غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه دانشگاه خاتم

10.30465/os.2024.48666.1977

چکیده

روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است. افلاطون در دیالوگ فایدروس تلاش می‌کند تا با درهم‌آمیختنِ فلسفه و اسطوره درکِ رویکرد خود در باب روح، و تلاش آن برای دستیابی به صور، معرفت و عشق را برای مخاطب خود هموار سازد. با توجه به اسطوره ارابه بالدار در فایدروس و مقایسه جزئیات آن با تفکر اورفئوسی و فیثاغوری پاسخ به این پرسش‌ها اهمیت دارد که تا چه حد افلاطون در بیان برخی از عناصر چون دوگانگی وجود انسان، هبوط و تناسخ در قالب‌های مختلف، و نیز علت فراموشی و چگونگی یادآوری صور تحت تأثیر آموزه‌های این سنن بوده است؟ چگونه روح جایگاه الهی خود را از دست می‌دهد و گرفتار چرخه تناسخ می‌شود؟ چه تشابه و تفاوتی میان روح انسانی و الهی وجود دارد؟ و نقش حافظه و یادآوری صور در رهایی روح چیست؟ از‌این‌رو، در ضمن توضیح اسطوره ارابه بالدار، به هدف افلاطون از بیان آن و وجه تشابه و تفاوت عناصر معرفت‌شناختی و فرجام‌شناختی اسطوره مزبور با آموزه‌های اورفئوسی و فیثاغوری پرداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها

منابع
-لطفی تبریزی، محمدحسن، (۱۳۶۷)، دوره آثار افلاطون، تهران: خوارزمی.
_ Burnet John. (ed.) (1903), Platonis opera, Oxford.
_ ____________ .(1950). Greek philosophy, Thales to Plato. Macmilan and Co.
_ Bluck. R. S. (1958). «The Phaedrus and Reincarnation». The Johns Hopkins university press.
_ D'olivet, Fabre. (1975). Golden verses of Pythagoras. Samuel Weiser. New York.
_Cooper, J. M. (ed.) (1997), Plato: The Complete Works, Hackett, Indianapolis/Cambridge.
_ Graf. Fritz, Johnston, Sarah Iies. (2007). Ritual texts for the Afterlife, Orpheus and the Bacchic Gold Tablets. Routledge. London and New York.
_Guthrie, Kenneth, Sylvan. (1987). The Pythagorean source book and library, An anthology of Ancient writings which relate to Pythagoras and Pythagorean philosophy. Phanes Press.
_Guthrie, W. K. C. (1975). A History of Greek philosophy. Cambridge university press.
_Hackforth. R. (1952). Plato's Phaedrus. Cambridge university press.
_Hicks. R. D, R. D. (1925). Diogenes laertius. Lives of eminent philosophers. London: William Heinemann.
_Horky, Sidney, Philip. [no date]. «Pythagoras Immortality of the soul». Cambridge university press.
_Huffman. Carl. (2009). «The Pythagorean conception of the soul from pythagoreans to Philolaus». Walter de Gruyter. Berlin.
_Izdebska, Anna. (2016). «Man, God and the Apothesis of Man». Brill.
_Kern. Otto. (1922). Orphicorum Fragmenta. Berolini. Apud Weidmannos.
_McGibbon, D. D. (1964). «The fall of the soul in Plato's Phaedrus». Cambridge university press.
_Morgan. Kathryn. (2000). Myth and philosophy from the presocratics to Plato. Cambridge university press.
_Osek. Ewa.(2016). «God bless memory Plato's Phaedrus 250c and the Entella tablet». Parnassos press.
_Roling, Bernd, (2016). «Pythagoras and Christian Eschatology: The Debate on the Transmigration of Souls in Early Scholasticism». Harrassowitz Verlag.
_Stewart. J. A. M. A. (1905). The Myths of Plato. Macmillan and Co, Limited. London.
_Uzduvinys, Algis. John Finamore. (2011). The Golden Chain an anthology of Pythagorean and Platonic philosophy. worlde Wisdom.
_Waterfield. Robin. (2002). Phaedrus. Oxford university press.
_West. M. L. (1983). The Orphic Poems. Clarendon press. Oxford.
 
_ Lotfi Tabrizi, Mohammad Hasan, (1988). Plato Complete Works. Tehran. Kharazmi. [In Persian]