1
کارشناس ارشد تاریخ فرهنگ وتمدن ملل اسلامی،دانشگاه زنجان
2
استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی, دانشکده الهیات و ادیان،دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
بسیاری از تعریفهای بیان شده درباره «شرقشناسی»، دربردارنده مفهوم غربی آنها است؛ ابهام این واژه با بارمعنایی منفی، بهویژه در ارتباط با استعمارِ اروپا، تصدیق شدنیاست. تلاشهای ادوارد سعید برای ابهامزدایی از آن، چیزی از این پیچیدگی نکاست بلکه در گفتمانی ضد غربی، به محور و مبنای نقد تبدیل گردید. تاکید بر تقابل دو جهان شرقی(شرقی شده) و جهان غربی(غربی شده)، فاصلهای در ذهن پژوهشگر میان موضوع و حقیقت آن ایجاد میکند؛ فاصلهای که سبب ساخت تصویری ناروا از موضوع میشود. تغییر این اصطلاح در مواجه با موضوع، نشان از تغییر رویکرد غربیان درباره آن است و متاسفانه این تغییرات از طرف منتقدان، به ویژه مسلمانان، نادیده گرفته میشود. بی توجهی به نقش زمان در ارایه تعریف ها، به ویژه در حوزه مطالعات اسلامی درغرب، بر این تقابل تاثیر گذاشته و مفهومی منجمد را به نقد کشیدن عمق اختلاف نظرها را بیشتر کردهاست. در این مقاله تلاش شدهاست با بررسی زمینههای ساخت اصطلاح«شرقشناسی» در فرهنگ اروپایی، قلمروشناسی یا کاربردهای آن، فهم ما ازشرقشناسی، نقش شرقیان درتحول فکرغربیان با حضور و همکاری مسلمانان درمطالعات اسلامی، به چالش امروزین و تغییرپارادایم شرقشناسی پرداخته شود. همچنین درپایان بحث شرقشناسی همدلانه را، با برشمردن مهمترین عوامل آن، پیش کشیدهایم.
احمدوند، عباس، (1380ش)«گزارشی کوتاه از چاپ و نشر قرآن کریم در غرب»، آینه پژوهش، مرداد و شهریور، شماره 69.
احمدوند،عباس،(1377ش )، «گذری بر مطالعات شیعی در غرب»، مجله مقالات و بررسی ها ، دفتر 63 ، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه تهران ، تابستان، درآمد.
احیا حسینی، غلام،( 1387) شیعه پژوهی و شیعه پژوهان انگلیسی زبان 1950 – 2006، زیرنظر دکتر محسن الویری و دکتر عباس احمدوند، موسسه شیعه شناسی و جامعه مصطفی العالمیه ، چاپ اول، قم.
الویری، محسن،(1389ش)، مطالعات اسلامی در غرب، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
هرماس،عبدالرزاق بن اسماعیل،(1423هـ)، «علم التفسیرفی کتابات المستشرقین»، مجلةجامعة ام القری لعلوم الشریعة واللغة العربیة وآدابها، ج15، ع25، شوال.
هوفمان، مراد ویلفرید،(1414هـ/1993م) یومیات ألمانی مسلم، ترجمه د. عباس رشدی العماری، مؤسسه الأهرام، الطبعه الأولی.
الیاده،میرچا،)1375ش(، دین پژوهی،ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی،تهران.
Arberry, (1943), British Orientalists, A.J. British Orientalists, William Gollins, London.
Bawani, Ibrahim Ahmad, (Editor), Islam our choice, Abridged edition, No, No, 1992; Kitabevi, Hakikat, why did they become Muslim, third edition, Darussefaka, No, 2000; the Islamic review, October 1951, (website) << www.aaiil.org>>.
Camus, Jean-Yves, (1980), "Islam in France" (http://www.ict.org.il/Articles/tabid/66/Articlsid/543/currentpage/18/Default.aspx; Cultures, Volume 7, UNESCO and la Baconniére.
Clark, J.J., (1997) Oriental enlightment, Routledge, London and Newyork.
Deeb, Lara, (2006), an Enchanted Modern: Gender and Public Piety in Shia Lebanon, Princeton University Press.
Geoffroy, É, (2010), Introduction to Sufism: The Inner Path of Islam, translated by roger gaetani, New York.
Harding, James, (1979), Artistes Pompiers: French Academic Art in the 19th Century, Academy Editions.
Jukka Jouhki, (2006) imagining the other: Orientalism and Occidentalism, university of JYVÄSKYLÄ.
Kitabevi, Hakikat, (2000), "Why did they become Muslim?” third edition, Darussefaka, No.
Kose, Ali, (2012) Conversion to Islam: A study of Native British Converts, Rutledge.
