منابع
فارسی
- برانیگان، ادوارد (1386)، نقطهی دید در سینما: نظریهی روایت و ذهنیت در سینمای کلاسیک، مجید محمدی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
- برگسون، هانری (1375)، ماده و یاد؛رهیافتی به رابطهی جسم و روح، علی قلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
- بوردول، دیوید (1373)، روایت در فیلم داستانی، جلد1، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
- بوردول، دیوید (1375)، روایت در فیلم داستانی، جلد2، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
- پروست، مارسل (1369)، در جستجوی زمان از دست رفته: کتاب اول؛ طرف خانهی سوان، مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران
- تارکوفسکی، آندری (1387)، زمان ممهور، قباد ویسی، انتشارات آتا، تهران
- تروتزکی، فیلیپ (1382)، زمان شدن، امید نیک فرجام، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 90-102
- دلوز، ژیل (1393)، برگسونیسم، زهره اکسیری و پیمان غلامی، نشر روزبهان، تهران.
- دلوز،ژیل. کولبروک،کلر. باگیو،رونالد (1390)، ادراک، زمان و سینما، مهراد پارسا، نشر رخ داد نو، تهران.
- راف، جان (1388)، کتاب ماه فلسفه، مصطفی امیری، اردیبهشت، شماره 20، صفحات 3-31
- ریکور، پل (1374)، تاریخ، خاطره، فراموشی، نشریهی گفتگو (ترجمهی متن سخنرانیای است که ریکور در انجمن فلسفۀ تهران در سال 1374 ایراد نمود)، تابستان، شماره 8، صفحات 47-60
- شوارتس،سنفورد (1382)، آنری برگسون، خشایار دیهیمی، نشر ماهی، تهران
- شیخ مهدی، علی (1382)، جستاری بر زمان در تصویر سینمایی، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 138-150
- ضمیران، محمد (1382)، مفهوم زمان در اندیشهی بشری، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 13-19
- فروغی، محمدعلی (1388)، سیر حکمت در اروپا، نشر هرمس، تهران
- لیوتار، ژان فرانسوا (1393)، نا انسانی، محمدعلی جعفری، انتشارات مولی، تهران
- مارتین، والاس (1391)، نظریههای روایت، محمد شهبا، نشر هرمس، تهران
- موسوی حجازی، بهار (1382)، شی و زمان، مطالعهای در تاثیر زمان بر تولید اشیا، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 60-64
لاتین
- Al-Saji, A. (2004), The memory of another past: Bergson, Deleuze and a new theory of time. Cont Philos Rev 37, 203–239.
- Bergson, H (1934), The Creative Mind: An Introduction to Metaphysics, Mabelle L Andison, Wisdom Library, New York
- Bergson, H (1922), Duration and Simultaneity, Leon Jacobson, Indianapolis & New York: Bobbs-Merrill.
- Deleuze, Gilles, (1998), Cinema II: The Time-Image, Huge tomlinson, Athlone Press, Londen
- Deleuze, Gilles, (1994), Difference and Repetition, Pual.R.Patton, Columbia university of Chicago, Chicago
- Deleuze, Gilles, Guattari, Felix, (1989), Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, Robert Hurley, Helen Lane, New york Rutledge, New York
- Genette, G. (2000), Order in narrative in narrative reader, Martin Macquillan, London and New York: Routledge.
- Genette, G. (1980), Narrative Discourse: An Essay in Method, Cornell University Press.
- Guerlac, Suzanne (2006), Thinking in Time: An Introduction to Henri Bergson, Cornell University Press.
- Kellman, S. (1987). THE CINEMATIC NOVEL: TRACKING A CONCEPT. Modern Fiction Studies, 33(3), 467-477.
- Kovács, A. B. (2007). Screening modernism: European art cinema, 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press.
- Kozin, A. (2009). The appearing memory: Gilles Deleuze and Andrey Tarkovsky on `crystal-image’. Memory Studies, 2(1), 103–117.
- Kumar, Shiv. k, (1963), Bergson & the stream of consciousness novel, New York Rutledge, New York
- Posman, S. (2012). Time as a Simple/Multiple Melody in Henri Bergson's "Duration and Simultaneity" and Gertrude Stein's Landscape Writing. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 45(1), 105-120.
- Prince, Jerald (2000), On Narattology/ In Narrative Reader, Martin Macquillan, London and New york Rutledge, New York
- Ricoeur, Paul (1979), The Human Experience of Time and Narrative, Research in Phenomenology, 1979, Vol. 9 (1979), pp. 17-34
- Ricoeur, Paul (1988), Time and Narrative-Vol3, Kathleen Blamey & David Pellauer, the university of Chicago press, Chicago
- Turetzky, Philip (1998), Time, London and New York Rutledge, New York