غرب شناسی بنیادی
علمی-پژوهشی
نقش آلفونس دهم در انتقال دستاوردهای تمدن اسلامی به غرب

سمیه آقامحمدی؛ محمد جعفر اشکوری؛ حسین محمدی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30465/os.2024.47777.1949

چکیده
  آلفونس دهم (682-618 ق./1284-1221 م.) با نگرشی جهان‌وطنی، با پذیرش مهاجران شرقی و ایجاد گفتگوی فرهنگی میان مسیحیان، مسلمانان و یهودیان، دربار خود را به مرکزی برای توسعه دانش تبدیل کرد. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی نقش آلفونس دهم در انتقال علوم اسلامی به غرب پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که اندلس در دوران او از تمدن اسلامی در ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی تحلیلی وصف «سیاسی» در نظریه «لیبرالیسم سیاسی» جان رالز

احمد بیگلری؛ محمد بهرام پور

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 25-49

https://doi.org/10.30465/os.2024.48440.1964

چکیده
  در پی چرخش پست‌مدرن فلسفی و طرح پرسش‌هایی درباره نحوه تعامل حکومت‌های لیبرال با تعددهای فرهنگی و فلسفی در فضای دهکده‌ایِ حاصل از جهانی‌سازی، رالز کوشید با طرح یک نظریه‌ی خردمندانه و فارغ از بنیادهای متافیزیکی و کلی با عنوان لیبرالیسم سیاسی، برای ایجاد جامعه‌ای باثبات و برخوردار از عقاید جامع و متنوع راهی ارائه نماید. با توجه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
خودآیینی در بازی باوری رورتی: از آزادی انسان تا رهایی متن

راضیه صابرشکار؛ عطیه زندیه

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 51-81

https://doi.org/10.30465/os.2024.48642.1976

چکیده
  بازی‌باوری رورتی در بستر رومانتیک‌گرایی او با تلاش برای تحقق آزادی انسانی طرح می‌شود. رورتی تلاش می‌کند تا با کنار زدن بندهای متافیزیک، رؤیای آزادی را محقق سازد. هرچند وی، آزادی را به نحو عام مطرح می‌کند، اما این ایده به طور خاص به وادی ادبیات نیز کشانده می‌شود. پرسش مقاله حاضر این است که: چگونه می‌توان از تحقق آزادی که به عنوان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
واکاوی مفهوم شهر هوشمند؛ بر اساس ایده «حقِ داشتن شهر» هانری لوفور و دیوید هاروی‌

رحمان شریف زاده

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 83-111

https://doi.org/10.30465/os.2024.48009.1955

چکیده
  معمولاً از بعد فناورانه، سیستمی، و مدیریتی هیجان و خوش‌بینی خاصی در مورد پتانسیل‌های شهر هوشمند برای داشتن یک شهر کاراتر و پایدارتر وجود دارد ولی از جوانب اجتماعی و شهروندی ملاحظات و نگرانی‌های اخلاقی-اجتماعی متعددی در مورد پیامدهای پیاده‌سازی شهر هوشمند مطرح می‌شوند. این نوع نحوه ورود به بحث و فکر درمورد شهر هوشمند گرچه یکسره ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأملی در نسبت سنت و تجددگرایی در اندیشه شریعتی

حاجیه صباغ کلجاهی؛ اکبر اشرفی؛ محمد توحید فام

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 113-139

https://doi.org/10.30465/os.2024.48820.1981

چکیده
  متعاقب ورود مدرنیته یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که طرح می‌شد توانِ سنت در پاسخگویی به این بحرانها بود که در این راستا بحث مواجهۀ سنت و تجدد طرح شد که متفکرین مختلف هر یک به فراخور حال پاسخهایی مطرح کردند. در همین راستا، پرسش اصلی این مقاله آن بوده که سنت و تجددگرایی در اندیشۀ شریعتی چه نسبتی با یکدیگر دارند. فرضیه تحقیق بر آن بوده که شریعتی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأثیرپذیری افلاطون از آموزه‌های اورفئوسی و فیثاغوری در اسطوره ارابه‌ بالدار

سعیده محمدزاده

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 141-166

https://doi.org/10.30465/os.2024.48666.1977

چکیده
  روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است. افلاطون در دیالوگ فایدروس تلاش می‌کند تا با درهم‌آمیختنِ فلسفه و اسطوره درکِ رویکرد خود در باب روح، و تلاش آن برای دستیابی به صور، معرفت و عشق را برای مخاطب خود هموار سازد. با توجه به اسطوره ارابه بالدار در فایدروس و مقایسه جزئیات آن با تفکر اورفئوسی و فیثاغوری پاسخ به این پرسش‌ها اهمیت دارد که تا ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
اندیشۀ‌ علمی-‌فلسفی تالس؛ خوانشی زمینه‌گرایانه

