Document Type : Promotional article

Author

associate professor in persian language and literature, neyshabur university

Abstract

Following the foundations of the flow of modernity and the positivism paradigm on the level of human life, moral crises in various dimensions, social anomalies were formed in the epistemology of relativism in the Western world. Consequently, its intellectual foundations of thought were strongly criticized by rival schools, even in the West itself. On this basis, the leaders of the capitalist system, to consolidate their epistemic foundations, this time, with another element called mysticism, have tried to consolidate their attitude and worldview, which apparently sought to achieve psychological tranquility of people. The story of Rhonda Byrne Secret, including the works on this theme that has received much attention in recent years and has found many fans. The method and approach of this work are that a kind of mystical journey and believes that human by focusing on thought and perseverance, hope and wish, attention to the consciousness of beings and love and self-knowledge, can achieve all its aspirations and material desires. In this research, the descriptive-analytical method has been used to investigating and adapting the elements of this work with Persian mystical and educational works. In summary, the research findings show that although the effect of themes is in common with the mystical works of Persian literature, in the main purpose and main theme of the work, and due to the attention paid only to material issues and human desires, are in line with the objectives of the capitalist system as the main axis of modernity.

Keywords

  • آزمندیان، علیرضا (1388)؛ تکنولوژی فکر؛ تهران: مؤلف.
  • اسحاقیان درچه، جواد (1395)؛ «بررسی تطبیقی مفهوم و مفاهیم آرزو بین متون دینی با تأکید بر ادعیه و زیارات مهدوی و فرضیۀ جذب»؛ مشرق موعود؛ سال دهم، شمارۀ 39، صص 167- 188.
  • برن، راندا (1393)؛ راز؛ ترجمۀ نفیسه معتکف؛ چاپ چهل و نهم، تهران: لیوسا.
  • بنتون.تد و یان کرایب (1386)؛ فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی؛ ترجمه: شهناز مسمی پرست و محمود متحد؛ تهران:نشر آگه.
  • حافظ، شمس­الدین محمد (1379)؛ دیوان حافظ شیرازی؛ تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی؛ چاپ اول، تهران: مؤسسۀ نشر جهان دانش.
  • حمیدیه، بهزاد(1395)؛ «دین‌داری پست‌مدرن و ازخودبیگانگی ملی»؛ ادیان و عرفان؛ سال 49، شمارۀ اول، صص 47- 65.
  • خسروپناه، عبدالحسین (1390)؛ جریان­شناسی ضد فرهنگ­ها؛ قم: تعلیم و تربیت اسلامی.
  • دورکیم، امیل (۱۳۹۲)؛ درباره تقسیم کار؛ ترجمه باقر پرهام؛ تهران: مرکز.
  • زیمل، گئورگ (۱۳۷۳)؛ «پول در فرهنگ مدرن»؛ ارغنون؛ ترجمۀ یوسف اباذری؛ شمارۀ ۳، صص ۳۲۵-۳۳۸.
  • سعدی، مصلح­ بن عبدالله (1389)؛ کلیات سعدی (گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید، قطعات و رسائل)؛ به اهتمام محمدعلی فروغی؛ چاپ 15، تهران: امیرکبیر.
  • شریفی دست، حمزه (1391ب)؛ «قانون جذب»؛ مطالعات معنوی؛ شمارۀ 3، صص 151- 190.
  • شریفی دوست، حمزه (1391الف)؛ «دعا در اندیشۀ رهبری و مقایسۀ آن با قانون جذب»؛ مکاتبه و اندیشه؛ شمارۀ 43، صص 99- 116.
  • شریفی، احمدحسین (1389)؛ درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان­های کاذب؛ قم: به­آموز.
  • شفیعی سروستانی، ابراهیم (1385)؛ جریان شناسی دفاع از حقوق زنان در ایران؛ قم: کتاب طه.
  • صادقی فسایی، سهیلا، عرفان منش، ایمان(1394)؛ «بازنمایی بحران معنا و خانواده در فیلم‌های گانزالس ایناریتو»؛ مجله جهانی رسانه؛ شمارۀ 1، صص 57ـ 72.
  • عابدی، محمدرضا و میرجلیل اکرمی(1386)؛ «عرفان پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ تفاوت­ها و رویکردها»؛ پژوهش­های ادب عرفانی (گوهر گویا)؛ شمارۀ 4، صص 61- 90.
  • فروم، اریک(1359)؛ روانکاوی و دین؛ ترجمۀ آرسن نظریان؛ چاپ چهارم، تهران: انتشارات پویش.
  • گاردتر، ولیام (۱۳۸۶)؛ «جنگ علیه خانواده»؛ ترجمۀ معصومه محمدی؛ تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
  • گیدنز، آنتونی (۱۳۹۲). تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید؛ ترجمۀ ناصر موفقیان؛ تهران: نشر نی.
  • لطیفی، زهره و نسیم استکی آزاد(1393)؛ « نسبت بین آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی در فرایند هویت یافتگی»؛ مطالعات ملی؛ شمارۀ 60، صص 73- 94.
  • هی، لوییز (1375)؛ شفای زندگی؛ ترجمۀ گیتی خوشدل؛ چاپ نهم، تهران: دنیای مادر.
  • محیطی اردکان، محمدعلی (1393)؛ « بررسی تبیین علامه طباطبایی از شعور همگانی موجودات در تفسیر المیزان»؛ معرفت فلسفی؛ سال 11، شمارۀ 4، صص 39- 70
  • مرتضوی باروق، سیدعلی (1384)؛ «سنخیت و جذب در مثنوی مولوی»؛ کیهان فرهنگی؛ شمارۀ 230، صص 56- 61.
  • مولوی، جلال­الدین محمد (1374)؛ مثنوی معنوی؛ تصحیح نیکلسون؛ چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهش.
  • مولوی، جلال‌الدین محمد (1363)؛ کلیات شمس تبریزی؛ تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر؛ چاپ دهم، تهران: امیرکبیر.
  • نظامی، الیاس بن یوسف (1389)؛ خمسۀ نظامی؛ به کوشش سعید حمیدیان؛ چاپ چهارم، تهران: نشر قطره.