غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران‌

2 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر مسئله بازیابی انسان (مشخصاً انسان‌محوری) را دارد. در اینجا تلاش می‌نماییم انسان‌محوری را در گذار از فلسفه مدرن به پدیدارشناسی فهم نماییم. سعی ما در اینجا این است که این کار را با بررسی و تحلیل کیفی آثار و متون دست اول متفکران فلسفی مدرن و پدیدارشناسی (موردنظر) به انجام رسانیم. طبق یافته‌های تحقیق، این گذار را می‌توان ذیل «بازشناسی آگاهی» دنبال کرد. کانت با تاسی از بیکن و دکارت از شک شروع و طرح انسانی کردن علم را با حذف انسان انجام داد و هگل این قطعیت را با پدیدارشناسی روح و طرح دیالکتیکی خود با پیوند انسان و روح در سیر تاریخی به انجام می‌رساند. هوسرل که نامش با پدیدارشناسی مانوس است، با شعارِ «به خود چیزها برگردید» و ابزار اپوخه سعی در قطعی‌سازی شناخت داشته اما طرح زیست‌جهان را برای نسبی‌گراها به ارمغان آورد و اواخر عمر خود رویای فلسفه مانند علمِ متقّن را پایان رسیده تلقی می‌کند. هایدگر به عنوان مشهورترین شاگرد وی انسان را به صورت استعلائی در مرکز جهان قرار می‌دهد. گفتنی‌ست که انسان همواره در جهان حضور دارد. باری، پژوهش حاضر رویکردهایی از انسان‌محوری را تقویت می‌نماید که در آن انسان همیشه محور بوده و خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

حسینی، علی وحسین پور، مهناز (1398)، ‌پدیدارشناسی هرمنوتیکی به مثابه یک روش در فلسفه ‌مارتین هیدگر‌، دوفصلنامه هستی و شناخت، سال 6، ش 1، صص 231- 261.
حقی، علی (1381). ‌مرور مراحل سه گانه پدیدار‌شناسی هوسرل‌، فلسفه، ش 2 و 3، صص 197- 212.
رحیمیان، سعید و رهبر، حسن (1388)، ‌معرفت‌شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهرودی‌، فصلنامه تاملات فلسفی، سال 1، ش 4، صص 7- 25.
رمضانی، نجمه و مشکات، محمد (1392)، ‌بررسی تطبیقی گشتل در اندیشه هایدگر و پارادائم در اندیشه کوهن‌، ذهن، ش 56، صص 141- 168.
سفیدخوش، میثم (1389)، ‌اختلاف در تفسیر ایده‌ی پدیدارشناسی هگل؛ دلایل، دسته‌بندی و ارزیابی نقدی‌، شناخت، ش 62، صص 83- 106.
سیدی، محمدجواد و حیدری، احمدعلی (1395)، ‌نقد هایدگر بر مفهوم جهان در فلسفه دکارت، مجله پژوهش‌های فلسفی کلامی‌، سال 18، ش 2، صص 37- 60.
عیش‌آبادی، سعید (1388)، ‌نگاهی گذرا بر تاریخچه معنای فنومن و تقویم آن در فنومنولوژی هگل و هوسرل‌، پژوهش‌های فلسفی، دوره 6، ش 15، صص 97-120.
فتحی، حسن و موسی‌زاده، صدیقه (1390)، ‌دیالکتیک هگل: سنتزی از دیالکتیک کانت در برابر دیالکتیک افلاطون، تاریخ فلسفه، سال 2، ش 1، صص 49- 80.
فلاح رفیع، علی (1383)، «پدیدارشناسی هگل: ابعاد و تاثیر آن در آموزش و پرورش»، معرفت فلسفی، سال 2، ش 1، صص 109- 132.
قربانی، قدرت الله (1387)، ‌علم‌گرایی انسان محور کانت و تاثیرات آن بر نظریه اخلاقی و دینی او‌، معرفت فلسفی، دوره  5، ش 19، صص 245- 274.
قزلسفلی، محمد تقی (1386)، ‌ویژگی‌های معرفت‌شناختی اندیشه در پیشامدرن، مدرن و پسامدرن‌، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال 3، ش 1، صص 119- 157.
ملایری، محمدحسین (1382)، ‌درنگی در تأملات بنیادگزار پدیدارشناسی: در سنگلاخِ ارضِ موعود هوسرلی‌، راهبرد، دوره 11، ش 28. صص 367- 398.
هایدگر، مارتین (1388)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
Badmington, N (2003). Theorizing Posthumanism. Cultural Critique, No. 53, pp. 10–27. http://www.jstor.org/stable/1354622
Bermudez, J (2008). Cartesian Skepticism: Arguments and Antecedents. in: Greco, J (ed.), The Oxford Handbook of Skepticism. New York. Oxford University.
Boddice, R (2011). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Leiden: Brill Academic Publishers.
Bunnin, N & Yu, J (2004). The Blackwell Dictionary of Western Philosophy. Malden. Wiley-Blackwell.
Burchett, K, L (2016). Anthropocentrism as Environmental Ethic. Thesis Philosophy. The University of Kentucky.
Burkhard, J (2004). Apostolicity Then and Now: An Ecumenical Church in a Postmodern World. Minnesota. Liturgical.
