به دنبال مبنا قرارگرفتن جریان مدرنیته و پارادایم پوزیتویسم در سطح زندگی بشری، بحرانهای اخلاقی در ابعاد مختلف، در دنیای غرب شکل گرفت. ازاینرو پایههای فکری ـ اندیشهای آن بهشدت از سوی مکاتب رقیب، نقد شد. برهمینمبنا سردمداران نظام سرمایهداری برای تحکیم پایههای معرفتی خود، با عنصری دیگر به نام عرفان در تثبیت نوع نگرش خود میکوشد که در ظاهر به دنبال دستیابی به آرامش ـ روحی روانی افراد است. داستان راز اثر راندا برن ازجمله آثار در این درونمایه است که در سالهای اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته است و طرفداران زیادی پیداکرده است. این اثر در روش و رویکرد خود بهنوعی سلوک عرفانی معتقد است که انسان با محوریت قراردادن تفکر و پشتکار، امید و آرزو، توجه به شعورمندی موجودات و عشق و خودشناسی، میتواند به همۀ آرزوها و خواستههای مادی خود دست یابد. در پژوهش حاضر با نگرش انتقادی به تطبیق درونمایههای این اثر با آثار عرفانی و تعلیمی فارسی پرداختهشده است. اجمالاً یافتههای تحقیق نشان میدهد اگرچه در ظاهر اثر، نوعی وجه مشترک با آثار عرفانی ادب فارسی مشاهده میشود، هدف و درونمایۀ اصلی اثر، به دلیل توجه صرف به مسائل مادی و خواستههای نفسانی انسان، در راستای اهداف نظام سرمایهداری بهعنوان محور اصلی مدرنیته است.
اسحاقیان درچه، جواد (1395)؛ «بررسی تطبیقی مفهوم و مفاهیم آرزو بین متون دینی با تأکید بر ادعیه و زیارات مهدوی و فرضیۀ جذب»؛ مشرق موعود؛ سال دهم، شمارۀ 39، صص 167- 188.
برن، راندا (1393)؛ راز؛ ترجمۀ نفیسه معتکف؛ چاپ چهل و نهم، تهران: لیوسا.
بنتون.تد و یان کرایب (1386)؛ فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی؛ ترجمه: شهناز مسمی پرست و محمود متحد؛ تهران:نشر آگه.
حافظ، شمسالدین محمد (1379)؛ دیوان حافظ شیرازی؛ تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی؛ چاپ اول، تهران: مؤسسۀ نشر جهان دانش.
حمیدیه، بهزاد(1395)؛ «دینداری پستمدرن و ازخودبیگانگی ملی»؛ ادیان و عرفان؛ سال 49، شمارۀ اول، صص 47- 65.
خسروپناه، عبدالحسین (1390)؛ جریانشناسی ضد فرهنگها؛ قم: تعلیم و تربیت اسلامی.
دورکیم، امیل (۱۳۹۲)؛ درباره تقسیم کار؛ ترجمه باقر پرهام؛ تهران: مرکز.
زیمل، گئورگ (۱۳۷۳)؛ «پول در فرهنگ مدرن»؛ ارغنون؛ ترجمۀ یوسف اباذری؛ شمارۀ ۳، صص ۳۲۵-۳۳۸.
سعدی، مصلح بن عبدالله (1389)؛ کلیات سعدی (گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید، قطعات و رسائل)؛ به اهتمام محمدعلی فروغی؛ چاپ 15، تهران: امیرکبیر.
سراج,سید علی . (1400). تحلیل انتقادی سلوک معنوی مطرح شده در کتاب راز (فرضیه جذب). غرب شناسی بنیادی, 12(2), 53-78. doi: 10.30465/os.2022.39106.1785
MLA
سراج,سید علی . "تحلیل انتقادی سلوک معنوی مطرح شده در کتاب راز (فرضیه جذب)", غرب شناسی بنیادی, 12, 2, 1400, 53-78. doi: 10.30465/os.2022.39106.1785
HARVARD
سراج سید علی. (1400). 'تحلیل انتقادی سلوک معنوی مطرح شده در کتاب راز (فرضیه جذب)', غرب شناسی بنیادی, 12(2), pp. 53-78. doi: 10.30465/os.2022.39106.1785
CHICAGO
سید علی سراج, "تحلیل انتقادی سلوک معنوی مطرح شده در کتاب راز (فرضیه جذب)," غرب شناسی بنیادی, 12 2 (1400): 53-78, doi: 10.30465/os.2022.39106.1785
VANCOUVER
سراج سید علی. تحلیل انتقادی سلوک معنوی مطرح شده در کتاب راز (فرضیه جذب). غرب شناسی بنیادی, 1400; 12(2): 53-78. doi: 10.30465/os.2022.39106.1785