غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه غرب، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران (IPS)

10.30465/os.2022.39208.1787

چکیده

ایده زیبایی بی‌شک یکی از مفاهیم اساسی در فلسفه افلاطون است و حتی می‌توان آن را هم‌پای ایده خیر و واحد دانست که همانند آن ایده‌ها، نقش اساسی در نظام دیالکتیکی افلاطون دارد. جهت‌گیری دیالکتیکی این ایده با پرسش سقراط از خود زیبایی در محاوره هیپیاس بزرگ شروع می‌شود و هر چند هیپیاس از عهده پاسخ او برنمی‌آید اما از یک سو دلالت‌های متنوع معنایی این مفهوم آشکار می‌شوند و از سوی دیگر، فهم این ایده از سطح انضمامی به سطح انتزاعی کشیده می‌شود و بر این مبنا است که دو سیر دیالکتیکی صعودی و نزولی در محاوره هم‌نوشی شکل می‌گیرند. سیر صعودی از بدن‌های زیبا به سمت خود زیبایی است و سیر نزولی از خود زیبایی به جهان جسمانی برای زایش افکار و اعمال زیبا است. شخصیت محوری در این دو سیر سقراط است که ویژگی سرکش و خلاف عرف و عادت او هم مایه تمایزش از دیگران می‌شود و هم این که به او توانایی پیمودن این دو سیر را می‌دهد. به این جهت است که او با وجود زشتی ظاهر، درونی پر از نقوش زیبا و خدایی دارد و زایش این نقوش زیبا توسط او با زبان و لوگوس او است که به تایید آلکیبیادس، تاثیری عمیق بر قلب و روح مخاطبانش می‌گذارد. بنابراین، هدف مقاله حاضر پی‌گیری این مسیر دیالکتیکی در اندیشه افلاطون از پرسش اولیه در مورد زیبایی تا زایش زیبایی است.

