غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسادکتری فلسفه، دانشکدة ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز

10.30465/os.2025.52844.2068

چکیده

برداشت غالب دربارۀ دیوید هیوم، فیلسوف برجستۀ قرن هجدهم، آن است که او در زمرۀ منتقدان سرسخت دین و خداپرستی و در پی نفی بنیادهای الهیات عقل‌گرا بوده است. این مقاله با بازنگری در چنین تلقی‌هایی نشان می‌دهد که هیوم، با وجود نقدهای ژرف خود بر براهین اثبات وجود خدا و ناتوانی عقل در شناخت امر متعالی، نه ملحد است و نه لاادری‌گرا به معنای رایج آن. تحلیل آثار اصلی او، به‌ویژه رساله‌ای دربارة طبیعت آدمی و گفت‌و‌گوهایی دربارة دین طبیعی، نشان می‌دهد که هیوم به امکان وجود خداوند اذعان دارد، اما مسئلۀ وجود و ماهیت خدا را از دایرۀ مسائل اساسی زندگی انسانی و اخلاقی بیرون می‌داند. بدین‌سان، موضع او را می‌توان نوعی بی‌موضعی نسبت به خدا دانست؛ اصطلاحی که در این مقاله معادل God-indifference به‌کار می‌رود و بیانگر رویکردی است که نه در پی اثبات یا نفی خدا، بلکه در پی بازشناسی کارکردهای انسانی و روان‌شناختی دین است . در این معنا، هیوم بیش از آنکه فیلسوفی ضد‌دینی باشد، اندیشمندی است که با تمرکز بر طبیعت، عواطف و اخلاق انسان، مسئلۀ خدا را از جایگاه محوری به حاشیه می‌راند و فلسفۀ دین را از الهیات به روان‌شناسی و اخلاق سوق می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

کی­یرکگور، س. (1401). ترس و لرز. ترجمة صادق نوری. چاپ اول. تهران: انتشارات سولار.
لازمی، ف؛ امید، م؛ و صدرمجلس، م. (۱۴۰۱). احتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزة ثواب و عقاب اعمال در حیات اُخروی در فلسفة دیوید هیوم. مجلة پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، ویژه­نامة تعلیم و تربیت 2، 16(40)، ۳77-۳60.
هیوم، د. (1395). رساله­ای دربارة طبیعت آدمی. کتاب اول. ترجمة جلال پیکانی. تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
هیوم، د. (1396الف). تاریخ طبیعی دین. ترجمة حمید عنایت. تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ پنجم.
هیوم، د. (1396ب). گفت­و­گوهایی دربارة دین طبیعی (خوانشی دیگر). ترجمة رسول رسولی­پور و سوده مهتاب­پور. تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
هیوم، د. (1397). کاوشی درخصوص فهم بشری. ترجمة کاوه لاجوردی. تهران: نشر مرکز، چاپ چهارم.
Andre, S. (1993). Was Hume an atheist? Hume Studies, 19(1).
Baggini, J. (2009). Hume on religion: Was Hume an atheist or an agnostic? The Journal of Philosophy.
Bailey, A. (2014). Hume's critique of religion: Sick men's dreams. Springer.
Butler, J. (1736). Analogy of religion natural and revealed, to the constitution and course of nature; To which are added two brief dissertations (Vol. 1). London.
Clarke, S. (1705). A discourse concerning the unchangeable obligations of natural religion, and the truth and certainty of the Christian revelation: Being eight sermons at the lecture founded by Robert Boyle, Esq. London.
Colie, R. L. (1959). Spinoza and the early English deists. Journal of the History of Ideas, 20(1), 23–46. University of Pennsylvania Press.
Colie, R. L. (1963). Spinoza in England. Proceedings of the American Philosophical Society, 107(3), 183–219. American Philosophical Society.
Cudworth, R. (1845). The true intellectual system of the universe: Wherein all the reason and philosophy of atheism is confuted, and its impossibility demonstrated (3 vols., J. Harrison, Trans.). London: Thomas Tegg.
Edwards, J. (1695). Some thoughts concerning the several causes and occasions of atheism, especially in the present age. London.
Gaskin, J. C. A. (2009). Hume's attenuated deism. Archiv für Geschichte der Philosophie, 65(2).
Halyburton, T. (1812). Natural religion insufficient, and revealed necessary, to man's happiness in his present state. H. C. Southwick.
Hume, D. (1932). The letters of David Hume (J. Y. T. Greig, Ed.). Oxford: Clarendon Press.
Hume, D. (1938). An abstract of a treatise of human nature.
Hume, D. (1954). New letters of David Hume (R. Klibansky & E. C. Mossner, Eds.). Oxford: Clarendon Press.
James, W. (1896). The will to believe. New World.
Kemp Smith, N. (1967). The naturalism of Hume. In A. J. D. Porteous, R. D. MacLennan, & G. E. Davie (Eds.), The credibility of divine existence. London: Macmillan.
Lennon, T. M. (2004). Bayle on Hobbes's alleged atheism. Felix Meiner Verlag GmbH, 67–77.
McCosh, J. (1875). The Scottish philosophy. Cambridge University Press.
Mossner, E. C. (1948). Hume’s early memoranda, 1729–1740: The complete text. Journal of the History of Ideas, 492–518.
Mossner, E. C. (1967). The enlightenment of David Hume. Rivista Critica di Storia della Filosofia, 22(4), 388–399. FrancoAngeli.
Mossner, E. C. (1978). The religion of David Hume. Journal of the History of Ideas, 39(4), 653–663. University of Pennsylvania Press.
Russell, B. (1947). Am I an atheist or an agnostic? A plea for tolerance in the face of new dogmas.
Russell, P. (2008). The riddle of Hume's Treatise: Skepticism, naturalism, and irreligion. Oxford University Press.
Stephen, L. (1876). History of English thought in the eighteenth century. Cambridge University Press.
Swift, J. (1708). An argument against abolishing Christianity. London.
Tindal, M. (1730). Christianity as old as creation: Or, The gospel, a republication of the religion of nature. London; reprint, New York: Garland.