اندیشه اخلاقی نیچه که در اراده معطوف به قدرت و رسیدن به ابرمرد متمرکز است هر نوع نظام مبتنی بر ذلت و تحقیر انسان را بی ارزش میشمرد و مسیحیت را به دلیل ترویج اخلاق بردگی، اخلاق ضعیفان میداند که با تاکید بر گناه نخستین و آلودگی ذاتی انسان، روح اراده و قدرت و عزت نفس را در آدمیان میمیراند. این پژوهش، تلاش کرده تا آموزههای اسلامی مورد توجه نیچه را بیابد و با روشی پدیدارشناختی چگونگی تلائم دستگاه فکری وی با آن آموزهها را واکاود. از نظر او اسلام، دینی است که شور، اراده، گزینشگری و خود اصیل انسان را به رسمیت میشناسد و فهمی صادقانه از طبیعت انسان، و نگاهی مثبت و واقعگرایانه به دنیا دارد که در تلائم با فلسفه وی و خصوصا انگاره اراده معطوف به قدرت است. همچنین نظریه تفسیری منظرگرایانهاش به فهم پلورالیستی از ادیان کمک کرده و سازواری پارهای آموزههای اسلامی با قطعاتی از دستگاه فلسفی وی، نگره مثبتی از اسلام را برای او فراهم آورده است. توجه به ساحت دل و احساس در حکمت عرفانی اسلام نیز سازگار با مبانیاش در نقد عقل مدرن بوده است.
کریمی,احمد . (1400). بررسی مولفهها و تحلیل دلایل نگرههای خوشبینانه نیچه به اسلام. غرب شناسی بنیادی, 11(2), 169-186. doi: 10.30465/os.2021.33285.1670
MLA
کریمی,احمد . "بررسی مولفهها و تحلیل دلایل نگرههای خوشبینانه نیچه به اسلام", غرب شناسی بنیادی, 11, 2, 1400, 169-186. doi: 10.30465/os.2021.33285.1670
HARVARD
کریمی احمد. (1400). 'بررسی مولفهها و تحلیل دلایل نگرههای خوشبینانه نیچه به اسلام', غرب شناسی بنیادی, 11(2), pp. 169-186. doi: 10.30465/os.2021.33285.1670
CHICAGO
احمد کریمی, "بررسی مولفهها و تحلیل دلایل نگرههای خوشبینانه نیچه به اسلام," غرب شناسی بنیادی, 11 2 (1400): 169-186, doi: 10.30465/os.2021.33285.1670
VANCOUVER
کریمی احمد. بررسی مولفهها و تحلیل دلایل نگرههای خوشبینانه نیچه به اسلام. غرب شناسی بنیادی, 1400; 11(2): 169-186. doi: 10.30465/os.2021.33285.1670