Document Type : Research Paper
Authors
1 m-human right-researcher
2 Professor of philosophy of Education. Tehran Uni. Iran
3 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, University of Tehran
Abstract
From the perspective of phenomenology, this research considers the essence of education-Bildung and its different manifestations in the entire history of education. Relying on the first stage of phenomenology, we first turn our face away from the common, evident concept of Bildung. Then, via deconstruction, we will ask about historical phenomena and the nature of Bildung, which will eventually look at the common feature of Bildung or its essence from Heidegger’s perspective. Historically, none of Bildung’s phenomena are essentially the same. They are phenomenal possibilities in the history of education. Every one of the phenomena has the temporal disclosedness of education-Bildung hidden within it, however, none of them can take hold of its totality under their control. Here, the essence of education-Bildung, in its phenomenological expressions, will be deconstructed and in a negative Heidegger manner, we will show that none of these phenomena are the total essence of Bildung. Hence, the essence is embedded in the context of time, which is a kind of openness and caring, as well as the development of the human essence in the overall sense. The essence is both disclosed and hidden in Bildung’s manifold manifestations
Keywords
منابع
- ارسطو (1385) اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، طرح نو.
- افلاطون (1380) دوره آثار افلاطون جلد چهارم، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- آگوستین (1393) شهر خدا، ترجمه حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- باقری، خسرو (1396) گفتوگوی معلم و فیلسوف، تهران، علمی فرهنگی.
- دیلتای، ویلهم (1389) تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی، ترجمه منوچهر صانعی، تهران، ققنوس.
- دریفوس، هیوبرت (1399) در-جهان-بودن، ترجمه زکیه آزادانی، تهران، نی.
- عسکریزاده،فلور،میری،سیدجواد(1396)«تاملاتی در تعلیموتربیت، براساس آموزههای هایدگر در هستیوزمان؛ تعلیموتربیت تیمارخوارانه«، مجلۀ غربشناسی بنیادی، سال هشتم، شماره اول، ص57-79.
- فروید، زیگموند (1382) ناخشنودیهای فرهنگ، ترجمه امید مهرگان، تهران، گامنو.
- فروید، زیگموند (1382) «ورای اصل لذت» ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه ارغنون 21.
- فیگال، گونتر (1394) درآمدی بر هایدگر، ترجمه شهرام باقری، تهران، حکمت.
- کانت، ایمانوئل (1377) نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان،تهران، نی
- کانت، ایمانوئل (1386) «روشننگری چیست»، سیروس آرینپور، تهران، آگه.
- کانت، ایمانوئل (1392) تعلیموتربیت، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، دانشگاه تهران.
- لامعی،علی اصغر، کلباسیاشتری، حسین(1391) «جستارهایی درباره فلسفه تاریخ هردر»، مجلۀ غربشناسی بنیادی، سال سوم، شماره اول،ص55-76.
- مارکوزه، هربرت (1392) خردوانقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، ثالث.
- نیچه، فردریش (1380) چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، تهران، آگه.
- نیچه، فردریش (1382) تبارشناسی اخلاق، ترجمه داریوش آشوری، تهران، آگه
- هایدگر، مارتین (1377) «پرسش از تکنولوژی» در فلسفه تکنولوژی، شاپور اعتماد، تهران، مرکز.
- هایدگر، مارتین (1386) هستیوزمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین (1387) نیچه (جلد اول)، ترجمه ایرج قانونی، تهران، آگه.
- هایدگر، مارتین (1388) چه باشد آنچه خوانندش تفکر. ترجمه سیاوش جمادی. تهران، ققنوس.
- هردر،گتفرید (1386) «کلمه و مفهوم انسانیت»در روشننگری چیست، سیروس آرینپور، تهران، آگه.
- هگل، فردریش (1386) استقرار شریعت در مذهب مسیح، ترجمه باقر پرهام، تهران، آگه.
- هگل، فردریش (1390) پدیدارشناسی جان، ترجمه باقر پرهام، تهران، کندوکاو.
- یگر، ورنر (1389) صدر مسیحیت و پایدیای یونانی، ترجمه امیر نصری، تهران، حکت و فلسفه.
- یگر، ورنر (1376) پایدیا (جلد اول و سوم)، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- Augustine (1957) Against the Academicians, Marquette University Press.
