غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه امام صادق (ع)

10.30465/os.2025.48848.1983

چکیده

زیست‌سیاست منظومه‌ای از راهبردهاست که برای تنظیم جمعیت‌های انسانی، شیوۀ زیست افراد و مدیریت تنانگیشان انجام می‌گیرد. زیست‌سیاست، درحقیقت، پیکره‌ای از دانش/قدرت است که با استفاده از سازوکارهای علوم زیست‌شناختی، در جهت پرورش یا پژمردن زندگی انسان‌ها در جامعه گام برمی‌دارد. این میان‌رشته‌ در مفهوم امروزی آن توسط اندیشمندانی نظیر فوکو، آگامبن و اسپوزیتو مطرح شد. بااین‌حال، هانا آرنت، پیش‌ازاین مفاهیم بنیادین آن را در اندیشه‌های سیاسی خود، بدون ذکر این اصطلاح، طرح‌اندازی کرده بود. او نه‌تنها با کالبدشکافی تمامیت‌خواهی سویۀ مرگ‌باور زیست‌سیاست را تشریح کرد بلکه با تدوین گونه‌های فعالیت انسانی و بازتعریف مفهوم زادگی، استعداد انسان در حرکت به‌سوی زیست‌سیاست زندگی‌باور را نیز سنجید؛ ازاین‌رو، اخیراً به رویکرد آرنت دربارۀ مفاهیم بنیادین زیست‌سیاست توجه بسیار شده است؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله دوسویۀ مرگ‌باور و زندگی‌باور زیست‌سیاست آرنتی با تمرکز بر سه مفهوم زوئه، بایوس و زادگی و تناظر آن‌ها با سه گونۀ فعالیت انسان، «زحمت»، «کار» و «کنش» تبیین می‌گردد. همچنین، دیدگاه‌های نظریه‌پردازان دربارۀ مفهوم زادگی، به‌عنوان هستۀ مرکزی زیست‌سیاست زندگی‌باور آرنت بررسی و رویکرد هستی‌شناختی او به مفهوم زادگی، به‌خصوص در ارتباط با فلسفۀ وجودی مارتین هایدگر و سنت آگوستین تشریح می‌شود؛ درحقیقت، در این مقاله تلاش می‌شود صورت‌بندی‌ جدیدی از هستی‌شناسی آرنت دربارۀ زیست‌سیاست ارائه گردد.

کلیدواژه‌ها

کتاب‌نامه
 
آرنت، هانا (1388) توتالیتاریسم. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: ثالث.
آرنت، هانا (1390) وضع بشر. ترجمۀ مسعود علیا. تهران: ققنوس.
آرنت، هانا (1400) توتالیتاریسم. ترجمۀ مهدی تدینی. تهران: ثالث.
احمدی، بابک (1381) هایدگر و پرسش بنیادین. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1386) رسالۀ تاریخ. تهران: نشر مرکز.
ارسطو (1390) اخلاق نیکوماخوس. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو.
ارسطو (1349) سیاست. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
 
