غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران

2 دانش آموخته ارشد دانشگاه مازندران و دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه آزاد

10.30465/os.2024.47593.1948

چکیده

از زمان یونان باستان تاکنون مساله معرفت یکی از دغدغه‌های محوری در فلسفه محسوب می‌‌شود. در عصر مدرن نیز این دغدغه با تاکید بیشتری مورد توجه قرار‌گرفته‌است. از جمله فیلسوفان مهم در عصر مدرن کانت است که با اراِئه نظام معرفتی خود در کنار عقل‌‌گرایی و تجربه‌گرایی رایج در عصر جدید تلاش نمود تا امکان تحصیل معرفت را نشان بدهد. هدف مقاله حاضر تلاش برای نشان دادن این مساله است که آیا نظام معرفتی کانت در دفاع و بیان امکان تحصیل معرفت چه اندازه موفق بوده است. نویسنده با تکیه بر آراء کانت بویژه اثر مهم او "نقد عقل محض" استدلال خواهد نمود که نظام معرفتی کانت علی رغم نشان دادن امکان دستیابی معرفت به نحوی دچار نوعی انسداد معرفتی و شکاکیت به معنای خاص شده است. به نظر می‌آید انقلاب کوپرنیکی کانت که در آن رابطه ذهن و عین به‌طرز متفاوتی نسبت به گذشتگان بیان می‌شود و نیز مطرح نمودن عالم نومن و فنومن سبب می‌شود تا نظام معرفتی کانت به نوعی به بن بست و شکاکیت معرفتی دچار شود.

کلیدواژه‌ها

الف- منابع فارسی
 اسکورتن، راجر (1383). کانت، ترجمه علی پایا، تهران: انتشارات طرح نو.
حسین زاده، محمد، شکاکیت و نسبیت گرایی،معرفت فلسفی،سال دوم،شماره اول،پاییز 1383،صص 57-108
خادمی، عین الله، 1375 ،تاریخچه اجمالی تجربه گرایی و واکنشهای متعارض با آن، کیهان اندیشه،68،
خراسانی، شرف الدین،1376 از برونو تا کانت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
عارفی، عباس،1383 ، تاریخچه نسبی گرایی در فلسفه علم، پاییز، شماره 19 ، صص 41- 62
 کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه، ترجمه دکتر اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، ج ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کانت، ایمانوئل (1363). سنجش خرد ناب، ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
 کانت، ایمانوئل (1370). تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم.
 کانت، ایمانوئل (1377). نقد قوه حکم ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران:انتشارات نشر نی.
 کورنر، اشتفان (1367). فلسفه کانت، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی.
 مجتهدی، کریم (1378). فلسفه نقادی کانت، تهران: انتشارات سپهر، چاپ دوم.
ملکیان، مصطفی، تاریخ فلسفه غرب، جلد سوم، قم،‌ دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، 1378.
 مهدوی آزادبنی، رمضان، 1388،پست مدرن و دین: فرصت یا تهدید،فلسفه، سال 37 شماره 4،صص 61- 78
 نصیری، منصور، 1387، نومن و فنومن در فلسفه کانت، نقد و نظر، دوره 13،شماره 49-50، صص 75-98
هارتناک، یوستوس (1376). نظریه معرفت در فلسفه کانت، ترجمه دکتر حداد عادل، تهران: انتشارات فکر روز.
 Descartes, Rene,(1931), Meditation on First Philosophy,trabns by Dornald A.,Cambridge university press.
 Hick, John,(2000),philosophy of religion,princtice.Hall of India,private Limited,New Delhi,forth edition.
 Kant, Immanuel, (1855), the Critique of Pure Reason, Trans J.M.D.Meile, John, London: Henry G.Bohn, York Street, Covet Garden.
 Kant, Immanuel, (1881), The Critique of Pure Reason, Trans by F. Max Muller with an historical introduction by Ludwig Noire, Lodon, Macmillan and Co.
 Kant, Immanuel, (1997), The Critique of Pure Reason, Trans by P. Guyer and A. wood, cambirdge: Cambridge university press.
 Kenny, Antony,(1994), The Oxford Illustrated History of Philosophy, Oxford press.
 Pojman, Louis,(2002), The Quest for Truth,fifth edition, New York,Oxford: oxford university press.
Stump, Samuel, From Socrates to Sartre, McGraw.Hill, Inc.