Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph. D in Moral Philosophy, Moral Philosophy department, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran

2 MA student in Moral Philosophy, Moral Philosophy department, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran

10.30465/os.2022.40398.1810

Abstract

Descartes, in his epistemological inquiry process, known as grammatical doubt, has chosen a kind of behavioral discipline with a provisional state. In this type of moral advice, living on the basis of common and relatively simple principles is promoted without the need for a previous philosophical basis, and regardless of the content of the belief and the degree of its coherence or strength. The question is that What is the conceivable relationship between: a) This minimalist interpretation of morality, which takes the easy preparation of acknowledging the necessity of morality and discovering its major instances, and b) The so-called postmodern morality, which in the later historical context of Descartes, and it takes a much stricter view of the possibility and value of morality? By an intertextual reading of the relationship between provisional and postmodern perceptions of ethics, it seems that Descartes's provisional behavioral strategy is a commentary on the presence of ethics in postmodern discourse and, in fact, it is the pillar of the survival of this discourse regarding to the necessity of ethics.

Keywords

  • منابع

    • بودریار، ژان، (۱۳۹۳)، فوکو را فراموش کن، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
    • بهنیافر، مهدی، (۱۳۹۸)، «معنای «موقت» در اخلاق موقت دکارت و بررسی انتقادی چند برداشت معاصر»، حکمت و فلسفه، ۱۵(۵۸)، تابستان، ۷۵- ۱۰۵.
    • دکارت، رنه، (۱۳۹۳)، اعتراضات و پاسخها، ترجمه و توضیح علی افضلی، تهران، علمی فرهنگی.
    • --------، (۱۳۸۴)، تأملات در فلسفۀ اولی، ترجمۀ احمد احمدی، تهران، سمت.
    • --------، (۱۳۸۵)، گفتار در روش راه بردن عقل (ضمیمه‌ی کتابِ سیر حکمت در اروپا)، ترجمۀ محمدعلی فروغی، تهران، نیلوفر.
    • رورتی، ریچارد، (۱۳۹۷)، جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران، ترجمه مرتضی نوری، تهران، شب‌خیز.
    • ریتر، یوآخیم و دیگران، (۱۳۹۴)، فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه، جلد سوم: اخلاق، ویراستارِ ترجمه سید محمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و موسسه فرهنگی- پژوهشی نوارغنون.
    • فوکو، میشل، (۱۳۹۹)، اراده به دانستن، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران، نی.
    • --------، (۱۳۹۶)، این یک چپق نیست، ترجمه مانی حقیقی، تهران، مرکز.
    • --------، (۱۴۰۰)، الفاظ و اشیا، ترجمه فاطمه ولیانی، تهران، ماهی.
    • --------، (۱۳۹۷)، دیرینه‌شناسی دانش، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران، نی
    • لیوتار، ژان فرانسوا، (۱۳۹۴)، وضعیت پست‌مدرن، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران، گام نو.
    • نیچه، فردریش، (۱۳۹۳)، تبارشناسی اخلاق، ترجمه داریوش آشوری، تهران، آگه.
    • ----------، (۱۳۹۶). غروب بت‌ها، ترجمه داریوش آشوری، تهران، آگه.
    • ----------، (۱۳۹۴)، فراسوی نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری، تهران، خوارزمی.
    • Bagley, P. J, (1996), On the Moral Philosophy of Rene Descartes: Or, How Morals are Derived from Method, Tijdschrift Voor Filosofie, 58(4), 673- 693.  
    • Clarke, Desmond, (2005), Descartes's Theory of Mind, Oxford University Press.
    • Hoffman, Paul, (2009), Essays on Descartes, Oxford University Press.
    • McAfee, Noelle, (2004), Julia Kristeva, Routledge.
    • Reuter, Martina and Svensson, Frans, (eds.), (2019), Mind, Body, and Morality, New Perspectives on Descartes and Spinoza, Routledge.
    • Skirry, Justin, (2006), Descartes and the Metaphysics of Human Nature, Continuum.