کلیدواژه‌ها

منابع:
فارسی:
افلاطون، 1380، دوره کامل آثار، جلد اول، ترجمه محمدحسن لطفی، انتشارات خوارزمی
منابع لاتین:
Aeschylus, 1930, Oresteia: Agamemnon. Libation-Bearers. Eumenides, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Bostock David, 2002, Plato's Phaedo, Oxford University Press.
Burnyeat Myles Fredric, 2012, Explorations in Ancient and Modern Philosophy (Volume 2), Cambridge University Press.
Bychkov Oleg, 2010, Aesthetic Revelation: Reading Ancient and Medieval Texts after Hans Urs von Balthasar, The Catholic University of America Press.
Cobb William S., 1993, The Symposium And The Phaedrus: Plato's Erotic Dialogues, State University of New York Press.
Cohen David, 2000, Law, violence and community in classical Athens, Cambridge University Press.
Cooksey Thomas L., 2010, Plato’s Symposium: a Reader’s Guide, Continuum International Publishing Group.
Corey David D., 2015, The Sophists in Plato’s Dialogues, State University of New York Press.
Corrigan Kevin, 2004, Plato’s dialectic at play: argument, structure, and myth in the Symposium, The Pennsylvania State University Press.
Cufalo Domenico, 2007, Scholia graeca in Platonem vol. 1 - Scholia ad dialogos tetralogiarum I-VII continens, Storia e Letteratura.
Diels Hermann, 1922, Die Fragmente der Vorsokratiker, Dritter Band, Weidmannsche Buchhandlung.
Euripides, 1930, Bacchae.Iphigenia at Aulis.Rhesus, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Grote Simon, 2017, The Emergence of Modern Aesthetic Theory: Religion and Morality in Enlightenment Germany and Scotland, Cambridge University Press.
Guthrie W. K. C., 1977, A History of Greek Philosophy, vol. 3, The Sophists, Cambridge University Press.
Guthrie W. K. C., 1975, A History of Greek Philosophy, vol. IV, Plato: The Man and his Dialogues. Earlier Period, Cambridge University Press.
Guyer Paul, 2005, Values of Beauty; Historical Essays in Aesthetics, Cambridge University Press.
Hobden Fiona, 2013, The Symposion in Ancient Greek Society and Thought, Cambridge University Press.
Hall Robert William, 1963, Plato and the Individual, Springer.
Hampsey John C., 2005, Paranoia and Contentment: A Personal Essay on Western Thought, University of Virginia Press.
Herodotus, 1920, The Persian Wars, Volume I: Books 1-2, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Homer, 1924, The Iliad, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Homer, 1924, The Odyssey, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Hyland Drew, 2008, Plato and the Question of Beauty, Indiana University Press.
Morgan Kathryn, 2015, Solon in Plato, in Solon in the Making: The Early Reception in the Fifth and Fourth Centuries, edited  by  Gregory  Nagy  and  Maria  Noussia-Fantuzzi. Trends  in  Classics 7.1  (2015): 129-150.
Pindar, 1997, Olympian Odes Pythian Odes, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Planinc Zdravko, 2001, Politics, Philosophy,writing: Plato’s art of caring for souls, University of Missouri Press.
Plato, 1937, Cratylus. Parmenides. Greater Hippias. Lesser Hippias, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Plato, 1937, Lysis.Symposium. Gorgias, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Plato, 1942, Republic, Volume I, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Plato, 2008, The Symposium, translated by Margaret  C. Howatson, Cambridge University Press.
Plato, 1983, Two Comic Dialogues: Ion and Hippias Major, translated by Paul Woodruff, Hackett Publishing Company.
Reynolds John Mark, 2009, When Athens Met Jerusalem: An Introduction to Classical and Christian Thought, InterVarsity Press.
Ross David A., 2009, The Poetics of Philosophy [A Reading of Plato], Cambridge Scholars Publishing.
Ross  David W., 1966, Plato's Theory of Ideas, The Clarendon Press.
Schadewaldt Wolfgang, 1978, Die Anfänge der Pilosophie bei den Griechen, Frankfurt, Suhrkamp.
Schlittmaier Anton, 2011, Nicolai Hartmann’s Aporetics and Its Place in the History of Philosophy, in The Philosophy of Nicolai Hartmann, edited by Roberto Poli, Carlo Scognamiglio, Frederic Tremblay, Walter de Gruyter GmbH & Co. KG.
Scott Gary & Welton William, 2008, Erotic wisdom: philosophy and intermediacy in Plato’s Symposium, State University of New York Press.
Sophocles, 1994, Antigone.The Women of Trachis.Philoctetes.Oedipus at Colonus, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Stavru, Alessandro, 2018, Socrates’ Physiognomy: Plato and Xenophon in Comparison, in Plato and Xenophon: comparative studies / edited by Gabriel Danzig, David Johnson, Donald Morrison, Brill.
Stewart John Alexander, 1909, Plato's doctrine of ideas, Clarendon Press.
Taylor Alfred Edward, 1955, Plato: The Man and His Work, Methuen And Co. Ltd.
Tarrant Dorothy, 1920, On the Hippias Major, in The Journal of Philology vol. 35, edited by Henry Jackson, Heathcote W. Garrod and Arthur Platt, London, Macmillan and Co.
Thesleff Holger, 2009, Platonic patterns, Parmenides Publishing.
Thucydides, 1959, History of the Peloponnesian War, Volume III: Books 5-6, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Trivigno Franco V., 2016, The Moral and Literary Character of Hippias in Plato’s Hippias Major, in the Oxford Studies in Ancient Philosophy volume 50, Oxford University Press.
Tuozzo Thomas M, 2011, Plato’s Charmides: positive elenchus in a “Socratic” dialogue, Cambridge University Press.
Vernant Jean Pierre, 1991, One … Two … Three: ERŌS, in the Before Sexuality edited by by Froma I. Zeitlin, John J. Winkler, David M. Halperin, Princeton University Press.
Vickers Michael J., 1997, Pericles on Stage: Political Comedy in Aristophanes' Early Plays, University of Texas Press.
Xenophon, 1923, Memorabilia Oeconomicus Symposium Apologia, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Zuckert Catherine H., 2009, Plato’s philosophers: the coherence of the dialogues, University of Chicago Press.