غرب شناسی بنیادی
سوسور به روایت دریدا : نوشتار به مثابه امر غاصب

مهدی خبازی کناری؛ ندا راه بار

دوره 13، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 169-185

https://doi.org/10.30465/os.2023.40016.1803

چکیده
  دریدا نقش به سزایی در معرفی سوسور به گفتمان فلسفی و زبان شناختی زمانه ما دارد. این مقاله ضمن پرداختن به بنیادهای فکری سوسور و تاثیر گذاری سوسور بر دریدا بر آن است که نقد ساختارزدایانه دریدا نسبت به سوسور در مسأله نوشتار را مورد تحلیل قرار دهد. سوسور در کتاب دوره زبان شناسی عمومی، با تقسیم بندی قلمرو زبان به دو بخش بیرون و درون، نوشتار ...  بیشتر

فهمِ حقیقت ناپایدار و نسبت آن با خلق اثر هنری نزد دریدا

شراره تیموری؛ شمس الملوک مصطفوی؛ مریم بختیاریان

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 105-131

https://doi.org/10.30465/os.2022.39157.1786

چکیده
  در حالی که اغلب فیلسوفان بر این مسأله‌ تأکید دارند که ما چگونه یکدیگر را می‌فهمیم، دریدا با پافشاری بر پیچیدگی‌های نوع خاصِ فهم ما، بر این مسأله که ما چرا و چگونه یکدیگر را نمی‌فهمیم، تمرکز دارد. از نظر دریدا ما در این جهان در گونه‌ای تعلیق مدام قرار داریم که مانع فهم کامل ما از حقیقت آن می‌شود. حقیقتی که نه تنها ناپایدار است، بلکه ...  بیشتر

دریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعة غربی تا سیاست

یوسف شاقول؛ سید‌رحمان مرتضوی

دوره 1، شماره 2 ، آبان 1389، ، صفحه 97-117

چکیده
  به نظر دریدا، منشأ خشونت و دیگرستیزی موجود در ساحت سیاست غربی تفکر متافیزیکی است؛ سنت متافیزیک غربی، از افلاطون تا هوسرل، جایگاه اصلی و اولیة دیگرستیزی سیاسی است. این تفکر با نفوذ به تمامی ساحت‌های اندیشه و عمل انسان غربی، راه را بر بینش و کنشی دیگرخواه بسته است. دریدا با نقد ِمصادیق این دیگر‌ستیزی، می‌کوشد سیاستی دیگرگون بیا‌فریند. ...  بیشتر