Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Philosophy of Art, Islamic Azad University, North Tehran Branch

2 daneshyar - Islamic Azad University Tehran North Branch

3 Associate Professor, Department of Drama, Tehran University of Arts

Abstract

Time, for Henri Bergson (French philosopher, 1859-1941), is continuity, progress, and heterogeneity. In addition, because of this perspective, it can be seen that time conserving and preserving the past. Thus, for Bergson, this is the core of his idea about time and memory. Which memory conserves the past and this conservation does not imply that one experiences the same (re-cognition), but difference. One moment is added onto the old ones, and thus, when the next moment occurs, it is added onto all the other old ones plus the one that came immediately before. This is his answer to the question about human beings and the nature of time, this is the concept of duration. This study intends to explain the concept of Duration in Henry Bergson's philosophy and since the main hypothesis of this research is the effect of the "Duration" in Henry Bergson's philosophy on the "European art cinema movement" in the field of narrative's methods and structures. Therefore, in order to prove this hypothesis, after explaining the concept of duration in Bergson's philosophy, the study will examine some of the films of the European art cinema movement, namely the films of Hiroshima My Love 1959 - last year in Marine Wind 1961 - Immortal 1963 In this way, it shows that these films have achieved different representations of time and duration in narrativity by creating novel and complex chronological order, timelessness in the narrative, and the creation of a variety of internal, external, and composite retrospectives(flashback), which can be interpreted by Henry Bergson's definition of time and his concept about duration. Also, this research seeks to achieve a single model for reading and analyzing this type of time-based narration.

Keywords

منابع
فارسی
-         برانیگان، ادوارد (1386)، نقطه‌ی دید در سینما: نظریه‌ی روایت و ذهنیت در سینمای کلاسیک، مجید محمدی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
-         برگسون، هانری (1375)، ماده و یاد؛رهیافتی به رابطه‌ی جسم و روح، علی قلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
-         بوردول، دیوید (1373)، روایت در فیلم داستانی، جلد1، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
-         بوردول، دیوید (1375)، روایت در فیلم داستانی، جلد2، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
-         پروست، مارسل (1369)، در جستجوی زمان از دست رفته: کتاب اول؛ طرف خانه‌ی سوان، مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران
-         تارکوفسکی، آندری (1387)، زمان ممهور، قباد ویسی، انتشارات آتا، تهران
-         تروتزکی، فیلیپ (1382)، زمان شدن، امید نیک فرجام، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 90-102
-         دلوز، ژیل (1393)، برگسونیسم، زهره اکسیری و پیمان غلامی، نشر روزبهان، تهران.
-         دلوز،ژیل. کولبروک،کلر. باگیو،رونالد (1390)، ادراک، زمان و سینما، مهراد پارسا، نشر رخ داد نو، تهران.
-         راف، جان (1388)، کتاب ماه فلسفه، مصطفی امیری، اردیبهشت، شماره 20، صفحات 3-31
-         ریکور، پل (1374)، تاریخ، خاطره، فراموشی، نشریه‌ی گفتگو (ترجمه‌ی متن سخنرانی‌ای است که ریکور در انجمن فلسفۀ تهران در سال 1374 ایراد نمود)، تابستان، شماره 8، صفحات 47-60
-         شوارتس،سنفورد (1382)، آنری برگسون، خشایار دیهیمی، نشر ماهی، تهران
-         شیخ مهدی، علی (1382)، جستاری بر زمان در تصویر سینمایی، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 138-150
-         ضمیران، محمد (1382)، مفهوم زمان در اندیشه‌ی بشری، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 13-19
-         فروغی، محمدعلی (1388)، سیر حکمت در اروپا، نشر هرمس، تهران
-         لیوتار، ژان فرانسوا (1393)، نا انسانی، محمدعلی جعفری، انتشارات مولی، تهران
-         مارتین، والاس (1391)، نظریه‌های روایت، محمد شهبا، نشر هرمس، تهران
-         موسوی حجازی، بهار (1382)، شی و زمان، مطالعه‌ای در تاثیر زمان بر تولید اشیا، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 60-64
 
لاتین
-          Al-Saji, A. (2004), The memory of another past: Bergson, Deleuze and a new theory of time. Cont Philos Rev 37, 203–239.
-          Bergson, H (1934), The Creative Mind: An Introduction to Metaphysics, Mabelle L Andison, Wisdom Library, New York
-          Bergson, H (1922), Duration and Simultaneity, Leon Jacobson, Indianapolis & New York: Bobbs-Merrill.
-          Deleuze, Gilles, (1998), Cinema II: The Time-Image, Huge tomlinson, Athlone Press, Londen
-          Deleuze, Gilles, (1994), Difference and Repetition, Pual.R.Patton, Columbia university of Chicago, Chicago
-          Deleuze, Gilles, Guattari, Felix, (1989), Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, Robert Hurley, Helen Lane, New york Rutledge, New York
-          Genette, G. (2000), Order in narrative in narrative reader, Martin Macquillan, London and New York: Routledge.
-          Genette, G. (1980), Narrative Discourse: An Essay in Method, Cornell University Press.
-          Guerlac, Suzanne (2006), Thinking in Time: An Introduction to Henri Bergson, Cornell University Press.
-          Kellman, S. (1987). THE CINEMATIC NOVEL: TRACKING A CONCEPT. Modern Fiction Studies, 33(3), 467-477.
-          Kovács, A. B. (2007). Screening modernism: European art cinema, 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press.
-          Kozin, A. (2009). The appearing memory: Gilles Deleuze and Andrey Tarkovsky on `crystal-image’. Memory Studies, 2(1), 103–117.
-          Kumar, Shiv. k, (1963), Bergson & the stream of consciousness novel, New York Rutledge, New York
-          Posman, S. (2012). Time as a Simple/Multiple Melody in Henri Bergson's "Duration and Simultaneity" and Gertrude Stein's Landscape Writing. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 45(1), 105-120.
-          Prince, Jerald (2000), On Narattology/ In Narrative Reader, Martin Macquillan, London and New york Rutledge, New York
-          Ricoeur, Paul (1979), The Human Experience of Time and Narrative, Research in Phenomenology, 1979, Vol. 9 (1979), pp. 17-34
-          Ricoeur, Paul (1988), Time and Narrative-Vol3, Kathleen Blamey & David Pellauer, the university of Chicago press, Chicago
-          Turetzky, Philip (1998), Time, London and New York Rutledge, New York