غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.

10.30465/os.2025.51316.2033

چکیده

نگاه مردمحور، زنان را شیءانگاری می‌کند؛ به‌سان شهروندانی فاقد خودمختاری، عاملیت و سوژه‌گی، و قابل فروشکستن، تعرض یا تملک. استانداردهای زن بی‌نقص زیر نگاه مردانه تدوین و توسط رسانه‌ها ترویج می‌شود، و بانوان در تلاش برای مطابقت یافتن با این چارچوب‌ها، گرفتار خودـ شیءانگاری می‌شوند، که می‌تواند بیزاری از خود، حسرت، احساس انزوا، کاهش همدلی، و اضطراب به بار آورد. بیرگیت یورگنسن هنرمند نامدار اتریشی، در آثار خود به تجربه زیسته زنان، ترس‌ها و رنج‌هایشان، و تعصبات اجتماعی بر ضد آنها پرداخته، و قراردادهای نهادی، نقش‌های جنسیتی، استانداردهای زیبایی و روابط برساخته بین دو جنس را در فضایی فراواقع‌گرا با زبانی آیرونیک به نقد کشیده است. در این نوشتار، دوازده اثر برگزیده او در چهار دسته تحلیل شده‌اند که هریک گونه‌ای رایج از شیءانگاری زنان را بازنمایی می‌کند. اسارت در کلیشه زن خانگی، فارغ از توانایی‌ها و آرزوهای فرد؛ تبدیل زن به شیء فتیش‌شده‌ای که جایش را می‌گیرد، و تندرستیش را برمی‌آشوبد؛ فروکاستن زن به ابزار باروری در استعاره همسان‌انگاری او با طبیعت؛ و در نهایت محو هنرمند در پس سیماچه‌ای که بر هویت انسانیش سایه می‌افکند. بدین‌سان یورگنسن رمزگان‌های فرهنگی پیرامونش و چارچوب مرزهای سرکوب‌گر و محدودکننده زندگی بانوان را به چالش می‌کشد.

