführung in die phänomenologische Forschung (WS 1923/24), GA 17, hrsg. von F.W. von Herrmann, 1. Auflage, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Heidegger, Martin. (1979) Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs (SS 1925), GA 20, hrsg. von Petra Jaeger, 1. Auflage, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Heidegger, Martin. (1977) Sein und Zeit (1927), GA 2, hrsg. von F.W. von Herrmann,1. Aufla
Husserl, Edmond. (1985) Idees directrices pour und phenomenology . tren: P . Ricoreur . Paris.
Levinas,Theorie de L'intuition dans la phenomenologie de Husserl. Paris:vrin,1970