Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Institute of Philosophical Studies and History of Science, Institute of Humanities and Cultural Studies

10.30465/os.2021.31191.1647

Abstract

Since the time of its first publication in the 1960s up until now, Al-i Ahmad’s Gharbzadegi has been the locus of much controversy, both in academia and in politics. Among the various encounters with this influential text, one of the dominant interpretations, particularly in the decades after the 1979 Revolution, has been the one that reads Gharbzadegi  in the framework of cultural essentialism, or “authenticity”, and as a call for a “return to self.” This essay aims to explicate the inadequacy and one-sidedness of this dominant interpretation through highlighting both the potentials of the text to move beyond cultural essentialism and its explicit critique of the notion of the “return to self”.  

Keywords

منابع

ـــــــــــــــ. (۱۳۸۲). «کنگره‌ی بین‌المللی موسیقی: درباره‌ی حفاظت سنت‌های موسیقی اصیل ملی و عامیانه»، ماهور، ۲۲: ۱۸۶-۱۷۳.
آشوری، داریوش. (۱۳۸۹). «جلال آل احمد»، در پرسه‌هاوپرسش‌ها، تهران: آگه، ۲۴ – ۱۱.
ـــــــــــــــــ. (۱۳۹۲الف). «نظریه غرب‌زدگی و بحران تفکر در ایران»، در ماومدرنیت، تهران: موسسه فرهنگی صراط، ۱۴۲ – ۱۳۳.
ـــــــــــــــــ. (۱۳۹۲ب). «هشیاری تاریخی: نگرشی در غرب‌زدگی و مبانی نظری آن»، در ماومدرنیت، تهران: موسسه فرهنگی صراط، ۴۲ – ۱۳.
آل احمد، جلال. ( ۱۳۴۹). اورازان. چاپ دوم، تهران: نشر زمان.
ـــــــــــــــــ. (۱۳۷۰). تات‌نشین‌های بلوک زهرا. چاپ پنجم. تهران: امیرکبیر.
ـــــــــــــــــ.(۱۳۸۴). غرب‌زدگی. تهران: جامه‌دران.
ـــــــــــــــــ.(۱۳۸۶). جزیره‌یخارک: دریتیمخلیج. چاپ چهارم. تهران: مجید.
ـــــــــــــــــ. (۱۳۸۹). در خدمت و خیانت روشن‌فکران. چاپ ششم. تهران: فردوس.
اباذری، سارا. (۱۳۹۶). «شکل‌گیری گفتمان موسیقی سنتی در حوزه‌ی موسیقی ایران، از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷»، مطالعات جامعه‌شناختی، ۲۴(۲): ۵۳۵-۵۲۳.
بروجردی، مهرزاد. (۱۳۹۲). روشنفکران ایرانی و غرب: سرگذشت نافرجام بومی‌گرایی. چاپ هفتم. ترجمه جمشید شیرازی. تهران: نشر فرزان روز.
توفیق، ابراهیم، و همکاران. (۱۳۹۸). نامیدن تعلیق: برنامه‌ای پژوهشی برای جامعه‌شناسی تاریخی انتقادی در ایران. تهران: مانیا هنر.
سروش، عبدالکریم. (۱۳۹۳). «غرب‌زدگی در ترازو»، سخنرانی در بنیاد سهروردی در ۲۵ ماه می ۲۰۱۴، تورونتو، کانادا.
ضیاابراهیمی، رضا. (۱۳۹۶). پیدایشناسیونالیسمایرانی: نژادوسیاستبی‌جاسازی. ترجمه حسن افشار. تهران: مرکز.
فردید، سید احمد. (۱۳۹۵). غربوغرب‌زدگیوبحرانحوالتتاریخیآندرروزگارنیست‌انگارومکرلیلونهارزده‌آخرالزمانکنونی (درس‌گفتارهایدکترسیداحمدفردیددرسال۱۳۶۳). تهران: فرنو.
فیاض، محمدرضا. (۱۳۷۷). «بازخوانیِ اصالت»، ماهور، ۱: ۱۱۲-۹۳.
کسروی، احمد. (۱۳۱۱). آئین. چاپ نخست (نسخه‌ی اینترنتی). 
کلانتری، سارا. (۱۳۸۳). «روند سنت‌‌گرایی در موسیقی ایران»، ماهور، ۲۶: ۱۵۵-۱۳۳.
گلستانی، مجتبی. (۱۳۹۴). واسازیمتونجلالآلاحمد:‌ سوژه،نیهیلیسموامرسیاسی. تهران: نیلوفر.
مصباحی‌پور ایرانیان، جمشید. (۱۳۵۸). واقعیت اجتماعی و جهان داستان. تهران: امیرکبیر.
مهرجو، حبیب‌الله. (۱۳۹۵). روشنفکر میهنی: برش‌هایی از زندگی جلال آل احمد. تهران: موسسه‌ی فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
میرزائی، حسین. (۱۳۹۲). جلالاهلقلم: زندگی،آثارواندیشه‌هایجلالآلاحمد. چاپ سوم. تهران: سروش.
هاشمی، محمد منصور. (۱۳۸۳). هویت‌اندیشان و میراث فکری احمد فردید. تهران: کویر.