Document Type : Research Paper

Author

PhD of Political Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch

Abstract

This research aims to analyze the concept of westernization in Ahmad Fardid's philosophy of history and its relationship with the Islamic Revolution. In it, while analyzing Fardid's attitude towards the state of human civilization in the new era, the position of the Islamic Revolution in it as a great transformation to get rid of the control of Westernization is attempted. And to deal with the non-existence caused by it should be considered. The critical interpretation method has been considered in this research, and with its application, it has been tried to evaluate and criticize the concept of westernization in Farid's intellectual literature and its relationship with the Islamic Revolution. Fardid's analysis of this important political development is mostly based on the anti-Western characteristics of the Islamic Revolution, and he is indifferent to the political nature of the revolution as a modern political phenomenon.The main finding of this research is to understand the reductionist nature of Fardid's thought about the relationship between the Islamic Revolution and modernity and to examine the consequences of his analysis, which requires ignoring the political, economic and social aspects of the revolution and focusing only on its ontological dimension. The overall result shows that the ontological approach and individual history philosophy, which is based on Heidegger's critique of metaphysics and attention to Ibn Arabi's mystical nomenclature and apocalyptic ideas, has fundamental shortcomings in explaining the phenomenon of the Islamic Revolution.

Keywords

  • فهرست منابع

    - ابن عربی، محمد بن علی (بی‌تا) فتوحات المکیه، 4 ج، بیروت: دار صادر.

    - ابن عربی، محمد بن علی(1383) کشف المعنی عن سراسماء الله الحسنی، ترجمه و شرح علی زمانی قمشه‌ای، قم: مطبوعات دینی.

    - ابن عربی، محمد بن علی (1389) فصوص‌الحکم، درآمد، ترجمه محمدعلی موحد، تهران: کارنامه.

    - ‌ آشوری، داریوش(1376)‌ ما و مدرنیته، تهران: صراط.

    - ‌ آشوری، داریوش(2004)‌ «اسطوره فلسفه در میان ما، بازدیدی از احمد فردید و نظریه غرب‌زدگی»، قابل‌دسترسی در سایت: www. Nilgoon.org

    - ‌ آل‌احمد، جلال (1373) غرب‌زدگی، تهران: فردوس.

    - ‌ دیباج، موسی (1383)؛ مفردات فردیدی، تهران: نشر علم.

    - شایگان، داریوش(1376) زیر آسمان‌های جهان، ترجمه نازی عظیما، تهران: نشر فروزان.

    - شایگان، داریوش(1395) «هویت چهل‌تکه ایرانی در گفت‌وگو با داریوش شایگان» روزنامه اعتماد، شماره 3704، 7 دی.

    - عبدالکریمی، بیژن(1392) هایدگر در ایران، نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه‌های سید احمد فردید، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.

    - عبدالکریمی، بیژن (1386) «هایدگر و فردید»، خردنامه همشهری، شماره 19.

    - ‌ فردید، احمد (1349) اندیشه‌های صادق هدایت، به کوشش محمد کتیرایی، تهران: انتشارات اشرفی و فرزین.

    - ‌ فردید، احمد (1350) «پاسخ به نظرخواهی درباره شرق و غرب»، فرهنگ و زندگی، شماره 7، دی.

    - فردید، سید احمد(1374) «سقوط هدایت در چاله هرز ادبیات فرانسه»،روزنامه شرق، زمستان.

    - فردید، سید احمد(1378) «مصاحبه منتشر نشده فردید با کیهان فرهنگی»، شهروند امروز، شماره 2، شهریور.

    - فردید، سید احمد(1381) دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان، به کوشش محمد مددپور، تهران : نشر نظر.

    - فردید، سید احمد(1386) «فیلسوف بعید: غرب‌زدگی (متن منتشر نشده از سیداحمد فردید)» خردنامه همشهری شماره 19،مهر.

    - قیصری، محمد داوود (1375) شرح فصوص‌الحکم، به کوشش سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: علمی فرهنگی.

    - معارف، سیدعباسی (1380)؛ نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی، تهران: نشر رایزن.

    - مددپور، محمد (1378) سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.

    - میرسپاسی، علی(1386) روشنفکران ایران: روایت‌های یاس و امید، ترجمه عباس مخبر، تهران: توسعه.

    - نراقی، احساس(1378) در خشت خام، گفتگو با احسان نراقی، تهران: جامعه ایرانیان.

    - هاشمی، محمد منصور (1384)؛ هویت‌اندشان و میراث فکری احمد فردید، تهران: نشر کویر.

    - هایدگر، مارتین(1383) متافیزیک چیست، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.

     

    • Dostal, Robert.j. (1992). "Beyond being: Heidegger's plato" in Christopher Macann (ed.) Martin Heidegger, critical Assessments. (vol. II). London:
    • Fisher، Alec (2011). Critical thinking: An introduction. Cambridge University Press.
    • Heidegger, Martin (1968). What is called thinking?. Translated by Gray, J. New York: HarperPerennial.
    • Heidegger, Martin. (1962), Being and time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Bodmin: Blackwell Publishers.
    • Heidegger, Martin. (1992), Parmenides, Translated by Andre Schuwer and Richard Rojcewicz, Indiana: Indiana University Press.
    • May, Reinhard (1996). Heidegger's Hidden Sources: East Asian influences on his work. Translated with a complementary essay, by Graham Parkes. London and New York: Routledge.
    • Mirsepassi (2017). Transnationalism in Iranian Political Thought: The Life and Times of Ahmad Fardid, Cambridge University Press.
    • Mirsepassi, Ali(2019) Iran's Quiet Revolution, Cambridge University Press.
    • Mirsepassi, Ali.(2018). Iran's Troubled Modernity: Debating Ahmad Fardid's Legacy, Cambridge University Press.
    • Arne. (1969). Four Modern philosophers, Carnap, Wittgenstein, Heidegger, Sartre. Translated by Alastair Hannay. Chicago and London: The university of Chicago press.
    • Rajaee, Farhang (2010) Islamism and Modernism: The Changing Discourse in Iran, University of Texas Press.
    • Richard, Paul & Elder, Linda (2007) The Art  of  Socratic  Questioning,  Based  on  Thinking  Concept & Tools. Foundation For critical Thinking press.
    • Wrathall, Mark A. (2010), Heidegger and Unconcealment: Truth, Language, and History, Cambridge: Cambridge University Press.