کلیدواژه‌ها

کتاب‌نامه 

Barnish, M. S.; Barnish, J. (2016). “High-heeled shoes and musculoskeletal injuries: a narrative systematic review”. BMJ Open. 6 (1): e010053. doi:10.1136/bmjopen-2015-010053.
Berberick, Stevie N. (2010). “The Objectification of Women in Mass Media: Female Self-Image in Misogynist Culture”, The New York Sociologist, Vol. 5, pp. 3-15.
Berger, John (1972). Ways of Seeing. Penguin Books. ISBN:978-0140135152.
Bianca, Fransisca (2017). “Fetishism and Sexual Objectification towards African (Black) Women in Modern Society: Analyzing the Portrayal of African Women in the Media”. Jurnal Sentris. 1 (1): pp. 91-99. doi:10.26593/sentris.v1i1.4132.91-99.
Burger, Natascha; Fritz, Nicole (2019). “Birgit Jurgenssen Io Sono”, www.jamesmagazine.it. Access date: 31.01.2025.
Calogero, Rachel M.; Davis, William N.; Thompson, J. Kevin (2005). “The Role of Self-Objectification in the Experience of Women with Eating Disorders”. Sex Roles. 52 (1): pp. 43-50. doi:10.1007/s11199-005-1192-9.
Daniels, Elizabeth A.; Zurbriggen, Eileen L.; Ward, Monique L. (2020). “Becoming an object: A review of self-objectification in girls”, Body Image, Volume 33, pp. 278-299, doi:10.1016/j.bodyim.2020.02.016.
Duffett, Judith (1968). “WLM vs. Miss America”. Voice of the Women's Liberation Movement. Access date: 28.01.2025.
Fredrickson, B. L. & Roberts, T. A. (1997). “Objectification theory: Toward understanding women's lived experiences and mental health risks”. Psychology of Women Quarterly, 21 (2), pp. 173-206. doi:10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x.
Frith, Katherine; Shaw, Ping; Cheng, Hong (2005). “The construction of beauty: a cross-cultural analysis of women's magazine advertising”. Journal of Communication. 55 (1): pp. 56-70. doi:10.1111/j.1460-2466.2005.tb02658.x.
Ford, Liz (2019). “Geena Davis: 'damaging stereotypes' on screen limit women's aspirations”. www.theguardian.com. Access date: 23.01.2025.
Freud, Sigmund (1905). Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie. Fischer: Frankfurt am Main.
Freud, Sigmund (1988). Case Histories 2, Angela Richards (ed.), London: Penguin.
Goffman, Erving (1979). Gender Advertisements. Cambridge: Harvard University Press.
Goldenberg, Jamie L.; Roberts, Tomi-Ann (2004). “The Beast within the Beauty: An Existential Perspective on the Objectification and Condemnation of Women”. in: Greenberg, Jeff; Koole, Sander L.; Pyszczynski, Thomas A. (eds.). Handbook of Experimental Existential Psychology. New York: Guilford Press. pp. 71-85. ISBN:978-1-59385-040-1.
Gordon, M. K. (2008). “Media Contributions to African American Girls’ Focus on Beauty and Appearance: Exploring the Consequences of Sexual Objectification”. Psychology of Women Quarterly, 32 (3), pp. 245-256. doi:10.1111/j.1471-6402.2008.00433.x.
Green, Fiona Joy (2010). “Patriarchal Ideology of Motherhood”. In: O'Reilly, Andrea (ed.). Encyclopedia of Motherhood, Volume 3. Thousand Oaks: SAGE Publications. ISBN:978-1-4129-6846-1.
Gimbutas, Marija (1991). The Civilization of the Goddess: The World of Old Europe. San Francisco: Harper Collins. ISBN:978-0-06-250337-4.
Gruber, Natascha (2010). “Family Jewel. Birgit Jürgenssen – An Outstanding Artist of feminist Avant-Garde Art”, Mustekala Art Magazine, Nr. 3/10, Volume 39.
Gupta, Mayank; Madabushi, Jayakrishna S.; Gupta, Nihit (2023). “Critical Overview of Patriarchy, Its Interferences with Psychological Development, and Risks for Mental Health”. Cureus. 15 (6): e40216. doi:10.7759/cureus.40216.
Harper, B.; Tiggemann, M. (2008). “The Effect of Thin Ideal Media Images on Women’s Self-Objectification, Mood, and Body Image”. Sex Roles, 58, pp. 649-657 doi:10.1007/s11199-007-9379-x.
Hatton, Erin; Trautner, Mary Nell (2011). “Equal Opportunity Objectification? The Sexualization of Men and Women on the Cover of Rolling Stone”. Sexuality & Culture. 15 (3): pp. 256-278. doi:10.1007/s12119-011-9093-2.
Heldman, Caroline (2011). “Sexualizing Sarah Palin: the social and political context of the sexual objectification of female candidates”. Sex Roles. 65 (3): pp. 156-164. doi:10.1007/s11199-011-9984-6.
Henslin, James M. (2001). Essentials of Sociology. London: Taylor & Francis. ISBN:978-0-536-94185-5.
Honneth, Axel (2004). “Eine soziale Pathologie der Vernunft: Zur intellektuellen Erbschaft der Kritischen Theorie,” in: C. Halbig and M. Quante (eds.), Axel Honneth: Sozialphilosophie zwischen Kritik und Anerkennung, Münster: LIT. ISBN: 978-3-8258-5769-7. pp. 9-32.
Johnson, Allan G. (2005). The Gender Knot: Unraveling Our Patriarchal Legacy. Philadelphia: Temple University Press. ISBN:978-1439911846.
Jellema, A. H.; Huysmans, T.; Hartholt, K.; van der Cammen, T. J. M. (2019). “Shoe design for older adults: Evidence from a systematic review on the elements of optimal footwear”. Maturitas. 127, pp. 64-81. doi:10.1016/j.maturitas.2019.06.002.
