غرب شناسی بنیادی

تحلیل اگزیستانسیال ندای وجدان در اندیشه مارتین هایدگر با تمرکز برکتاب وجود و زمان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه یاسوج،یاسوج،ایران

2 کارشناسی ارشد گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج،یاسوج، ایران

10.30465/os.2025.52220.2048
چکیده
این مقاله به تحلیل ساختار اگزیستانسیال وجدان در اندیشه مارتین هایدگر می‌پردازد و تلاش دارد نشان دهد که «ندای وجدان» در کتاب وجود و زمان نه به‌مثابه مفهومی اخلاقی در سنت کلاسیک، بلکه به‌عنوان فراخوانی وجودی برای بازگشت دازاین به خویشتن اصیل خود قابل فهم است. این ندا، به‌مثابه صدایی خاموش، دازاین را از سقوط در زیست غیر اصیل و گم‌گشتگی در «آنها» بیرون می‌کشد. با تمرکز بر مفاهیم کلیدی مانند افکندگی، عزمیّت، سکوت و اصالت، مقاله در پرتو خوانشی پدیدارشناختی از متن، به تبیین جایگاه وجدان در ساختار هستی‌شناختی دازاین می‌پردازد و همزمان با بررسی تفاسیر دیگر، تحلیلی مستقل ارائه می‌دهد. هدف این مقاله، تحلیل مفهومی و پدیدارشناختی ندای وجدان در متن وجود و زمان است. این تحلیل بر بندهای ۵۴ تا ۶۰ متمرکز بوده و با بهره‌گیری از خوانش‌های تفسیری اندیشمندانی چون دریفوس (Dreyfus, 1991)، گینیون (Guignon, 1993) و کاپوبیانکو (Capobianco, 2010) سعی در ترسیم چشم‌اندازی از «وجدان» به‌مثابه یادآوری بنیادین وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


منابع فارسی
اینوود، مایکل (1401)، درآمدی بر هایدگر، ترجمه: علیرضا فرجی، تهران: نشر فرمهر.
بیمل، والتر(1401)، بررسی روشنگرانه اندیشه های مارتین هایدگر، ترجمه: بیژن عبدالکریمی، تهران : نشر سروش.
پازوکی، بهمن(1399)، اندیشه هایدگر در درس‌گفتارهای اولیه، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
پالمر، ریچارد(1393)، علم هرمنوتیک: نظریة تأویل در فلسفه‌های شلایرماخر، دیلتای، هایدگر، گادامر، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: نشر هرمس.
پروتی، جیمز. ل (1373). الوهیت و هیدگر (شاعر، متفکر و خدا)، ترجمه: محمدرضا جوزی، تهران: حکمت.
دریفوس، هابز (۱۳۹۷)، درآمدی تفسیری به هستی و زمان هایدگر، ترجمه: مراد فرهادپور، تهران: نشر نی.
سلیمی، عبدالحسین(۱۳۸۵)، کانت و مسئله اخلاق، تهران: انتشارات سمت.
کانت، ایمانوئل(۱۳۸۴)، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران: انتشارات آگه.
گوتک، جرالد لی(1399)، مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه: محمدجعفر پاک‌سرشت، تهران: سمت.
لاکوست، ژان (1391)، فلسفه در قرن بیستم، ترجمه: دکتر رضا داوری اردکانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
مک کواری، جان (1399)، وجودگرایی «فلسفه وجودی»، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
مطهری، مرتضی (۱۳۸۶)، فطرت. تهران: انتشارات صدرا.
مهدوی، منصور (1398)، ارزیابی اندیشه هایدگر و جریان فردید، قم: نشر اشراق حکمت.
نقی‌زاده جلالی، میر عبدالحسین (1387)، نگاهی به نگرش‌های فلسفی سده بیستم، تهران: کتابخانه طهوری.
ویس، ژان ماری (1397)، واژه‌نامه هایدگر، ترجمه: شروین اولیایی، تهران: نشر ققنوس.
هایدگر، مارتین (1391)، وجود و زمان، ترجمه: محمود نوالی، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
هایدگر، مارتین (1386)، هستی و زمان، ترجمه: سیاوش جمادی، نهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
منابع لاتین
Dreyfus, H. L. (1991), Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger’s Being and Time, Division I. Cambridge, MA: MIT Press.
Capobianco, R. D. (2010), Engaging Heidegger. Toronto: University of Toronto Press.
Heidegger, Martin (1926), Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson.
Heidegger, Martin (1962) , Being and Time, Translated by J. Macquarrie & E. Robinson New York: Harper & Row. (Original work published 1927)
Guignon, Charles. B (1996), The Cambridge Companion to Heidegger, Cambridge: Cambridge University Press.
Guignon, C. (1993) ,  Authenticity, moral values, and psychotherapy. In C. Guignon (Ed.), The Cambridge Companion to Heidegger (pp. 215–239). Cambridge: Cambridge University Press.
مقالات
کاپوبیانکو، ریچارد (۱۳۹۸)، «هستی و زمان و گشودگی به هستی»  از مجموعه هایدگر و حقیقت هستی. گردآورنده: محمدمهدی اردبیلی، تهران: انتشارات ققنوس.
گینیون، چارلز (۱۳۹۵)، «مسئولیت، عزم و وجدان در هستی و زمان» از مجموعه مقالات هایدگر و فلسفه اخلاق، گردآورنده : محمدمهدی اردبیلی، تهران: انتشارات ققنوس.