• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
غرب شناسی بنیادی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
محمد‌علی خلج, محمدحسین. (1393). دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی. غرب شناسی بنیادی, 5(1), 103-128.
محمدحسین محمد‌علی خلج. "دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی". غرب شناسی بنیادی, 5, 1, 1393, 103-128.
محمد‌علی خلج, محمدحسین. (1393). 'دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی', غرب شناسی بنیادی, 5(1), pp. 103-128.
محمد‌علی خلج, محمدحسین. دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی. غرب شناسی بنیادی, 1393; 5(1): 103-128.

دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی

مقاله 6، دوره 5، شماره 1، بهار و تابستان 1393، صفحه 103-128  XML اصل مقاله (229 K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسنده
محمدحسین محمد‌علی خلج
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله برای ارائة روایتی تاریخی از تحولاتِ هوش مصنوعی در قرن 20 و 21 از نظرگاهی فلسفی، سه دوره را از هم جدا کرده است: 1. تسلطِ پارادایم نمادی؛ 2. بازگشت به پیوندگرایی؛ 3. ظهور حیات مصنوعی. مدعای اصلی مقاله آن است که هم بازگشت به پیوندگرایی و هم ظهور حیات مصنوعی، نقدهای دریفوس بر رویکردهای پیشین در هوش مصنوعی را تأیید می‌کند. به باور دریفوس یک نگرشِ اتمیستی ـ فورمالیستی به ذهن، دانش، و هستی، پشتوانۀ اصلیِ پارادایم نمادی است. شکستِ هوش مصنوعی نمادی در صوری‌سازیِ فهمِ هرروزه و چرخش به سوی نگرشی کل‌گرایانه در پیوندگرایی مؤیدِ نقدهای دریفوس است. همچنین حیات مصنوعی با بدن‌مندانه و موقعیت‌مند دانستنِ شناخت موضع وی را تأیید می‌کند. با این وجود، حمایت واپسین دریفوس از هوش مصنوعی هیدگری و این ادعا که این جریان، هستی‌شناسیِ هیدگری را در آزمونی تجربی قرار می‌دهد قابل نقد است. همچنین همراه با ارزیابی نقد دریفوس نشان داده می‌شود که وی از نقد فلسفی هوش مصنوعی به نقدِ کلِ فرهنگ و اندیشۀ غربی پل می‌زند و نشان می‌دهد که برای اصالت‌دادن به فهمِ تئوریک و فراموشیِ جهان انسانی، خطرِ پیشِ روی این فرهنگ ظهور انسان‌هایی با فهمِ ماشینی و نه ماشین‌هایی با توانایی‌های ورای انسانی است
کلیدواژه‌ها
هوش مصنوعی؛ پارادایم نمادی؛ پیوندگرایی؛ حیات مصنوعی؛ هوش مصنوعی هیدگری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,181
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.