Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD candidate in research of art, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran

2 Professor in College of Fine Arts, University of Tehran, Iran

10.30465/os.2021.37662.1752

Abstract

This research purpose is to answer the question of how the discourse of social commitment in contemporary art of the world has presented itself and how is it manifested in the way of expressing works of art? In a descriptive-analytical method, it has studied the process of formation of the discourse of social commitment in the contemporary art of the Western world and its manifestation in the art of war and peace. As a result, much of contemporary world art has embraced the discourse of social commitment; But the place and role of political and social commitment in art has been fundamentally changed by the functioning of contemporary art movements. If in the past we encountered formalist, unitary, individual expression in the role of a particular commodity in museums and galleries, today we are confronted with conceptualist, pluralistic works, with an emphasis on the social dimension as a statement. We encounter public places, streets, museums, and galleries, and finally, at this time, art breaks away from its limited framework and, as an action, places the artist in the role of an activist in relation to social issues.

Keywords

آرچر، مایکل؛ (1396). هنر بعد از1960، ترجمه کتایون یوسفی، تهران: حرفه هنرمند.
استاکستاد، مریلین؛ (1395). تاریخ هنر، ترجمه: بهزاد امین سلطانی و آناهیتا مقبلی، تهران: انتشارات فخراکیا.
استالابراس، جولیان؛ (1389). هنر معاصر(پس از جنگ سرد)، ترجمه بهرنگ پورحسینی، تهران: چشمه.
برت، تری؛ (1392). نقد هنر، شناخت هنر معاصر، ترجمه کامران غبرانی، تهران: نشر نیکا.
بورگر، پیتر؛ (1394). نظریه هنر آوانگارد، ترجمه مجید اخگر، تهران: مینوی خرد.
چایلدز، پیتر؛ (1383). مدرنیسم، ترجمه‌ رضا رضایی. تهران: ماهی.
کانور، استیون؛ (1394). پسامدرنیسم، فرهنگ اندیشه انتقادی؛ از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز
سانتاگ، سوزان؛ (1398). تماشای رنج دیگران، ترجمه زهرا درویشیان، تهران: نشر چشمه.
صحاف­زاده، علیرضا؛ (1389). هنر هویت و سیاست بازنمایی، تهران: بیدگل.
فاضلی، نعمت الله و مرتضی قلیچ؛ (1389). مقدمه کتاب پیتر برک با عنوان تاریخ فرهنگی چیست؟، تهران: انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام.
فرکلاف، نورمن؛ (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.
لوسی اسمیت، ادوارد؛ (1380). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش­های هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیع آذر، تهران: نشر نظر.
مریدی، محمدرضا؛ (1398). هنر اجتماعی: مقالاتی در جامعه­شناسی هنر معاصر ایران، تهران: کتاب آبان و دانشگاه هنر.
لینتن، نوربرت؛ (1391). هنر مدرن، ترجمه علی رامین، تهران: نشر نی.
مهدی­زاده، سید محمد؛ (1397). نظریه­های رسانه اندیشه­های رایج و دیدگاه­های انتقادی، تهران: انتشارات همشهری.
میک لنگی، مارگارت؛ (1394). پیشرفت (دانشنامه فلسفه استنفورد 22) ، ترجمه مژده ثامتی، تهران: ققنوس.
میه، کاترین؛(1390). هنر معاصر تاریخ و جغرافیا، ترجمه مهشید نونهالی، تهران: نشر نظر.
Berlin, Isaiah, (2000). The Pursuit of the Ideal, in: the Proper Study of Mankind: An Anthology of Essays, ed., Henry Hardy (New York: Farrar, Straus & Giroux.
Salter, P. (2010) technology and the transformation of performance. Cambridge: Massachusetts institute of technology.