غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان،دانشکده الاهیات و معارف اسلامی،دانشگاه تهران،تهران،ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزشی ادیان و عرفان تطبیقی،دانشکده الاهیات و معارف اسلامی،دانشگاه تهران،تهران،ایران

10.30465/os.2025.51906.2040

چکیده

نویسندگان نخست به واکاوی پیامدهای الاهیاتی هولوکاست و تکاپوی فکری اندیشمندان برجسته‌ای چون مارتین بوبر، آبراهام یاشوا هشل، الیعزر برکوویتس و مردخای کاپلان در مواجهه با این چالش می‌پردازند. بازاندیشی این متفکران، از تأکید بر «کسوف خدا» و «پاتوس الاهی» گرفته تا بازتفسیر «هِستِر پانیم» و «معنای تاریخ»، بیانگر عمق بحران در الاهیات یهودی است. با این حال، بازتاب‌های هولوکاست از الاهیات فراتر رفته و به‌مثابه گسستی تمدنی پیامدهای ژرفی در عرصۀ سیاست، فرهنگ و هنر، اجتماع، آموزش و رسانه به همراه داشته است. از پیامدهای سیاسی هولوکاست می‌توان به بحران مشروعیت دولت مدرن، زمینه‌های تکوین صهیونیسم، و کاربرد مناقشه‌برانگیز و ابزاری اتهام یهودستیزی در گفتمان‌های سیاسی معاصر اشاره کرد. چالش بازنمایی آن در فرهنگ و هنر، فروپاشی اعتماد و همبستگی اجتماعی، سیاست‌زدگی دانش در نهادهای آموزشی، و نقش دوگانۀ رسانه‌ها در شکل‌دهی به حافظۀ جمعی از دیگر پیامدهای هولوکاست در عرصه‌های مختلف است. نویسندگان با تحلیلی بینارشته‌ای نشان داده‌اند فهم عمیق هولوکاست و پیامدهای پایدار آن مستلزم نگرشی فراتر از تحلیل‌های تک‌ساحتی است و ازاین‌رو بر پیوندهای متقابل و اغلب مغفول‌ماندۀ ابعاد چندگانه این رخداد و بازتاب‌های گسترده و معاصر آن در سپهرهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تأکید کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

Arkush, A. (2014), “Cultural Zionism Today”, Israel Studies, 19 (2), pp. 1ـ14.
Babylonian Talmud (n.d.), from https://www.sefaria.org/texts/Talmud/Bavli
Bindman, Geoffrey (2019), “Criticizing Israel Is Not Antisemitism”, European Judaism: A Journal for the New Europe, Vol. 52, No. 1 (Spring 2019), pp. 111-118.
Boos, Sojna (2014), Speaking the Unspeakable in Postwar Germany: Toward a Public Discourse on the Holocaust, New York: Cornell University Press.
Buber, Martin (2016), Eclipse of God: Studies in the Relation between Religion and Philosophy, Princeton: Princeton University Press.
Bulka, Reuven P. (1981), “Different Paths, Common Thrust: the Shoalogy of Berkovits and Frankl”, Tradition: A Journal of Orthodox Jewish Thought, 19 (4), pp. 322–339.
Charme, Stuart (1977), “The Two I-Thou Relations In Martin Buber's Philosophy’, The Harvard Theological Review, 70 (1/2), pp. 161–173.
Cohn-Sherbok, Dan (2017), Judaism: History, Belief and Practice, UK: Routledge.
Cohen, Jonathan (2008) “Incompatible Parallels: Soloveitchik and Berkovits on Religious Experience, Commandment and the Dimension of History”, Modern Judaism, 28 (2), pp. 173–203.
Dart, J. (2015), “Israel and a Sports Boycott: Antisemitic? Anti-Zionist?” International Review for the Sociology of Sport, 52 (2), pp, 164-188.
Davaney, Sheila Greeve (2006), “Beyond Supernaturalism: Mordecai Kaplan and the Turn to Religious Naturalism”, Jewish Social Studies, 12 (2), pp. 73–87.
Detrow, S. (2024, April 27), “Bernie Sanders Aays Netanyahu is Attacking Campus Protests to Deflect War Criticism”, https://www.npr.org.
Eisen, Robert (2003), “A. J. Heschel's Rabbinic Theology as a Response to the Holocaust”, Modern Judaism, 23 (3), pp. 211–225.
Eisen, R. (2013), “R. Abraham Isaac Kook on War in Jewish Law”, Modern Judaism, 33 (1), pp. 24ـ44.
Friedman, I. (2004), “Theodor Herzl: Political Activity and Achievements”, Israel Studies, 9 (3), pp. 46ـ79.
Herskowitz, Daniel M. (2018), “God, Being, Pathos: Abraham Joshua Heschel's Theological Rejoinder to Heidegger”, Journal of Jewish Thought and Philosophy, 26 (1), pp. 94–117.
Heschel, Abraham Joshua (2001), The Prophets, New York: Perennial.
Hirsh, David (2010), “Accusations of malicious intent in debates about the Palestine-Israel conflict and about antisemitism: The Livingstone Formulation, ‘playing the antisemitism card’ and contesting the boundaries of antiracist discourse”. 4958_transversal_2010_01_innenteil_Druck.indd
Huyssen, A. (1980), “The Politics of Identification: Holocaust and West German Drama”, New German Critique, 19 (1), pp. 117–136.
International Crisis Group (2013), “Leap of Faith: Israel's National Religious and the IsraeliـPalestinian conflict”, https://www.jstor.org/stable/resrep31965
Kaplan, Marion A. (1998), Between Dignity and Despair: Jewish Life in Nazi Germany, Oxford: Oxford University Press.
Keren-Kratz, M. (2017), “Rabbi Yoel Teitelbaum - the Satmar Rebbe - and the Rise of Anti-Zionism in American Orthodoxy”, Contemporary Jewry, 37, pp. 457–479. 
Kaufman, W. E. (1990), Mordecai M. Kaplan's Transnaturalism and American Naturalism, American Journal of Theology & Philosophy, 11 (1), pp. 25–34.
Katz, Steven T. (1977), “Eliezer Berkovits and Modern Jewish Philosophy”, Tradition: A Journal of Orthodox Jewish Thought, 17 (1), pp. 92–138.
Kim, Chappell & Nadworny, J., B., & E. (2023, December 5), “Presidents of Universities Grilled on Efforts to Counter Antisemitism on Campus”, ABC News.
Krawiec, Adriana (2023), “The Holocaust in Polish and American Culture and Politics: Museums and Memory Places”, Res Gestae, 16, pp. 132–147.
Rubenstein, R. L. (2010), Jihad and genocide, Rowman & Littlefield.
Stevick & Gross, E. D. &, Z. (2010), “Introduction: Epistemology and Holocaust Education: History, Memory and the Politics of Knowledge”, Prospects, 40 (2), pp. 189–200.
Ullrich, P. (2014), “Antisemitism, Anti-Zionism and Criticism of Israel in Germany: The Dynamics of a Discursive Field”, Jüdisches Museum Berlin.
Volkov, Shulamit (1989), “Antisemitism as a Cultural Code: Reflections on the History and Historiography of Antisemitism in Imperial Germany”, The Nazi Holocaus, Part 2: The Origins of the Holocaust, edited by M. R. Marrus, Germany: De Gruyter Brill, pp. 307–328.
Walker, A. R. (2024, January 2), “Harvard President Resigns amid Claims of Plagiarism and Antisemitism Backlash”, The Guardian.