غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه محض، دانشگاه خاتم

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران

10.30465/os.2022.40519.1813

چکیده

کانون این مقاله بررسی جایگاه اسطوره در دیالوگ‌های افلاطون است. این مقاله با رویکرد توصیفی_تحلیلی به این مسائل اشاره دارد که دیالوگ‌های افلاطون در دوره‌های مختلف دارای چه ویژگی‌هایی است؟ و رویکرد افلاطون نسبت به اسطوره در دیالوگ‌های آغازی، میانی و پایانی چه تغییری پیدا می‌کند؟ در این راه، ما نخست به بررسی ایراد دیالکتیک در دیالوگ‌های سقراطی و سپس به نحوه استفاده افلاطون از اسطوره در دوره‌های مختلف می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که بکارگیری اسطوره در دیالوگ‌های سقراطی برخلاف دوره‌های دیگر که به منظور افزودن بُعدی دینی یا اسطوره‌ای و یافتن راه‌حل برای مسائل مهم فلسفی است؛ در آن دیالوگ‌ها به جهت تقریب به ذهن و بیان تمثیل صورت می‌گیرد. در نهایت با تقسیم اسطوره‌های دوره‌های بعد به دو دسته کلی فرجام‌شناختی و غیرفرجام‌شناختی، به توضیح موضوع و محتوای خاص دسته دوم این اسطوره‌ها و علت بهره‌مندی از آنها  می‌پردازیم.

کلیدواژه‌ها

افلاطون، (۱۳۶۷)،  دوره آثار افلاطون (۴جلد، ج ۱ و ۴ با همکاری رضا کاویانی)، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
Burnet, J. (ed.) (1900-1907), Platonis Opera, (5 vols), Oxford.
Cooper, J. M (ed.) (1997), Plato: The Complete Works, D. S. Hutchinson, Hackett.
Dunn. Patrick. (2018), The Orphic Hymns, liewellyn publications.
Eidinow. Kindt. (2015), Ancient Greek Religion, Oxford university press.
Euripides. (1890), Alcestis, Jerram. C. (Trans). Oxford university press.
Guthrie. W. K. C. (1993) Orpheus and Greek Religion: A Study of the Orphic Movement, Princeton University Press.
Graf. Fritz. (2007), Ritual Texts for the afterlife (Orpheus and the BacchicGold Tablets). Routledge.
Hesiod. (2006), Thogony, Works and Days, Testimonis, Most, Glenn (Trans). Harvard university press.
Ovid. (2000), The Metamorphoses, Kline. A. S. (Trans). university of Vermant.
Morgan, K. A. (2000), Myth and Philosophy from the Presocratics to Plato, Cambridge University press.