Document Type : Research Paper
Author
ًAssistant Professor of Religious Studies and Islamic Theology Department, Quran and Hadith University
Abstract
Focusing on the will to power and reach the superman, Nietzsche's moral thought despises any system based on human humiliation, and introduces Christianity for promoting the morality of slavery, as the morality of the weak, which its emphasis on the original sin and inherent pollution of man kills the spirit of will and power and self-esteem in people. Applying a phenomenological method, this research has tried to find the Islamic teachings which drew Nietzsche's attention and to explore the consistency of his intellectual system with those teachings. According to him, Islam is a religion that recognizes the passion, will, selectivity, and authenticity of man and has an honest understanding of human nature, and a positive and realistic view of the world that is in line with Nietzsche's philosophy and especially the idea of the will to power. Moreover, the theory of perspectivism has contributed to a pluralistic understanding of religions, and the adaptation of some Islamic teachings to parts of his philosophical apparatus has provided him with a positive view of Islam. Paying attention to the realm of the heart and emotion in the mystical wisdom of Islam has also been consistent with its principles in the critique of modern reason.
Keywords
قرآن کریم
- کتاب مقدس، (۲۰۱۱). نسخه قدیم فارسی POV
- براون کالین. (۱۳۷۵)،. فلسفه و ایمان مسیحی،. ترجمه طاطهوس میکاییلیان. تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی
- حقیقی شاهرخ. (۱۳۹۱)،. گذار از مدرنیته؟ نیچه، فوکو، لیوتار، دریدا، شاهرخ حقیقی. تهران: نشر آگاه
- دلوز ژیل. (۱۳۹۰). نیچه و فلسفه. ترجمه لیلا کوچکمنش. تهران: رخ داد نو
- رابینسون دیو،. (۱۳۸۰)،. نیچه و مکتب پستمدرن،. ترجمه ابوتراب سهراب و فروزان نیکوکار. تهران: نشر و پژوهش فروزان
- عبدالکریمی بیژن ؛ سید علیرضا رضویزاده ( الف.). حقیقت و اراده معطوف به قدرت به منزله هنر. دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398. صفحه ۱۶۹- 195
- عبدالکریمی بیژن ؛ سید علیرضا رضویزاده (ب.). « لبخند» تراژیک ابرانسان در تفکر نیچه. دوره 11، شماره 1. بهار و تابستان 1399. صفحه 165-197
- کانت ایمانوئل. تمهیدات. (۱۳۷۰). ترجمه غلامعلی حداد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
- مهرین مهران. (۱۳۳۸). فلسفه نیچه. تهران: کانون معرفت
- نیچه فریدریش. (۱۳۷۷ الف)،. اراده قدرت،. ترجمه مجید شریف. تهران: انتشارات جامی
- نیچه فریدریش. (۱۳۷۷ ب). حکمت شادان. ترجمه جلال آل احمد و دیگران. تهران: انتشارات جامی. چاپ دوم
- نیچه فریدریش. (۱۳۸۱)،. غروب بتها یا فلسفیدن با پتک،. ترجمه داریوش آشوری. تهران: انتشارات آگاه
- نیچه فریدریش،. (۱۳۷۳). فراسوی نیک و بد(۱۳۷۳)،. ترجمه داریوش آشوری. تهران: انتشارات خوارزمی،. چاپ دوم
- نیچه فریدریش،. (۱۳۸۰). تبارشناسی اخلاق (۱۳۸۰)،. ترجمه داریوش آشوری. تهران: انتشارات آگاه،. چاپ سوم
- یاسپرس کارل،. (1380)،. نیچه و مسیحیت،. ترجمه عزت الله فولادوند. تهران: انتشارات سخن
- Almond Ian. (2003). Nietzsche's Peace with Islam: My Enemy's Enemy Is My Friend”. German Life and Letters 56(1):43 - 55
- Almond Ian. (2010)., History of German Thought, from Leibniz to Nietzsche, Routlege., 2010
- Cahoone Lawrence E., [compiled by], (1996). From modernism to postmodernism: an anthology. UK: , Blackwell, UK, 199.6
- Hollingdale. R. J. (1965). Nietzsche. London: Routledge.
- Jackson Roy. (2007). Nietzsche and Islam. Routledge.
- Jemes Ken and Richardson John (Ed.). (2013). The oxford handbook of Nietzsche. Uk: Oxford University Press.
- Lewis Bernard. (2008). The Assassins: a radical sect in Islam. Basic Books
- Mandel Siegfried. (1998). Nietzsche and the Jews. New York: Prometheus Books.
- Mutti Claudio. (2013). Nietzsche et l'Islam. France: Edizioni all'insegna del veltro
- Rambort Lowry Robina and Flores Watson Fiona, The Moors in ANDALUCÍA 8TH to 15TH Centuris in http://www.andalucia.com/history/spainsmoo
- Robinson Dave. (1999). Nietzsche and Postmodernism., UK: Iconbooks.
- https://www.amazon.com/Nietzsche-lIslam-French-Claudio-Mutti-ebook/dp/B00DW22NCQ