Cappelen, H., Gendler, T & Hawthorne, J (2016). The Oxford Handbook of Philosophical Methodology. USA: Oxford University.
Chiodo, S (2020). ‌Prometheus and the evolution of the relationship between humans and technology‌. Studi di estetica. No. 16, pp. 209- 229.
Chistyakova, O., Liu, Y & Tsai, W (2020). Understanding of Man in Western and Eastern Cultural Traditions. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 416, pp. 568- 573.
Crouse, R (2008). St Augustine and Descartes as Fathers of Modernity. in: Robertson, N., McOuat, G & Vinci, T (Eds). Descartes and the Modern. Newcastle upon Tyne. Cambridge Scholars.
Cutrofello, A (2005). Continental Philosophy: A Contemporary Introduction. New York. Routledge.
Dougherty, C (2006). Prometheus. New York. Routledge.
Dowling, M (2007). ‌From Husserl to van Manen. A review of different phenomenological approaches‌. International Journal of Nursing Studies. Vol. 44. No. 1. pp. 131-142.
Eva, L (2011). Bacon’s Doctrine of the Idols and Skepticism. In: Machuca, D (Ed.). Pyrrhonism in Ancient, Modern, and Contemporary Philosophy. Dordrecht. Springer.
Fischer, k (1857). Francis Bacon of Verulam: Realistic philosophy and its age. London. Longman.
Hegel, G. W. F (1977). Phenomenology of Spirit. Translated: Miller.  A. V. New York. Oxford University.
Hoffe, O (2010). Kant's Critique of Pure Reason: The Foundation of Modern Philosophy. Dordrecht. Springer.
Houlgate, S (2013). Hegel's 'Phenomenology of Spirit': A Reader's Guide. London. Bloomsbury Academic.
Kochan, J (2011). ‌Husserl and the phenomenology of science‌. Studies in History and Philosophy of Science. Vol. 42. No. 3. pp. 467-471.
Kopnina, H (2019). Anthropocentrism and Post-Humanism. in: Callan, H (Ed). The International Encyclopedia of Anthropology. New York. Wiley-Blackwell.  
LeCain, T, J (2021). A post-anthropocentric politics: Can neo-materialist theory provide effective solutions to the problems of global mining?. The Extractive Industries and Society, Vol. 8, No. 4, 100825. https://doi.org/10.1016/j.exis.2020.10.008
Machuca, D (2011). Introduction. In: Machuca, D (Ed.). Pyrrhonism in Ancient, Modern, and Contemporary Philosophy, Dordrecht. Springer.
Manzo, S (2017). Reading Scepticism Historically. Scepticism, Acatalepsia and the Fall of Adam in Francis Bacon. in: Smith, P & Charles, S (Eds.). Academic Scepticism in the Development of Early Modern Philosophy. Cham. Springer International.
Molczanow, A (2012). Quantification: Transcending Beyond Frege’s Boundaries: A Case Study in Transcendental-Metaphysical Logic. Leiden. Brill Academic.
Moran, D & Cohen, J (2012). The Husserl Dictionary. London. Continuum International Publishing Group.
Nilsson, A & Levitsky, M (2016). ‌Humanistic and normativistic metaphysics, epistemology, and conative orientation: Two fundamental systems of meaning‌. Personality and Individual Differences, Vol. 100. pp. 85-94.
Nimmo, R (2011).The Making of the Human: Anthropocentrism in Modern Social Thought. In: Boddice, R (Ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Leiden. Brill Academic.
Olsen, G (2012). The Turn to Transcendence: The Role of Religion in the Twenty-First Century. Washington, D.C. Catholic University of America.
Pickles, J (2009). Phenomenology, Science and Geography; Spatiality and the Human Sciences, Cambridge: Cambridge University Press.
Relph, E (1985). Geographical experiences and being-in-the-world: The phenomenological origins of geography. In: Seamon, D & Mugerauer, R (Eds), Dwelling, Place, and Environment: Towards a Phenomenology of Person and World. Dordrect: Martinus Nijhoff.
Roe, E, J (2009). Human-Nonhuman. International Encyclopedia of Human Geography. pp. 251-257.  https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00702-1
Sax, B (2011). What is this Quintessence of Dust? The Concept of the ‘Human’ and its Origins. In: Boddice, R (Ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Leiden. Brill Academic.
Scbillritger, G (1984). “Man's enduring technological dilemma: Prometheus, Faust, and other macro-engineers”. Technology in Society. Vol. 6. No. 1. pp. 59-71.
Seamon, D. (2000) A Way of Seeing People and Place. In: Wapner S., Demick J., Yamamoto T., Minami H. (eds) Theoretical Perspectives in Environment-Behavior Research. Boston: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4701-3_13
Simpson, P & Ash, J (2020). Phenomenology and Phenomenological Geography. International Encyclopedia of Human Geography (Second Edition). pp. 79-84.
Stang, N. F (2021). Kant’s Transcendental Idealism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Tonner, P (2011). Are Animals Poor in the World? A Critique of Heidegger’s Anthropocentrism. In: Boddice, R (Ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Leiden. Brill Academic.
Ward, S (1997). The Social Production of Postmodern Skepticism. Sociological Focus, Vol. 30, No. 3, pp. 247-262. http://dx.doi.org/10.1080/00380237.1997.10571077