غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان

چکیده

در این مقاله بر آنم تا نقد ساندل بر مقدمۀ اصل تفاوت راولز در توزیع دارایی‌ها را بررسی کنم. بر اساس این مقدمه، هیچ کسی مستحق و مالک حقیقی داشته‌هایش نیست و بنابراین دارایی‌های هر فرد باید دارایی‌های عمومی تلقی شود و همه در سودهای آن سهیم باشند و این مستلزم برداشتی جماعت‌گرایانه از «خود» به مثابۀ مالکی است که گسترده‌تر از مالک فردی است و می‌توان آن را «خود» جماعتی خواند. این تلقی از خود و مالکیت با فردگرایی و لیبرالیسم وظیفه‌گرایانۀ راولز در تعارض است. رابرت نوزیک اصل تفاوت راولز را بدین صورت نقد می‌کند که اصل تفاوت و بازتوزیع دارایی‌ها مستلزم گرفتن مالیات از ثروت‌مندان برای کمک به فقراست و این موجب بهره‌برداری از حاصل زحمت ثروت‌مندان و به بردگی گرفتن آن‌ها‌ می‌شود و با آزادی فردی لیبرالیسم در تعارض است. مؤلف این مقاله بر آن‌ است که با تحلیل و ارزیابی این دو نقد ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصل تفاوت در نظریۀ عدالت راولز را روشن‌تر کند.

کلیدواژه‌ها

راولز، جان (1387). نظریۀ عدالت، ترجمۀ محمدکمال سروریان و مرتضی بحرانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رورتی، ریچارد (1382). اولویت دموکراسی بر فلسفه، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
ساندل، مایکل (1374). لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمۀ احمد تدین، تهران: علمی و فرهنگی.
لسناف، مایکل. ایچ (1387). فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: ماهی.
 
Bell, Daniel (1973). The Coming of Post Industrial Society, Harmondsworth.
Haworth, Alan (2006). ‘Liberalism, Abstract Individualism, and the Problems of Particular Obligations’, Springer, No. 11.
Nozick, Robert. (1974). Anarchy, State, Utopia, New York.
Rawls, John (1999). A Theory of Justice, The Belaknap Press of Harvard University press, Cambridge, Massachusetts and London England.
Sandel, Michael. (1998). Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge University Press