Document Type : Research Paper

Authors

1 Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran

2 daneshyar

3 Faculty member of Shahid Beheshti University, Tehran.

10.30465/os.2022.42931.1858

Abstract

Spirituality and meaningfulness of life is an issue that has pitted two traditional religious thoughts and the modern secular world against each other. The basic question is, "Is spirituality achieved only through religion, or is it possible to live a meaningful life in a secular society?" Religious spirituality relies on the immaterial world and spiritual affairs and can include moral values, religion, sacred or occult matters, mysticism, etc. or any kind of spiritual and spiritual state in life. Secular meaningfulness is focused on the point that meaningful life is the result of rationality, which is achieved as a result of free, conscious, voluntary and purposeful human action, and its fruit should be the improvement of human's worldly life conditions. With this understanding, it becomes clear that there is a fundamental difference between the two categories of religiosity and spirituality, as if spirituality can be separated from religiosity. The difference between religiosity and spirituality is that if religiosity is not out of servitude, it is not religiosity; But if spirituality comes from servitude, it is not spirituality. What secularism claims to try to realize is purifying human thoughts from superstitions and deviations.

Keywords

 
منابع
ارسطو (1391). اخلاق نیکوماخس، چاپ سوم. ترجمه: سید ابوالقاسم پورحسینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بریه، امیل (1395). تاریخ فلسفه، جلد دوم، چاپ سوم، ترجمه: علی‌مراد داودی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بیزر، فردریک (1398). هگل، چاپ چهارم، ترجمه: سید مسعود حسینی. تهران: ققنوس.
حاجی آقا، رحیم و محبوبه پاک‌نیا (1396). «هابرماس و جایگاه دین در حوزه عمومی»، دوفصلنامه غرب‌شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، شماره دوم، صص 76-57.
خاقانی اصفهانی، محمد و حسین عباسی (1389). جستاری درباره دو واژه سکولاریسم و لائیسیته و برابرهای فارسی و عربی این دو، مجله ادیان و عرفان، شماره یکم، سال چهل و سوم، بهار و تابستان 1389، صص 72-57.
دکارت، رنه (1372).قواعد هدایت ذهن، ترجمه: منوچهر صانعی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات.
سلیمانی، عبدالرحیم (1396). تعریف دین در کلام و فلسفه دین و تعریف اقلی و اکثری، فلسفه دین، دوره 14، شماره 2، صص 397-375.
علی خانی، اسماعیل (1394). «برخی شاخصه‌های زندگی معنادار در اسلام»، جستارهای فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1394، صص 132-111.
کانت، امانوئل (1396). فلسفه فضیلت، چاپ پنجم. ترجمه: منوچهر صانعی دره‌بیدی. تهران: نقش و نگار. 
کانت، امانوئل (1398). دین در محدوده عقل تنها، چاپ پنجم. ترجمه: منوچهر صانعی دره‌بیدی. تهران: نقش و نگار.
مرادخانی، علی و پریزاد سینایی (1392). «بررسی معنای دین بر اساس درآمد درس گفتارهای فلسفه دین هگل»، جستارهای فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم، شماره اول، صص 117-105.
ملکیان، مصطفی (1381). راهی به رهایی: جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت، تهران: موسسه نگاه معاصر.
منزه، مهدی؛ جاهد، محسن و سحر کاوندی (1398). «فراطبیعت‌باوری ترکیبی کاتینگهام و نقش آن در معناداری زندگی»، دو فصلنامه پژوهش‌های علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال نهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1398، صص 142-119.
نارویی نصرتی، رحیم (1389). «معنویت همزاد و همگام انسان؛ نگاهی دینی – روانشناختی»، فصلنامه معرفت، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). قابل دسترس در: http://marifat.nashriyat.ir/node/1976
هیک، جان (1390). فلسفه دین، ترجمه: بهزاد سالکی. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی.
هیوم، دیوید (1396). تاریخ طبیعی دین، ترجمه: حمید عنایت. تهران: خوارزمی. 
 
Laitinen A. (2010). “Ethical Theory and Moral Practice”, Springer, Vol. 13, No. 3, pp. 353-355.
Pablo Munoz Iturrieta (2017). The Meaning of Religious Freedom in the Secular Public Sphere. Faculty of Philosophy. Ottawa: Ontario.
Taylor Carles (1989). Sources of the Self: The Making of Modern Identity. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Taylor Carles (2004). Modern Social Imaginaries. Durham, North Carolina: Duke University Press.
Taylor Carles (2007). A Secular Age. Cambridge, Massachusetts: Belknap Press of Harvard University Press.