Agamben, Giorgio (1998). Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Trans. D. Heller-Roazen. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio (2014) The Use of Bodies. Stanford: Stanford University Press.
Arendt, Hannah (1946) “What Is Existenz Philosophy?” Partisan Review, Vol. 13, No. 1. pp. 34-56.
Arendt, Hannah (1953) “Understanding and Politics”, Partisan Review, Vol. 20, No. 4. pp. 377-92.
Arendt, Hannah (1958). Human Condition. Chicago: University of Chicago Press.
Arendt, Hannah (1961). Between Past and Future: Six Exercises in Political Thought. New York: The Viking Press.
Arendt, Hannah (1965). On Revolution. New York: The Viking Press.
Arendt, Hannah (1970). On Violence. London: Harcourt Brace & Co.
Arendt, Hannah (1973). The Origins of Totalitarianism. New York: Harcourt, Brace.
Arendt, Hannah. (1994). Essays in understanding (1930-1954): Formation, Exile, and Totalitarianism. Ed. Jerome Kohn New York: Harcourt, Brace & Co.
Aristotle (1984) “Nicomachean Ethics” in “The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, Ed. Jonathan Barnes, 2 vols. (Princeton: Princeton University Press.
Aristotle (2017) ‘Politics’: A New Translation. Trans. C. D. C. Reeve. Cambridge: Hackett Publishing Company.
Benhabib, Seyla (1990). “Hannah Arendt and the Redemptive Power of Narrative”, Social Research, 57(1), pp. 167–196.
Bernstein, Richard J. (2018) Why Read Hannah Arendt Now? Cambridge: Polity.
Biss, Mavis Louise (2012) “Arendt and the Theological Significance of Natality”. Philosophy Compass 7 (11), pp.762-771.
Blencowe, Claire (2010). “Foucault's and Arendt's "Insider View" of Biopolitics: a Critique of Agamben”, History of Human Sciences, 23(5), pp.113-30. doi: 10.1177/0952695110375762.
Blencowe, Claire (2012). Biopolitical Experience: Foucault, Power and Positive Critique. London: Palgrave.
Bowen-Moore, Patricia (1989) Hannah Arendt's Philosophy of Natality. London: Macmillan.
Braun, Kathrin (2007). “Biopolitics and Temporality in Arendt and Foucault”, Time & Society, 16(1), pp. 5-23.
Braun, Kathrin (2021). Biopolitics and Historic Justice Coming to Terms with the Injuries of Normality. Bielefeld: Verlag.
Brunkhorst, Hauke (2000). “Equality and elitism in Arendt”, The Cambridge Companion to Hannah Arendt. Ed. D. Villa. Cambridge: Cambridge University Press.
Canovan Margaret (2000). “Arendt’s Theory of Totalitarianism: A Reassessment”, Cambridge Companion to Hannah Arendt. Ed. D. Villa. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 25-43
Collin, Francoise (1999). “Birth as Praxis”, The Judge and the Spectator: Arendt’s Political Philosophy, Eds. J. Herman and D. Villa, Belgium: Peeters, pp. 97–110.
Dietz, Mary G. (1991). “Hannah Arendt and Feminist Politics”, Feminist Interpretations and Political Theory. Eds. M. L. Shanley and C. Pateman. State College: The Pennsylvania State University Press. pp. 232-252.
Dietz, Mary G. (2000). “Arendt and the Holocaust”, The Cambridge Companion to Hannah Arendt. Ed. D. Villa. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 86-109.
Diprose R. & E. P. Ziarek (2018). Arendt, Natality and Biopolitics: Toward Democratic Plurality and Reproductive Justice. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Duarte, André (2007). “Hannah Arendt, Biopolitics, and the Problem of Violence: From animal laborans to homo sacer”, Hannah Arendt and The Uses of History: Imperialism, Nation, Race, and Genocide. Eds. R. H. King and D. Stone. New York: Berghahn Books. pp. 191-204.
Esposito, Roberto (2008). Bios, Biopolitics and Philosophy. Trans. Th. Campbell. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Foucault, Michel (1978). Will to Knowledge (History of Sexuality, Vol I). Trans. R. Hurley. New York: Pantheon Books.
Foucault, Michel (2003). Society Must Be Defended: Lectures at College de France, 1975-76. New York: Picador.
Foucault, Michel (2007). Security, Territory, Population; Lectures at the College De France, 1977-78. London: Palgrave Publications.
Fry, Karin (2014). “Natality”, Hannah Arendt; Key Concepts. Ed. P. Hayden. London: Routledge. pp. 23-35.
Gallie, Walter. B. (2001). “Narrative and Historical Understanding”, The History and Narrative: Reader. Ed. G. Roberts. London: Routledge, pp. 40-51.
Gottlieb, Susannah Y. (2003) Regions of Sorrow, Anxiety and Messianism in Hannah Arendt and W. H. Auden. Stanford: Stanford University Press.
Habermas, Jürgen (2003). The Future of Human Nature. Cambridge: Polity Press.
Hardiman, Michael (2023) The Path to Mass Evil: Hannah Arendt and Totalitarianism Today. New York: Routledge.
Kilminster, Richard (2006). “Praxis”, The Blackwell Dictionary of Twentieth-Century Social Though. Ed. W. Outhwaite. Cornwall: Blackwell. pp. 519-521.
Kristeva, Julia (2001). Hannah Arendt: Life is a Narrative. Trans. F. Collins. Toronto: University of Toronto Press.
Lemke, Thomas (2011). Biopolitics: An Advanced Introduction. Trans. E. F. Trump. New York: New York University Press.
Lobkowicz, Nicholas (1978). Theory and Practice: History of a Concept from Aristotle to Marx. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Loidolt, Sophie (2018). Phenomenology of Plurality: Hannah Arendt on Political Intersubjectivity. London: Routledge.
Melaney, William. D. (2006). “Arendt’s Revision of Praxis: On Plurality and Narrative Experience”, Analecta Husserliana: Logos of Phenomenology and Phenomenology of the Logos (Book Three). Ed. A-T. Tymieniecka. New Hampshire: Springer, pp. 465-479.
Mills, Catherine (2008) The Philosophy of Agamben. Montreal: McGill-Queen's University Press. 
Mills, Catherine (2018). Biopolitics New York: Routledge.
Montalbano, Alessandra. (2023). Hannah Arendt’s Embodied Theory in Giorgio Agamben’s Biopolitics and Adriana Cavarero’s Vulnerability. Journal of Italian Philosophy, Vol. 6, pp.134–153. 
Nancy, Jean-Luc (2007). The Creation of the World or Globalization. Trans. F. Raffoul & D. Pettigrew. New York: State University of New York.
Speight, Allen (2011). “Arendt on Narrative Theory and Practice”, College Literature. Vol. 38. No. 1, pp. 115–130.
Van Camp, Nathan (2021) “Hannah Arendt and Political Theology. A Postponed Encounter.” Pléyade. No. 8, pp.19-35.
Vatter, Miguel (2006). ‘Natality and Biopolitics in Hannah Arendt’ Revista de Ciencia Política. Vol. 26, No. 2, pp. 137-159.
Vatter, Miguel (2014). The Republic of Living: Biopolitics and the Critique of Civil Society. New York: Fordham University Press.
Villa, Dana R. (1996). Arendt and Heidegger: The Fate of the Political. Princeton: Princeton Academic Press.