غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیار موسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ی ایران

3 استادیار فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

10.30465/os.2023.42141.1844

چکیده

همکلامی با متفکران پیش‌ازسقراطی و تأمل در اقوال به جای‌مانده از ایشان تأثیر فراوانی بر اندیشه‌ی هایدگر گذاشته است. هایدگر در بحث از حقیقت زبان به تجربه‌ی یونانیان از لوگوس بمنزله‌ی ذات زبان، نظر دارد. لوگوس که مقام جمعِ نسب و روابط است، همچون فعلی است که سبب ظهور هر آنچه هست می‌گردد. در کلام متفکران یونانی ظهور موجودات بر آمده از لوگوس است و اندیشیدن نیز گوش‌سپردن به کلام آن. در ابتدای این مقاله نسبت میان هایدگر و پیش‌از سقراطیان و دلیل اهمیت ایشان به اجمال بررسی و سپس حقیقت زبان در اندیشه‌ی هایدگر متأخر با نظر به مفهوم لوگوس شرح داده می‌شود.تاثیرپذیری هایدگر از متفکران پیش از سقراطی در موضوع زبان، در دو سطح قابل تحلیل است؛ مرحله اول توجه به لوگوس در اندیشه آنان و مرتبه بعد نسبت میان لوگوس با وجود که البته مرتبه دوم در ضون مرحله اول مستتر بوده و از آن حاصل آمده است.

کلیدواژه‌ها

  1.  منابع

         منابع فارسی:

    1. ال. پروتی، جیمز (1379)، پرسش از خدا درتفکر مارتین هایدگر ، ترجمه: محمدرضا جوزی، تهران: حکمت.
    2. بیستگی، میگل د (1381)، هایدگر و سیاست، ترجمه: سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
    3. ت.بورشه ودیگران (1389)، زبان شناسی وادبیات، ترجمه: کوروش صفوی، تهران: هرمس.
    4. جمادی، سیاوش (1385)، زمینه ­و زمانه­ی پدیدار شناسی، تهران: ققنوس.
    5. شرف خراسانی، شرف الدین (1382)، نخستین فیلسوفان یونان، تهران: علمی وفرهنگی.
    6. ضیاء شهابی، پرویز(1383)، «پابه­پای ارسطو در جست­وجوی دانش برین»، در برهان وعرفان، شماره اول، تهران: واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.
    1. گایر، مانفرد (1394)، مارتین هایدگر، ترجمه ماریا ناصر، تهران: پارسه.
    2. هایدگر، ‌مارتین (1388)، چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟، ترجمه: سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
    1. هایدگر ، مارتین (1391)، زبان خانه­ی وجود، ترجمه: جهانبخش ناصر، تهران: هرمس.
    2. هایدگر ، مارتین، (1384) «فلسفه چیست؟»، در فلسفه در قرن بیستم، ترجمه: رضا داوری اردکانی، تهران: سمت.
    1. هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.

     

     

     

     

       منابع انگلیسی:

     

     

    1. Guthrie, w.k.c (1985), A History of Greek Philosophy, vol 1, London: Cambridge.
    2. Heidegger, Martin (1996), Being and  Time, trans.J.Stambaugh, New York: State University  of  NewYork.
    3. Heidegger, Martin (1984), Early Greek Thinking, trans. D.F.Krell &F.A.Capuzzi, New York: Harper San Francisco.
    4. Heidegger, Martin (2000), Introduction to Metaphysics, trans.G.Fried & R.Polt,London: Yalenotabene.
    5. Heidegger, Martin (1982) ,On The Way to Language, trans. Peter D. Hertz,London: Cambridge.
    6. Heidegger, Martin (1972) , On Time and Being, trans. J.Stambough, New York: Harper & Row.
    7. Heidegger, Martin (1992), Parmenides, trans.A.Schuwer & R.Rojecewicz, Pennsylvania: Indiana University Press.
    8. Heidegger, Martin (1998), Pathmarks, ed. William Mc Neil, London: Cambridge.
    9. Heidegger, Martin (1975) , Poetry, Language, Thought, trans. Albert Hofstadter, NewYork: Harper & Row.
    10. Heidegger, Martin (1968) ,What is called Thinking?, trans.F.D.Wieck & J.G.Gray, New York: Harper & Row.
    11. Jacobs, David C (1992), The Presocratics after Heidegger, New York: State University of New York.
    12. Pattison, George (2000), The Later Heidegger, London: Routledge.
    13. Richardson, Willim.J (2003), Heidegger Through Phenomenology to Thought, New York: Fordham University Press.