Leonard Swidler and Reuven Firestone, (2007), Trialogue: Jews, Christians, and Muslims in Dialogue, London.
Lindley, S, H and Eleanor J. Stebner, (Editors), (1989), The Westminster Handbook to Women in American Religious History, Published by west minister John Knox Louisville, Kentucky.
M .Kazemzadeh, (2002), Islamic Fundamentalism, Feminism, and Gender Inequality in Iran under Khomeini, lanham.
Mabilat, Claire, (2006), British orientalism and representations of music in the long nineteenth century ideas of music, otherness, sexuality and gender in the popular arts, Durham theses, Durham University.
Mahmood, Mamdani, (2004), Good Muslim, Bad Muslim: America, the Cold War, and the Roots of Terrorism, New York: Pantheon.
Marty, Martin E., (1984), Pilgrims in Their Own Land: Five Hundred Years of Religion in America. New York: Penguin.
Mottahedeh, Roy, (2000), the Mantle of the Prophet: Religion and Politics in Iran. Oneworld.
Mumin Abdur Razzaque Selliah, (1934), "Why I embraced Islam”, in Islamic Review, No 8, Vol xxii, August.
N.Stearns, peter, (1994), Encyclopeadia of Social History, Garland Publishing, New York and London, p392; 917.
Olmstead, Clifton E, (1960), History of Religion in the United States, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
Oxford. Advanced Learner’s Dictionary (1999) P؛ 818.Webster’s Encyclopedia unabridged Dictionary of the English Language. P. 1015.
Ramadan, Tariq, "Plotting the Future of Islamic studies, Teaching and research in the current political climate", in Higher Education Journal, academic Matters, Dec2007, pp. 6 – 8.
Rescher; Nicholas, (1984) Ongoing journey, University Press of America, 1986; Bakalla, M. H, Arabic culture through its language and literature, Kegan Paul International.
Saeed, Abdullah, (2008), the Qur'an; an introduction, Routledge, London and NewYork.
Said, Edward, (1979) Orientalism, Vintage Books, New York.
SH. Shay, (2003), The Axis of Evil: Iran, Hezbollah and, the Palestinian Terror, Herzliya, Israel: interdiscplinry center.
Talib, Amer, (2011), "Questions & Answers with Dr. Scott Lucas, Acting Director in the School of Middle Eastern and North African Studies at the University of Arizona" in : <>( August 2).
Tromans, Nicholas, (2008) and others, The Lure of the East, British Orientalist Painting.
Wail .S. Hassan (2007) "The rise of Arab- American literature: Orientalism and cultural Translation in the work of Ameen Rihani", in American literary history journal, 8, Dec.
Wail .S. Hassan, (2007), “The rise of Arab- American literature: Orientalism and cultural translation in the work of Ameen Rihani", in American literary history journal, 8, Dec, p249 – 250.
Wanniski, Jude, "Interview with Khalid Yahya Blankenship" in: http://theamericanmuslim.org/tam.php/features/articles/questions_about_islam_an_islamic_scholar_responds.
Warrdenburg, J. (1960- 2002), “Mustashrikun", in EI2, E. J. Brill, Leiden.
Webb, Alexander Russell, (1891), ‘‘To the Editor.’’ Allahabad Review. August: 109–111.
کشیک نویس رضوی,سیدکمال و احمدوند,عباس . (1395). از شرقگرایی تا شرقشناسی: پژوهشی در تحول مفهوم و مصداق «شرقشناسی». غرب شناسی بنیادی, 7(1), 67-87.
MLA
کشیک نویس رضوی,سیدکمال , و احمدوند,عباس . "از شرقگرایی تا شرقشناسی: پژوهشی در تحول مفهوم و مصداق «شرقشناسی»", غرب شناسی بنیادی, 7, 1, 1395, 67-87.
HARVARD
کشیک نویس رضوی سیدکمال, احمدوند عباس. (1395). 'از شرقگرایی تا شرقشناسی: پژوهشی در تحول مفهوم و مصداق «شرقشناسی»', غرب شناسی بنیادی, 7(1), pp. 67-87.
CHICAGO
سیدکمال کشیک نویس رضوی و عباس احمدوند, "از شرقگرایی تا شرقشناسی: پژوهشی در تحول مفهوم و مصداق «شرقشناسی»," غرب شناسی بنیادی, 7 1 (1395): 67-87,
VANCOUVER
کشیک نویس رضوی سیدکمال, احمدوند عباس. از شرقگرایی تا شرقشناسی: پژوهشی در تحول مفهوم و مصداق «شرقشناسی». غرب شناسی بنیادی, 1395; 7(1): 67-87.