Kang, Mee-Eun (1997). “The portrayal of women's images in magazine advertisements: Goffman's gender analysis revisited”. Sex Roles. 37, pp. 979-996. doi:10.1007/BF02936350.
Karsay, K.; Knoll, J.; Matthes, J. (2018). “Sexualizing Media Use and Self-Objectification: A Meta-Analysis”. Psychology of Women Quarterly, 42 (1), pp. 9-28. doi:10.1177/0361684317743019.
Kaschak, Ellyn (1992). Engendered Lives: A New Psychology of Women's Experience. New York: Basic Books. ISBN:978-0465013494.
Kremer, William (2013). “Why did men stop wearing high heels?”. www.bbc.com. Access date: 23.01.2025.
Langton, Rae Helen (2009). Sexual Solipsism: Philosophical Essays on Pornography and Objectification. Oxford: Oxford University Press. ISBN:978-0199551453.
Lewontin, Richard C.; Rose, Steven; Kamin, Leon J. (1984). The determined patriarchy. Not in our genes: biology, ideology, and human nature. New York: Pantheon Books. ISBN:978-0-14-022605-8.
L Hur, Jane; Gupta, Mayank (2013). “Growing up in the web of social networking: Adolescent development and social media”. Adolescent Psychiatry, 3 (3), pp. 233-244. doi:10.2174/2210676611303030004.
Lindner, Katharina (2004). “Images of Women in General Interest and Fashion Magazine Advertisements from 1955 to 2002”. Sex Roles. 51 (7/8): pp. 409-421. doi:10.1023/B:SERS.0000049230.86869.4d.
Lockard, Craig (2015). Societies, Networks, and Transitions: A Global History. Stamford: Cengage Learning. ISBN:978-1-285-78312-3.
Lukács, Georg (1923). Geschichte und Klassenbewußtsein: Studien über marxistische Dialektik. Milton Keynes: Merlin Press.
Macionis, John J.; Plummer, Ken (2000). Sociology: A Global Introduction. Harlow: Prentice Hall. ISBN:978-0-13-040737-5.
Marx, Karl (1887). Capital, vol. I, S. Moore and E. Aveling (transl.), F. Engels (ed.), Moscow: Progress Publishers.
McKay, Tajare' (2013). “Female self-objectification: causes, consequences and prevention”. McNair Scholars Research Journal. 6 (1): pp. 53-70. ISSN:2166-109X.
McLaughlin, Bryan; Rodriguez, Nathian S.; Dunn, Joshua A.; Martinez, Jobi (2018). “Stereotyped Identification: How Identifying with Fictional Latina Characters Increases Acceptance and Stereotyping”. Mass Communication and Society. 21 (5): pp. 585-605. doi:10.1080/15205436.2018.1457699.
Mulvey, Laura (1975). “Visual pleasure and narrative cinema”. Screen. 16 (3): pp. 6-18. doi:10.1093/screen/16.3.6
Petrović. Gajo )1983(. “Reification”, in:  T. Bottomore, L. Harris, V. G. Kiernan, and R. Miliband (eds.). A Dictionary of Marxist Thought, Cambridge: Harvard University Press. pp. 411-413. ISBN:0674205251, 9780674205253.
Popa, Dorin; Gavriliu, Delia (2015). “Gender representations and digital media”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, pp. 1199-1206. doi:10.1016/j.sbspro.2015.02.244
Rimmaudo, Annalisa (2013). “Birgit Jürgenssen”, www.awarewomenartists.com. Access date: 25.01.2025.
Renner, Lois; Essl, Sammlung (2002). Augenblick: Foto, Kunst, Gabriele Bösch (ed.), Sammlung Essl. ISBN:978-3-902001-06-1.
Sanderson, Stephen K. (2001). The Evolution of Human Sociality. Lanham: Rowman & Littlefield. ISBN:978-0-8476-9534-8.
Sansi Roca, Roger (2015). “Fetishism”, in: James D. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Vol 9. Oxford: Elsevier. pp. 105-110. ISBN:978-0-08-097087-5.
Santoniccolo, F., Trombetta, T., Paradiso, M. N., & Rollè, L. (2023). “Gender and Media Representations: A Review of the Literature on Gender Stereotypes, Objectification and Sexualization”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20 (10), 5770. doi:10.3390/ijerph20105770.
Sartre, Jean-Paul (1943). L'Être et le Néant, Paris: Gallimard.
Schor, Gabriele; Solomon-Godeau, Abigail (2009). Birgit Jürgenssen. Ostfildern: Hatje Cantz.
Seabrook, R. C., Ward, L. M., & Giaccardi, S. (2019). “Less than human? Media use, objectification of women, and men’s acceptance of sexual aggression”. Psychology of Violence, 9 (5), pp. 536-545.  doi:10.1037/vio0000198.
Sharabi, Hisham (1988). Neopatriarchy: A Theory of Distorted Change in Arab Society. Oxford: Oxford University Press. ISBN:978-0-19-507913-5.
Swift, Jaimee; Gould, Hannah (2021). “Not an Object: On Sexualization and Exploitation of Women and Girls”. www.unicefusa.org. Access date: 27.01.2025.
Szymanski, Dawn M.; Moffitt, Lauren B.; Carr, Erika R. (2011). “Sexual objectification of women: advances to theory and research”, The Counseling Psychologist. 39 (1): pp. 6-38. doi:10.1177/0011000010378402.
Tedeschi Filho, Wagner; Dezzotti, Nei R.A.; Joviliano, Edvaldo E.; Moriya, Takachi; Piccinato, Carlos Eli (2012). “Influence of high-heeled shoes on venous function in young women”. Journal of Vascular Surgery. 56 (4): pp. 1039-1044. doi:10.1016/j.jvs.2012.01.039.
Nussbaum, Martha C. (1995). “Objectification”. Philosophy & Public Affairs. 24 (4): pp. 249-291. doi:10.1111/j.1088-4963.1995.tb00032.x
Wolf, Katrin (2011). “A Caged Bird Sings”, www.theviennareview.at. Access date: 23.