- Bollnow, Otto Friedrich (1987) Crisis and new beginning, translated by Donald and Nancy Muss, U.S.A, Duquesene University.
- Brook, Angus (2009) The Potentiality of Authenticity in Becoming a Teacher, in: Gloria, DallAlbe (ed.): Exploring. education through Phenomenology (Oxford, Wiley & Blackwel), pp 56-57.
- Duden (2015) Deutches Universalwörtabuch, Manheim, Duden Verlag
- Ehrmantraut, Michael (2010) Heideggers Philosophic Pedagogy, Continuum.
- Gadamer, Hans-Georg (1999A), Ästhetik und Poetik, Band8, Kunst als Aussage, Tübingen, Mohr Siebeck.
- Gadamer, Hans-Georg (1999B),Hermeneuik I; Warheit und Methode,GW,Bd 1, Tübingen, Mohr Siebeck.
- Gosepath, Stefan und Luhman, Georg (1999) Philosophie der Menschenrechte, am Main, Surkamp.
- Hegel, G, W, F (1967) Grundlinien der Philosophie des Rechtn, Hamburg, Felix Meiner.
- Hegel, G, W, F (1968) Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften Grundrisse, Dritter Teil(Band 10), Frankfort.am Main, Suhrkamp Verlag .
- Hegel, G, W, F (1988) Phanomenology des Geist, Hamburg, Felix Meiner.
- Heidegger, Martin (1989) Die Grundprobleme der phänomenolodie, 1923/1944, Band 24, Frankfurt am Main:Vittorio Klostermann.
- Heidegger, Martin (2014) Schwarze Hefte 1938/1939, Band 95, Frankfurt am Main:Vittorio Klostermann.
- Herder, H.V (2004) Philosophy Writing, translated by Michael N. Forster Cambridge, Cambridge University Press.
- Humboldt, Wilhelm V (1793/1964) Bildung des Menschen in Schule und Universität, Heidelberg, Quelle und Meyer.
- Koller, Hans-Christoph (2005): Grundbegriffe, Theorien und Methoden der Erziehungswissenschaft.Eine Einführung, Stuttgart: Kohlhammer, S. 25ff.
- Koselleck, Reinhardt. Einleitung zur anthropologischen und semantischen Struktur der Bildung. In: KOSELLECK, Reinhardt (Ed.). Bildungsbürgertum im 19. Jahrunderts: Teil II; Bildungsgüter und Bildungswissen. Stuttgart: Klet-Cotta, 1990. P. 11-46.
- kritische Kulturphilosophie, in: Jürgen Stolzenberg and Lars Thade Ulrichs (ed) Exploring. Bildung als Kuns (Göttingen, de Gruyter), pp. 171-192.
- Lear, Gabtiel Richardson (2015) Happy Lives and the Highest Good, Prinseton: Prinseton press.
- E (2007)) Bildung, in: Ritter, Joachim (ed): Historische Wörterbuch der Philosophie, (Baqsel, Schwabe)pp 921-937.
- Liessmann, K.P (2006). Theorie der Unbildung. Die Irrtümer der Wissensgesellschaft.Wien: Paul Zsolnay.
- Mayer, Kirsten (2011) Bildung: Grundthemen Philosophy, De Gruyter, Berlin.
- Östling, john (1988) Humboldt and the modern German university, translated by Lena Olsson, Lund University Press.
- Rohlfs, Carsten(2011) Bildungseinstellung, Heidlberg, Vs Verlag.
- Tenorth, Heinz-Elmar,(2020) Die Rede von Bildung, Berlin, Springer-Verlag
- Von Herrmann, F.W (2004) Subjekt und Dasein, Frankfort am Mein: Vittorio Klostermann.
- Zöller, Günter(2010), „Mannigfaltigkeit und Tätigkeit“. Wilhelm von Humboldts, Kritische Kulturphilosophie, in: Bildung als Kunst (Fichte, Schiller, Humboldt, Nietzsche), Berlin, De Gruyter.
- Zöller, Günter (2013) "Die Idee der Philosophischen selbstbildung Herder Pädagogische Auseinanderesetzung mit Kant in der Metakritik "in Herders Metakritik Analysen und Interpretationen, Stuttgart, fromman-holzboog Verlag.