رضا نصیری حامد؛ امیرحسین نجفی فرد

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 167-189

https://doi.org/10.30465/os.2024.48768.1980

چکیده
  سرآغاز اندیشیدن فلسفی، گسست از تأمل اسطوره‌ای و به طور خاص در یونان و شهر ملط با اندیشیدن تالس درباره آرخه یا ماده‌المواد عالم بوده است. تأملات تالس به لحاظ ریشه‌های بین‌فرهنگی و بیناتمدنی و تأثیرپذیری از آگاهی‌ها و دانش تمدن‌های همجوار بسی حائز اهمیت است. سوال و دغدغه نوشتار حاضر با مفروض داشتن اینکه ملط به سبب موقعیت خاص جغرافیایی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
خوانشی جماعت گرایانه از فمینیسم لیبرال در اندیشة جان استوارت میل

فریبا نیک سیر؛ سید خدایار مرتضوی اصل؛ فرامرز میرزازاده احمدبیگلو

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 191-218

https://doi.org/10.30465/os.2024.48453.1963

چکیده
  جماعت گرایی یکی از فلسفه‌های‌ سیاسی‌ مطرح‌ در فرهنگ‌ کنونی‌ غرب‌ است و یک‌ واکنش‌ فکری‌ در برابر لیبرالیسم ‌محسوب می شود. اگرچه اکثر جماعت گرایان در نظریه پردازی های خود تلاش می کنند با زبان خنثای جنسیتی سخن بگویند، اما می توان نتیجه گرفت که نقد آن ها از لیبرالیسم شامل فمینیسم لیبرال نیز می شود. در این مقاله، با خوانش جماعت گرایان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
جستجو در جهان بی‌معنا: روایت بیناذهنی آرنت از سوژه

پیمان زنگنه؛ سیدحسین اطهری؛ رضا نصیری حامد؛ روح الله اسلامی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 219-244

https://doi.org/10.30465/os.2024.48786.1982

چکیده
  بی‌معنایی جهان مدرن، واقعیتی هولناک را پیش روی انسان قرار داده که اضطراب و ترس از پوچی به سبب سرشتگی وجودی و هستی‌شناختی از تبعات آن است. در چنین فضایی هانا آرنت به دنبال برساختن سوژه‌ای آفرینشگر است تا فرآیند معنابخشی را در مناسبات بیناذهنی به خوبی انجام دهد. او به سوژه‌ای موقعیت‌مند می‌اندیشد که عملکرد وی در تعامل متقابل با دیگران ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
جنسیت، بدنمندی و امکان‌های پدیدارشناسی فمینیستی

مهسا تیزچنگ

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 245-279

https://doi.org/10.30465/os.2024.48297.1960

چکیده
  حدود پنج دهه است که پدیدارشناسی فمینیستی به‌عنوان یکی از حوزه‌های جدید و متاخر در سنت پدیدارشناسی، به بازاندیشی در مبانی این مکتب پرداخته و اکنون به‌عنوان یک حوزه مستقل و مهم شناخته می‌شود. این جریان که آغازش به سیمون دوبووار نسبت داده می‌شود، بر پایه خوانش پدیدارشناسی ادراک موریس مرلوپونتی و پتانسیل‌های موجود در آن شکل گرفته ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
در باب اجرا و اجراگری با تاکید بر نظریه اجراگری باتلر

امید ممتاز؛ محمدرضا غلامی شکارسرایی؛ حسن چاوشیان؛ هادی نوری؛ محمد امین صراحی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 281-312

https://doi.org/10.30465/os.2024.48655.1978

چکیده
  این موضوع که جنسیت به عنوان امری اجراگرانه یا اجرایی قابل درک است در مباحث کنونی جامعه شناسی و برخی از دیگر رشته ها امری معمول است. به رغم تکثر بکارگیری اجراگری و اجرا در مقام استعاره برای بررسی جنسیت، این دو اصطلاح اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند و به اصول نظری اولیه آن ها توجه کافی مبذول نمی گردد. این امر تا اندازه ای به این دلیل است ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
گادامر – افلاطون از دیالکتیک ایده تا دیالکتیک کلمه

ندا راه بار؛ محمد اصغری؛ محمود صوفیانی

دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 313-339

https://doi.org/10.30465/os.2024.48886.1984

چکیده
  هرمنوتیک فلسفی گادامر صراحتا لوگوس محور است. لوگوس در تلقی گادامر به لحاظ محتوا متفاوت با تلقی افلاطون از آن است. تعبیر لوگوس در اندیشه افلاطون، ایده است و دیالکتیک ایده، روند تعین ایدوس ها در قالب کلمات است. در دیالکتیک ایده لوگوس در یک روند تکاملی به ارگون تبدیل می شود. به همین خاطر در نظر گادامر دیالکتیک افلاطون از یک جنبه ثابت است ...  بیشتر