نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره(
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
3 استادیارگروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
چکیده
نیچه راهی را که بشر در مسیر اخلاق تاکنون پیموده است، نه همچون یک فرایند تکاملیِ مثبت و ارزنده، بلکه تاریخچهیدیرپاترین خطاهای انسان و مسبب سرنوشت هولناک و هراسانگیزاو می داند.از این رو به نقد شدیداخلاقکه به اصطلاح میراثی تاریخی و دستاوردی ارزشمند برای بشر تلقی میشد، می پردازد.از نظر او تمامی ابعاد زندگی بشر، حتی پرسش او از وجود،تحت تأثیر ارزشهاستو این ارزشها،کشمکشها و بحرانهاییرا برای انسان پدید آوردهاست.نیچه خود را ضد اخلاق مینامد و همهینظام های اخلاقی را مردود میشمارد.البتهاو در نقد اخلاق می خواهد بنیاد حقیقی اخلاق را بیابد، جایگاه و نحوهی عمل آن را شرح دهد و ساز و کارارزشگذاری انسانرا که او را به انجام افعال اخلاقی وادارمیکند، تشخیص دهد.در پس تمام اظهارات ویرانگرانه نیچه، طرحی جدید و ایده ای نو و در عین حال یکپارچه وجود دارد. او قصد ندارد نظامی همچون نظامهایی که آنها را به نقد کشیده و ویران نموده است، بنیان گذارد. مظهر این ایده ی نو، ابرانسان است. در این مقاله نگاه منفی نیچه را به منزلت اخلاق در تمدن غرب، در پرتو انتقاداتی که به اخلاق وارد می کند، بررسی می کنیم.
کلیدواژهها
- احمدی، ثریا و مرادی، سعیده، (1390)، اگزیستانسیالیسم دین و اخلاق، تهران: علم.
- استرن، ج. پ (1383)، نیچه، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: طرح نو.
- فلین، توماس (1390)، اگزیستانسیالیسم، ترجمه حسین کیانی، تهران: بصیرت.
- فینک، اویکن (1385) زندآگاهی فلسفه نیچه، ترجمه منوچهر اسدی، تهران: نشر پرسش.
- نیچه، فریدریش (1389)،اراده قدرت، ترجمه مجید شریف، تهران: جامی.
- _________ (1391 الف)،انسانی، زیاده انسانی، ترجمه ابوتراب سهراب و محمد محقق نیشابوری، تهران: نشر مرکز.
- _________ (1391 ب)، چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگاه.
- _________(1381)، غروب بتها، ترجمه داریوش آشوری، تهران: انتشارات آگه.
- _________ (1373)،فراسوی نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری، تهران: انتشارات خوارزمی.
10. واتیمو، جانی (1389)،فریدریش نیچه درآمدی بر زندگی و تفکر، ترجمه ناهید احمدیان، آبادان: پرسش.
- Brobjer, Thomas H (2003), “Nietzsche’s Affirmative Morality: An Ethics of Virtue”, The Journal of Nietzsche Studies, Issue 26, pp. 64-78.
- Cameron, Frank (1999),“Nietzsche’s Ethics of Character: A Study of Nietzsche’s Ethics and its Place in the History of Moral Thinking”by Thomas H. Brobjer, Journal of Nietzsche Studies, No. 17, Published by: Penn State University Press, pp. 73-77.
- Guess, Raymond (1997)“Nietzsche and Morality”, European Journal of Philosophy, 5:1, pp. 1–20.
- Larsen, Allen W. (1997) “Nietzsche on the Socratic morality as decadence”, The European Legacy: Toward New Paradigms, 2:2, 320-325.
- Miner, Robert (2011) “Nietzsche's Fourfold Conception of the Self”, Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, Vol. 54, No. 4, pp. 337-360.
- Morrison, Iain (2003) “Nietzsche’s genealogy of morality in the human, all too human series”, British Journal for the History of Philosophy, Vol. 11, No. 4, pp. 657-669.
- Nietzsche, Friedrich Wilhelm (1982) “Twilight of the Idols”, In W. A. Kaufmann (ed.) The Portable Nietzsche, New York: Viking Press.
- ________(1998) On the Genealogy of Morality: A Polemic, trans. M. Clark and A. J. Swensen, Indianapolis: Hackett.
- Schacht, R. (1983) Nietzsche, London: Routledge & Kegan Paul.
- Tanesini, Alessandra (2012),“Nietzsche on the Diachronic Will and the Problem of Morality”, European Journal of Philosophy, Blackwell Publishing Ltd, (Online Version of Record published before inclusion in an issue) pp. 1-24.